Woensdag 11/12/2019

muziek

Dit zijn de strafste songs van de week

CHVRCHES in AB. Beeld Alex Vanhee

Buiten is het onchristelijk guur, maar het heilige vuur brandt eens zo hevig bij Matt Berninger van The National, die ter CHVRCHES gaat. Jack White heeft het licht dan weer gezien met een gospelkoor, terwijl Editors religie vindt in miserie met ‘Hallelujah’. Onderaan in onze Spotify-lijst vindt u bovendien nog méér pareltjes die u "praise the lord" doen prevelen.

We zagen het niet meteen aankomen (of goedkomen), maar het Schotse synthpoptrio CHVRCHES blijkt een betrouwbare kerkganger te vinden in Matt Berninger, frontman van The National. 'My Enemy' werd volgens de groep geschreven na een "frustrerende studiosessie met een bekende producer". Voornoemde knoppen-knurft werd de laan uitgestuurd, maar deze extra song is het directe resultaat van die breuk. “I got no more time to hear what you think about me,” sombert Berninger over een subtiele beat. “Because all your words are so cold, so callous, so clean.” De song klinkt navenant koud en clean. Maar “callous” - ongevoelig - blijf je allerminst onder deze topschijf.

Even diep in je gemoed graaft Chris Cornell, voorbij het graf dan nog wel. De Soundgarden-zanger nam voor zijn dood in 2017 nog net ‘You Never Knew My Mind’ op. De lyrics werden geschreven door Johnny Cash. De ballad werd pas deze week uitgebracht - op de dag dat de Man in Black 86 zou zijn geworden. Cornell combineerde voor de song twee teksten van de countryheld, namelijk ‘You Never Knew My Mind‘ en ‘I Never Knew Your Mind‘. De teksten zijn haast identiek, maar Cash schreef ze vanuit twee verschillende standpunten. Mooie lieve lezers van ons, dìt is een masterclass in onsterfelijk klinken na de dood.

Buitensporig gitaargeweld

Oxfam staat er vandaag niet zo best voor qua imagovorming, maar in Editors vinden ze toch nog steeds een betrouwbare ambassadeur. Na een reis met de liefdadigheidsorganisatie, waarbij Tom Smith vluchtelingenkampen in Noord-Griekenland bezocht, schreef hij ‘Hallelujah (So Low)’. Daarover zegt de frontman: “Het was een ongelooflijk ontroerende trip, waarbij je zag hoe arme stumperds in het stof leefden, maar de wil om te overleven geen moment verloren. Met de solidaire hulp van anderen, sloeg iedereen zich door de dag." Muzikaal wisselt Editors tussen akoestische gitaar, een drummachine en een buitensporig gewelddadige gitaarriff voor deze oplawaai van een song, die naar het eind helemaal ontploft. 

Ook bij Jack White hoorden we onszelf trouwens “hallelujah” exclameren. Na twee teleurstellende singles heeft de ravenzwarte White Stripe het licht dan toch opnieuw gezien. Daar had hij kennelijk een gospelkoor, goeie blueslicks en snerende Rage Against The Machine-gitaarsalvo’s voor nodig. Het beste nieuws: White komt helemaal weg met Tom Morello’s effectbejag. Oorspronkelijk wilde hij deze song met Jay-Z inblikken, maar zelfs zonder diens rhymes blijft ‘Over and Over and Over’ stevig overeind. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234