Zondag 16/06/2019

Spot On

Dit zijn de strafste songs van de week

Josh Homme van Queens of the Stone Age geeft geen fuck om wat u denkt over zijn voorliefde voor échte Queen Elton John (foto van Kevin Winter/Getty Images for KROQ) Beeld Getty Images for KROQ

Bob Dylan die de herenliefde bezingt? Queens of the Stone Age die zich amoureus aanschurken tegen Elton John? De lente is nog maar nét in het land, of een gloeiende rainbow-rage houdt onderstaande playlist al in een tang! Verder word je deze week ook instant verliefd op An Pierlé, Novastar en Beach House. 

Bob Dylan vormt een team met St. Vincent, Kesha en Death Cab For Cutie’s Ben Gibbard op een nieuwe compilatie-EP. Daarop hoor je - it's 2018 after all, folks! - aangepaste versies van trouwliedjes voor gay koppels. Onze Favoriete Neuzelaar nam ‘She's Funny That Way’ uit 1929 op, maar veranderde het voornaamwoord naar "He”. Blij toe: deze ep blijft niet alleen steken in nobele intenties. In de playlist onderaan hoor je ook hoe St. Vincent het prachtige ‘And Then He Kissed Me’ van The Crystals vervrouwelijkt, en Kesha in voornaamwoorden schakelt bij Janis Joplin’s classic ‘I Need a Man to Love’.

Nog een regenboogkleurige topper deze week: Queens of the Stone Age namen Elton John teder onder handen, voor een hommageplaat aan de ultieme Rocket Man. Zo opmerkelijk is hun aanwezigheid op dat album trouwens niet. Fans herinneren zich ongetwijfeld dat Elton John piano speelde en zong in 'Fairweather Friends' op de plaat ...Like Clockwork (2013). Die samenwerking kwam er nadat John grappend had gepolst bij frontman Josh Homme of de groep na al die jaren "geen échte Queen" van doen had. Eerder dit jaar speelden de Queens deze cover overigens ook al live, met producer Mark Ronson op piano.

Lente met een Beatle 

Van Homo over Homme naar ‘Home Is Not Home’? Het zijn maar kleine, frivole dartelpasjes in deze lijst. Om maar te zeggen: le nouveau Novastar est arrivé, en diens single 'Home is Not Home' doet zijn voordeel met een beproefde sound. Joost Zweegers hengelt naar zijn achttien jaar oude debuut, met een van romantiek druipende piano, een warme gitaar, én een refrein dat zich moeiteloos in je hoofd nestelt. Ook aan zijn mijmerende zang en smachtende snik doen een fraaie return to form vermoeden, bij deze Limburgse Beatle.

Nog meer Belgisch goud komt deze week in de gedaante van An&Koen, ofwel An Pierlé en Koen Gisen. Beiden wilden al tien jaar een Nederlandstalig/Franstalig literair project uit de grond stampen. Die gedeelde liefde voor de kleinkunst werd evenwel voortdurend uitgesteld, maar met de hulp van schrijver Christophe Vekeman kwam er eindelijk schot in de zaak. 

Begeerte en dreiging

Die schreef de tekst voor ‘Lieveling’, waarin Pierlé voor het eerst schittert in de moerstaal. Zij zal trouwens Vekeman en Peter Terrin vergezellen op de Geletterde Mensen-tournee, georganiseerd door Behoud de Begeerte.

Begeerte? Dat is ook al jaren de sensuele pasmunt van Beach House. En dat is niet anders op de derde vooruitgestuurde single van hun zevende plaat, die gemakkelijkheidshalve 7 zal heten. De eerste zwaluw vloog nog maar pas op uit onze hand, of dit duo uit Baltimore zet het voorjaar al meteen op toon met ‘Dark Spring’. Een heftige lente wordt het volgens hen: een stevige drumroll trekt de song op gang, waarna de maat strak aangehouden blijft. De dromerige zang van Victoria Legrand maakt zoals steeds de dienst uit, maar de song is opvallend hard in vergelijking met hun vroegere werk. Een dreigende gitaar deelt nu de lakens uit, en een donkere shoegaze-sfeer heerst. 

En het kan niet op deze week! Nog méér superieure singles, outtakes en remixen vind je onderaan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden