Woensdag 23/10/2019

ADIEU 2018

Dit zijn de twintig films uit 2018 die je moest gezien hebben

Martin McDonagh heeft met ‘Three Billboards’ een waar pareltje gemaakt. Beeld rv

De Morgen blikt terug op een jaar vol platen, boeken, tv-programma’s en andere culturele hoogte- en laagtepunten. Vandaag: de beste films van 2018.

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri 

Zelden jongleerde iemand zo zelfverzekerd met tragedie en komedie als Martin McDonagh in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. De titel verwijst naar de drie enorme reclamepanelen die Mildred Hayes heeft afgehuurd om aandacht te vragen voor de onopgeloste moord op haar dochter, zeven maanden geleden. De geniale Frances McDormand speelt haar als een emotioneel verwoeste vrouw die niets meer te verliezen heeft. Een hilarisch feest van scherpe dialogen dat je tot tranen toe beweegt én aan het denken zet.

Lees hier onze recensie, hier ons interview met Martin McDonagh en Sam Rockwell en hier ons interview met filmcomponist Carter Burwell.

Te zien op Telenet Play More en iTunes.

2. Cold War

Je hebt superlatieven, en je hebt de lawine aan lof waaronder Cold War bedolven werd. En wij, wij konden niet anders dan meedoen. In een luttele 88 minuten weet Pawel Pawlikowski twee voldragen personages te scheppen, met hun eigen karakter, met hun eigen hebbelijkheden en hun eigen emoties. De film volgt de twee geliefden over een periode van vijftien jaar, van het Poolse platteland over het exotische Joegoslavië tot in de artistieke kringen van Parijs. Een pareltje op elk vlak. 

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Pawel Pawlikowski.

Nog beperkt in de bioscoop.

3. Roma

Nu Girl de shortlist niet heeft overleefd, kan het niet anders dan dat de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film straks naar Roma gaat. Alfonso Cuarón (Gravity) verrast met een hoogstpersoonlijk zwart-witdrama dat nooit voor de gemakkelijke weg kiest, maar zindert van stille emotie. Hij vertelt zijn eigen jeugd, door de ogen van Cleo de dienstmeid die altijd bij de Cuaróns inwoonde.Een unieke reconstructie van het verleden, zonder truken van de foor. 

Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Alfonso Cuarón.

Te zien op Netflix en beperkt in de bioscoop.

Lees ook het interview met filmproducent Dirk Impens: “2018 was een goed jaar voor de Vlaamse film”

4. Burning

Lee Chang-dong laat de kijker sudderen in onzekerheid met het meesterlijke Burning, een psychologische thriller die op onweerstaanbare wijze mysterie en poëzie aan elkaar koppelt. Alles draait om de eenvoudige boerenzoon Jongsu die in de ban raakt van de ongrijpbare Haemi. Alleen, zij komt na een impulsieve trip naar Afrika thuis met een nieuw lief. Lee baseerde zich op een kortverhaal van Haruki Murakami. Dat telde nauwelijks tien bladzijden, maar Lee maakt er maar liefst tweeënhalf zinderende uren film van.

Lees hier onze recensie.

Te zien op Proximus TV, UniversCiné en iTunes.

5. Phantom Thread

Met Phantom Thread serveert Paul Thomas Anderson een oogverblindend elegant meesterwerkje. Wat begint als een bedrieglijk simpele love story, mondt uit in een verrassend ondeugende analyse van het mannelijke ego. Daniel Day-Lewis zorgt voor een knetterend afscheid in zijn rol van narcistische modeontwerper. Een mateloos fascinerend machtsspel tussen man en vrouw. Het toppunt van elegantie, een eindeloos defilé van stijlvolle kostuums, decors en camerabewegingen. 

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Daniel Day-Lewis en Paul Thomas Anderson.

Te zien op Telenet Play More en iTunes.

6. Girl

Er zijn filmmakers die er jaren over doen om hun eigen stem te vinden. En er zijn jonge snaken die meteen perfect weten wat ze willen vertellen, en hoe. Lukas Dhont is zo iemand. Girl is spectaculair in zijn eenvoud en precisie. Klein van opzet, maar enorm van impact: de kans dat deze film uw blik op transgenders voorgoed zal veranderen, is groot. De kans dat hij u tot in het diepste van uw ziel zal raken, reusachtig. Het valt haast niet te geloven dat dit een debuutfilm is.

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Lukas Dhont.

Nog beperkt in de bioscoop, vanaf 1/3 op Proximus TV.

7. Call Me By Your Name

Niets mooier dan twee mensen die verliefd worden op het witte doek. En in Call Me By Your Name zijn dat toevallig twee jongemannen. De zeventienjarige Elio (Timothée Chalamet) valt voor Oliver (Armie Hammer), de knappe assistent van zijn vader. En zo ontstaat er een wondermooie band uit een constant aantrekken en afstoten – al dan niet verpakt in een veel te strakke zwemshort. A Bigger Splash-regisseur Luca Guadagnino laat de zaken gewoon voor zich spreken. Liefde is liefde. En liefdesverdriet is dat ook. 

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Guadagnino, Chalamet en Hammer.

Te zien op Telenet Play More en iTunes.

8. A Quiet Place

De inventieve monsterthriller A Quiet Place speelt zich af in een wereld waar elk geluid dodelijk kan zijn, en dwingt het publiek dus tot volledige stilte. Het vertrekpunt klinkt vertrouwd: ergens in de nabije toekomst wordt de aarde geteisterd door levensgevaarlijke monsters. De twist: ze zijn stekeblind, maar hebben een buitengewoon gevoelig gehoor. Wie geluid maakt, gaat eraan. John Krasinski houdt je voortdurend op het puntje van je stoel, en laat je daar af en toe zelfs bijna afdonderen van het schrikken. 

Lees hier onze recensie.

Te zien op iTunes, tot 18/1 op Proximus TV, vanaf 26/1 op Telenet Play More.

9. Climax

Wie ooit een film van Gaspar Noé zag, weet dat de Franse shockregisseur niet vies is van extreem geweld en geestverruimende middelen. Maar in de met drank en drugs overgoten dansnachtmerrie Climax – zijn beste film tot nu toe – loopt het volledig uit de hand. Een waanzinnig knap gechoreografeerde trip naar de hel met een soundtrack – Aphex Twin! Soft Cell! Thomas Bangalter! – uit de hemel. Een aanslag op al je zintuigen, en dat bedoelen we op de best mogelijke manier.

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Gaspar Noé.

10. Black Panther

Black Panther had ‘die Marvel-film met die zwarte acteurs’ kunnen zijn. Gelukkig is hij méér dan dat. Een superheldenfilm die ergens over gaat, bijvoorbeeld. Het is haast maatschappijkritisch te noemen. De fictieve staat Wakanda is zo welvarend dat het heel Afrika uit de armoede kan trekken, toch grijpen ze niet in. Waar waren de Wakandanen ten tijde van de slavernij? En waarom stellen ze hun kennis en technologie niet ten dienste van de rest van de wereld? Slimme metaforen die in meer dan één richting werken.

Lees hier onze recensie en hier ons artikel over de impact van de film.

Te zien op Telenet Play More en iTunes.

11. Annihilation

Annihilation begint met de enige zekerheid: een meteoor raakt een vuurtoren aan de Amerikaanse kust, en spant een prachtig gekleurde, illusoire glans (‘the shimmer’) over de regio. Niemand die de uitdijende zone betreedt, keert terug. Niemand behalve Kane, een soldaat die op geheime missie werd gestuurd. Annihilation toont aan hoe invloedrijk streamingdiensten in het huidige cinemalandschap zijn. Zonder Netflix hadden we deze visueel verbluffende sciencefictionthriller wellicht niet (snel) gezien. 

Lees hier onze recensie.

Te zien op Netflix.

12. Spider-Man: Into the Spider-Verse

Het is volstrekt begrijpelijk dat u Spider-Man intussen kotsbeu bent. We waren de tel zelfs even kwijtgeraakt: deze Spider-Man: Into the Spider-Verse is alweer de vierde incarnatie sinds 2002. Maar zelfs de grootste cynicus moet inzien: deze frisse animatiefilm is een complete én geslaagde tabula rasa. Elk detail klopt, van de nergens geforceerde dialogen tot de compleet met hiphop doordrongen soundtrack. Zelfs Black Panther durfde niet zo ver gaan.

Lees hier onze recensie.

Nu in de bioscoop.

13. Under the Silver Lake

De werkloze Sam (Andrew Garfield) ziet al eens dingen die er niet zijn. En dan begint hij plots overal tekenen van een Groter Plan te bespeuren. Under the Silver Lake is een mysterieuze en honderd procent geflipte detectivethriller op lsd. Geen spek voor ieders bek, maar heerlijk als je houdt van lynchiaanse labyrinten. Wij zagen toch vooral een compleet geflipte analyse van de mens anno 2018, die tureluurs wordt van de vele stimuli en verleidingen die voortdurend op hem afkomen.

Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur David Robert Mitchell.

Te zien op iTunes, vanaf 10/1 op Proximus TV.

14. Foxtrot

Je zal maar ouder zijn in Israël, waar zowat elk kind op zijn 18de het leger in moet. In het uiterst gestileerde Foxtrot gebeurt het ondenkbare: een koppel krijgt te horen dat hun zoon gesneuveld is. Maar regisseur Samuel Maoz verliest er zijn gevoel voor (galgen)humor niet bij. Een originele en gedurfde film die in al zijn berekende absurditeit precies de vinger op de wonde legt.

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Samuel Maoz.

Te zien op iTunes.

15. First Man

Wonderboy Damien Chazelle doet het opnieuw. First Man, zijn virtuoze biopic over Neil Armstrong, is een stuk minder frivool dan La La Land, maar brengt wel ritme in de ruimte. Dit is die zeldzame mainstreamfilm die toch door en door persoonlijk voelt, en haast ongemerkt een heel eind afwijkt van de typische Hollywood-koers. Zelden maakte een geluidsband zo duidelijk dat een hoogtechnologische raket uiteindelijk ook maar een blikken doos is die met een onmetelijke kracht in de lucht wordt gekatapulteerd.

Lees hier onze recensie.

Binnenkort op iTunes.

16. The Shape of Water

Ware liefde overstijgt alle grenzen – ook die tussen mens en zeemonster – in Guillermo Del Toro’s prachtige Oscarwinnaar The Shape of Water. Sally Hawkins’ woordeloze vertolking slaat ook de kijker geregeld met verstomming. In een geheim regeringslabo, ergens begin jaren 60, wordt de stomme schoonmaakster Elisa verliefd op een mysterieus zeemonster. En ja, daar hoort ook seks bij, vindt Del Toro.

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Del Toro. 

Te zien op Telenet Play More en iTunes.

17. Laissez bronzer les cadavres

Probeer iemand eens over die spannende achtervolgingsdroom te vertellen, die jou afgelopen nacht badend in het zweet wakker maakte. Die pratende ezel, lavavloer en glutenvrije pizza calzone met vlijmscherpe tanden klínken als een spannend verhaal, maar voor een buitenstaander is het alsof je ter plekke een beroerte krijgt. Laissez bronzer les cadavres is exact dat: een zenuwslopende nachtmerrie die je – hoe graag je het ook zou willen – nooit goed zal kunnen uitleggen.

Lees hier onze recensie.

Te zien op Proximus TV (tot 1/1), UniversCiné en iTunes.

18. BlackKklansman

Spike Lee is boos. Op Donald Trump, op alt-right, op racisten. Maar die woede zet Amerika’s felste regisseur deze keer om in humor. BlacKkKlansman is een sfeervolle seventieskomedie met een hallucinante, waargebeurde plot: een zwarte detective infiltreert in de Ku Klux Klan. Pittig, gelaagd en relevant entertainment, met een enorme liefde voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap. 

Lees hier onze recensie en hier ons interview met Spike Lee.

Binnenkort op iTunes, vanaf 23/2 op Proximus TV.

19. Les garçons sauvages

“Stilistisch vernieuwende film”, aldus Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent, die de film al in 2017 programmeerde. “Vijf jongens spoelen aan op een onbewoond eiland van genot, waar de plantengroei een erotische uitstraling heeft en waar ze langzaam veranderen in meisjes. Of hoe de genderthematiek verteld wordt in een fantasieverhaal.”

20. A Star Is Born

A Star Is Born is het type film waar Hollywood, meestal tegen beter weten in, mee dweept. De reden? In een straal van vijftig kilometer is er geen levende ziel te bespeuren die de plot ervan nog niet voor zijn ogen heeft zien afspelen (nanny’s en limousinechauffeurs incluis). Wat Curtis Hansons voortreffelijke 8 Mile was voor Eminem, is A Star Is Born voor Lady Gaga. Met dat verschil dat die laatste zich, afgaande op de terechte buzz, niet alleen voor de Oscar voor beste song mag beginnen op te maken.

Lees hier onze recensie.

Vanaf 20/2 op Proximus TV.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234