Zaterdag 25/09/2021

MuziekrecensiesPlaten van de week

Dit zijn de platen van de week: stokkende adem en stokken in de wielen

Sons of Kemet - 'Black to the Future' Beeld rv
Sons of Kemet - 'Black to the Future'Beeld rv

Sons of Kemet - Black to the Future *****

Black is tired”, zo zucht en raast de Brits-Nigeriaanse dichter Joshua Idehen aan het slot van deze vijfde Sons Of Kemet-plaat. “You already have the world / Just leave black be / Leave us alone”. De saxofonist Shabaka Hutchings breit er een zinderend vervolg aan het drie jaar verschenen Your Queen Is A Reptile, het meesterwerk dat vrouwelijke zwarte iconen bewierookte en een Mercury Prize-nominatie kreeg. Idehen is niet de enige stem die deze keer vervloeit met de veelal instrumentale Afro-Caraïbische jazz van het Londense trio. Hutchings construeerde deze poëtische plaat - de songtitels vormen een activistisch gedicht - in de nasleep van de moord op George Floyd en de #blacklivesmatter-protesten. Luister naar Hutchings’ hortende sax aan het einde van het groteske ‘Let the Circle Be Unbroken’, als een stokkende ademhaling tot de dood erop volgt.

Paul Weller - 'Fat Pop (Volume 1)' Beeld rv
Paul Weller - 'Fat Pop (Volume 1)'Beeld rv

Paul Weller - Fat Pop (Volume 1) ****

Een twééde plaat op amper een jaar tijd? Paul Weller toont zich allerminst een lockdownluiaard. Op Fat Pop manifesteert hij bovendien een jeugdige en avontuurlijke kant van zichzelf, met excellente popsongs die glam, elektropop, triphop en soulvolle braggadocio verraden. De angry young man van weleer is een zilveren vos geworden, maar dat weerhoudt Weller niet van songs die bijten en knauwen aan je gemoed. In ‘Shades of Blue’ laat hij zijn dochter Leah even schitteren, en in ‘Moving Canvas’ zet hij Iggy Pop op een piëdestal. Maar in volle isolatie schittert Weller toch vooral op zichzelf. “I’m just a coward when it comes to it”, spuwt hij nochtans ergens met overdreven zelfbeklag. Geloof er geen knijt van: Paul Weller hoeft zichzelf geen stokken in de wielen te steken. Hij is een popster die met de jaren aan moed wint.

J. Cole - 'The Off-Season' Beeld rv
J. Cole - 'The Off-Season'Beeld rv

J.Cole - The Off-Season ***

Deze mixtape verklankt de midlifecrisis van J.Cole, intussen een 36-jarige echtgenoot en vader van twee kinderen, die het voorbije weekend zijn debuut maakte als speler bij de Rwandese basketbalclub Patriots. Neurotische overambitie? Check. Ook nu weer. Naast puike tracks zoals ‘Amari’ horen we ook halfbakken crunkcross-overs en een overload aan nostalgische lyrics die doen vermoeden dat Cole te veel zelfhulpboeken leest. De collabs met zijn rapcollega’s Bas, Lil Baby en 21Savage maken veel goed en beklemtonen één ding: Cole moet wat vaker chillen.