Vrijdag 20/09/2019

Album Top 10

Dit zijn de tien beste platen van de week

Nasir - Nas Beeld rv

Wat een week alweer! Wij likken duimen en vingers af bij de snoepjes van SOPHIE, Leon Vynehall en Snail Mail. Kanye ontbreekt wederom niet, deze keer met zijn pakkende werk voor rapveteraan Nas.

1. SOPHIE - Oil Of Every Pearl's Un-Insides

Met Oil of Every Pearl’s Un-Insides transformeert undergroundfenomeen SOPHIE zich tot high profile-popster. Op de hoes laat ze voor het eerst haar gezicht zien, net als in de video bij  ‘It’s Okay to Cry’, waarop ze – een primeur – zelf zingt . De tekst leest alsof er een juk is afgeworpen: het is oké om kwetsbaar te zijn, en niet te verbergen wie je bent. Jarenlang was namelijk bijna niets over SOPHIE bekend: zij – of toen nog hij – liet de muziek spreken. 

Haar stijl? Hypergeconcentreerde pop, een
over the top EDM-productie én een avant-gardistisch sounddesign. “In een reeks andere songs, met bewerkte en verknipte zang knalt SOPHIE net zo hyperkinetisch door de boxen als in haar oudere werk", aldus onze recensent Pieter Coupé , “maar hoor je tegelijk dat haar sound aan diepte heeft gewonnen. ‘Immaterial’ is een 21ste-eeuwse update van Madonna’s bijna gelijknamige wereldhit en klinkt alsof SOPHIE die track door de deeltjesversneller joeg." 

Beeld rv

Madge kijkt dus maar beter eens over het muurtje bij SOPHIE, als zij zich tenminste nog een vleugje relevantie wil toeëigenen. Intussen mag Oil Of Every Pearl's Un-Insides triomferen als zijnde een duizelingwekkende krachttoer van een charismatische genderbender, tevens  "uitermate geschikt voor uw volgende kinky feestje." 

Lees hier de volledige recensie.

2. Nas - NASIR

Na drie releases is het format van Kanye Wests juni-output duidelijk: korte, e.p.-achtige albums vol soulsamples en met gospelinvloeden doorspekte hiphop die soms vrij expliciet teruggrijpt naar Wests eerste drie platen. Ook de New Yorkse grootmeester Nas ontsnapt niet aan bovenstaande strak afgemeten regelneverij.

NASIR, Nas' eerste plaat in zes jaar, mag dan niet zo hallucinogeen zijn als de Kids See Ghosts-plaat van vorige week en minder minimalistisch dan Pusha T's mini-album, toch past Nas' nieuwste netjes in Kanye's wonderlijke, hedendaagse muziekuniversum. In 'Everything' nemen Kanye en The-Dream een grote lap van de track voor hun rekening met door Autotune rechtgetrokken soulpartijen. When the media slings mud, we use it to build huts", snauwt Nas over vintage Yeezy-beats.

Beeld rv

Nas is in uitstekende doen in 'Adam & Eve', een track gestoeld op een sample uit The Godfather en de dramatische piano uit een liedje van de Iraanse rockmuzikant Kourosh Yaghmaei. “The ghosts of gangsters dance, chinchillas shake on the hanger /The force of this banger / Yeah, my language advance, my cadence amazing", rapt hij driest. Straf. Never sold a record for the beat, it's my verses they purchase“, klinkt het in 'Simple Things'. Zo is dat.

'Not For Radio' steekt de gebalde vuist in de lucht. Black Kemet gods, black Egyptian gods /Summoned from heaven, blessed", bijt Nas ons toe en de geheimzinnige zangeres 070 Shake croont "I think they're scared of us". Fantastisch. 'Cops' is een uppercut, gekruid met samples van Richard Pryor en Slick Rick. NASIR doet aan als de meest militante plaat van Wests vriendenkliekje. Hij zet hoedanook Nas opnieuw op de kaart als de koning van New York. Wedden dat Jay-Z luidop loopt te vloeken?

3. Leon Vynehall - Nothing Is Still

De Britse alternatieve houseproducer Leon Vynehall verrast met een wel erg scherpe creatieve koerswending die hem weg van de dansvloer haalt. Nothing Is Still baseert hij op het verhaal van zijn grootouders die in de jaren zestig van Southampton naar New York emigreerden, hun geluk achterna. Vynehall stootte op het verhaal toen hij na de dood van zijn grootvader, vier jaar geleden, een doos vol polaroids vond van zijn grootouders in de Big Apple.

Nothing Is Still wil de soundtrack zijn bij de geromantiseerde versie van het verhaal, van de tocht over de kolkende oceaan tot de aankomst in een vreemde stad waar je je weg moet zoeken. Daartoe laat hij superbe technoïde house van zijn bejubelde ep Music For The Uninvited achterwege en opteert hij voor lijzig meanderende klanklandschappen vol subtiele jazz en neo-klassiek, sporadisch doorbroken met een ruwe beat of spookachtige ambient.

Beeld rv

Dat ruikt bij momenten naar Nils Frahm en Steve Reich, dan weer naar de etherische elektronica van Mixmaster Morris of de fragiele, contemplatieve composities van Max Richter. Bij de deluxe-editie van deze plaat hoort ook een paperback-novelle en een poster.

4. Miles Davis - Ascenseur pour l'échafaud (deluxe vinyl reissue)

Naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de film Ascenseur pour l'échafaud van Louis Malle wordt Miles Davis' legendarische soundtrack heruitgebracht op drie 10-inch vinyls (en een dubbel-cd) met daarop de originele opname plus alle takes uit de opnamesessie in '57. 

Sla er ook even de
liner notes op na waaruit Miles' relaxte attitude tijdens zijn Parijse verblijf blijkt (de stad had hem in die jaren in de armen gesloten), evenals de schijnbaar moeiteloze opnamesessies. Miles en zijn kwintet componeerden er terwijl tracking shots werden geprojecteerd van Jeanne Moreau die 's nachts over de Champs-Elysées slentert, langs felverlichte etalages en smoezelige bars. Moreau was ook lijfelijk aanwezig in de Poste Parisien-studio's: ze speelde er de perfecte gastvrouw en serveerde drankjes aan de muzikanten en de crew.

Et voilà: één van de meest overrompelende filmsoundtracks van de twintigste eeuw. Een fraai vormgegeven hebbedingetje voor Miles-adepten.

Beeld rv

5. Jorja Smith - Lost & Found

U kent de Britse Jorja Smith van 'Blue Lights', de met een Dizzee Rascal-sample doorspekte r&b-groover waarmee ze twee jaar geleden Spotify -en andere lijstjes veroverde en die zopas opnieuw werd uitgebracht. Of u bouncete al in een willekeurige club op de oer-Londense 2-step van 'On My Mind', de kraker die ze voor de producer Preditah inzong. Het is die romige, ultraweemoedige, met jazz -en bluesfrasering gezegende stem die op Lost & Found voor rillingen en wateroogjes zorgt.

Nu vleit ze zich tegen de
grimey sound van Ms.Dynamite aan, dan weer huist de in gospel ondergedompelde tristesse van Amy Winehouse in haar prachtige stem. Lost & Found haalt je genadeloos onderuit.

Beeld rv

6. Kids See Ghosts - Kids See Ghosts

Het derde deel uit het vijfluik dat Kanye West voor juni beloofde heet Kids See Ghosts en is een samenwerking met zijn oude maatje Kid Cudi. 

Onze indruk? Kanye haalt Cudi hoegenaamd niet uit diens comfortzone: we krijgen lichtjes excentrieke, stonede hiphop, verfraaid met de soul en gospel waar Yeezy zo tuk op is. De gastbijdragen komen van Pusha T, Ty Dolla Sign en Yasin Bey (Mos Def). De productie doet loom en ijl in het hoofd aan maar is altijd potig (check het bombardement dat 'Feel The Love' heet!).

“Might need a intervention for this new dimension", rapt Ye in 4th Dimension, “That's too new to mention, offer it in a sentence / If I get locked up, I won't finish the sent-". Onnavolgbaar, die Kanye.

Beeld rv

7. R+R=Now - Collagically Speaking

De supergroep R+R=Now pronkt met een bezetting waar fans van de nieuwe Amerikaanse jazz bij zullen watertanden. Pianist Robert Glasper voert aan, bassist Derrick Hodge, keyboardvirtuozen Taylor McFerrin en Terrace Martin, trompettist Christina Scott aTunde Adjuah en drummer Justin Tyson varen in zijn kielzog. Het zijn muzikanten die evengoed thuis zijn in hiphop, elektronica, funk en r&b als in jazz. Dat vertaalt zich naar een eclectische mix vol grootstedelijke, epileptische jazz, slam poetry, cheesy eightiespop vol zoemende vocoders en psychedelische soul. Picco bello.

Beeld rv

8. Digital Velvet - Digital Velvet

Digital Velvet is een project van de Franse laptopwizard Julien Chastagnol die eerder muziek maakte onder het alias Ruby My Dear. Op Digital Velvet domineren knisperende glitchy hiphopbeats die fans van elektronauten à la Gold Panda, TokiMonsta, Lapalux of Nosaj Thing met volle teugen naar binnen zullen gieten. De kers op de taart komt van de geweldige, soulvolle zangers waaronder de fenomenale Taprikk Sweezee - check zijn solospul, kids! - die van 'Pome' een droomsingle maakt die u nooit op de radio zult horen. Spotify dan maar?

Beeld rv

9. Snail Mail - Lush

Alweer een slackerrockbandje dat de nineties eert? Jazeker, alleen weet Snail Mail de klepel hangen. Het project van de 19-jarige, uit Maryland afkomstige Lindsey Jordan bewaart het evenwicht tussen hypnotiserend en onbezonnen, met tintelende indierocksongs die Liz Phair, Belly, Lisa Loeb en The Breeders in gedachten roepen. Lang geleden dat teen angst zo verlokkelijk klonk.

Beeld rv

10. Rachel Foxx - Flame EP

De 21-jarige Londense soulprinses Rachel Foxx haalt naar eigen zeggen inspiratie bij old skool-diva's als Erykah Badu, Monica en Toni Braxton evenals bij de Britse clubcultuur. Geen wonder dat de synthesizers verleidelijk zoemen onder haar Amerikaans aandoende r&b-pop en dat roffelende elektronische percussie haar tracks een likje extravaganza schenken. Zwoel, zomers, catchy.

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234