Dinsdag 28/01/2020

Powerlist

Dit zijn de meest invloedrijke mensen in de Vlaamse media

Kris Hoflack. Beeld Karel Duerinckx

Welke man of vrouw uit de Vlaamse media heeft de meeste invloed? Media.com stelde de vraag de voorbije weken aan tientallen directeurs, hoofdredacteurs, journalisten en opiniemakers. En hun antwoord was verrassend: niet de grootste tv-zender of de grootste krant, maar wel Het nieuws op VTM heeft de meest invloedrijke man aan boord.

1. Kris Hoflack

Het nieuws op VTM mag dan niet de grootste zijn, hoofdredacteur Kris Hoflack is wel de meest invloedrijke man in de Vlaamse media. Dat blijkt uit een rondvraag bij bijna honderd mensen in de Vlaamse media. Hoflack dankt zijn plaats aan de inhaaloperatie die hij met VTM maakte, en de druk die hij zo op de VRT zette.

Dat Hoflack de meeste stemmen kreeg is opmerkelijk omdat Het journaal iedere avond nog enkele honderdduizenden kijkers meer haalt dan Het nieuws. Bovendien heeft de VRT-nieuwsdienst ook een batterij programma's die een thema op de nieuwsagenda kunnen zetten. Bovendien kwamen de stemmen voor Hoflack grotendeels van mensen die geen banden hebben met VTM.

De zender moet het bijna alleen stellen met de nieuwsuitzending om 19 uur, maar sinds Hoflack er iets meer dan twee jaar geleden aan het roer kwam, beleefde Het nieuws een revival. Terwijl het vroeger vaak werd weggelachen en weggezet als irrelevant, slaagt het er nu vaker in om de agenda te bepalen en staat het dichter bij de (jongere) kijker, iets wat zelfs veel VRT-journalisten toegeven. "Het nieuws is het leidende nieuws voor de actieve generatie", zo legde een topman uit waarom hij Hoflack op de eerste plaats zette in zijn lijstje.

Kris Hoflack. Beeld Karel Duerinckx

Diepgaand
Het nieuws mag dan soms nog te veel aandacht hebben voor faits divers, het speelde de voorbije jaren wel meer mee in de Wetstraat en in het buitenland. "Hij heeft de nieuwsprogramma's een diepgaander en kwalitatiever inhoud gegeven", oordeelde een mediawatcher. Bovendien introduceerde hij het politieke interview in het zondagse middagjournaal, een gesprek waarmee hij vaak zelfs De zevende dag de loef afsteekt. "Wie daar in de studio zit, heeft de macht om mee het debat te kapen."

Dat Hoflack zo vaak in de lijstjes opdook, heeft hij ook te danken aan het feit dat Het journaal de voorbije jaren ingedommeld is. "Hij heeft de VRT pijn gedaan", was de teneur in verschillende reacties.

De commentaren sluiten aan bij wat Eén-netmanager Olivier Goris in augustus in De Morgen zei over Het nieuws. "Hun nieuws oogt frisser, ze hebben bij VTM wat dat betreft een paar opvallende stappen gezet. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ons journaal zijn kracht kan behouden. Daar zijn al verschillende gesprekken over gevoerd." Al merkte Jan Callebaut, marktonderzoeker en VRT-adviseur, deze week in Humo op dat Het nieuws zijn positieve elan en stijgende kijkcijfers ook te danken heeft aan de betere voortrein. De buurtpolitie sleurt de kijker om half zeven nu mee in de tv-avond, waardoor het een vuistje kan maken tegen Blokken.

Hoflack op één dus, al moet zo'n lijst altijd met de nodige relativering bekeken worden. Invloed hebben is een erg ruim begrip en het is onmogelijk te meten wie er nu echt het meest invloed heeft. Bovendien is het nog maar de vraag of hoofdredacteurs, journalisten en opiniemakers nog echt invloed hebben. Die hebben ze niet, merkten enkele respondenten op, ze hopen het alleen te hebben. "Tien jaar geleden zou ik Guy Mortier of Yves Desmet genomineerd hebben, maar vandaag is het landschap te versnipperd", liet iemand optekenen.

Daar spelen de sociale media een belangrijke rol in, merkt een mediadirecteur op. "Alle Vlamingen hebben via sociale media meer invloed dan enige hoofdredacteur ooit voordien gehad heeft."

2. Luc Rademakers en Björn Soenens

Algemeen hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst Luc Rademakers en Björn Soenens, hoofdredacteur van Het journaal, bekleden de tweede plaats. Die hebben ze te danken aan de macht van het getal, met dagelijks meer dan een miljoen kijkers voor Het journaal.

Dat ex-VRT-hoofdredacteur Kris Hoflack nu op één staat, maakt echter duidelijk dat de positie van marktleider onder druk staat. Sinds Soenens aantrad houdt hij dan ook pleidooien voor betere storytelling en constructieve journalistiek. Maar bovenal werd met Nieuws 2020 een project uitgerold om de VRT-nieuwsdienst relevant te houden in een digitale omgeving. Meer dan VTM komt de concurrentie ook van Google en andere Facebooks.

Toch blijft het afwachten in welke mate de nieuwsdienst de besparingen zal voelen. De grootste nieuwsdienst van Vlaanderen ligt politiek gevoelig en veel journalisten beseffen nauwelijks in welke luxepositie ze zitten in vergelijking met andere media. Scherpere keuzes dringen zich ook daar op.

Luc Rademakers. Beeld Wouter Van Vooren
Björn Soenens. Beeld Jonas Lampens

3. Yves Desmet

Eigen lof stinkt, maar omdat de lof van elders komt, mag het: Yves Desmet is volgens de deelnemers de meest invloedrijke stem bij de Vlaamse kranten. "Rebel forever, scherp voor mens en maatschappij," omschrijft een mediastrateeg hem. "Hij is de opinion leader bij uitstek", merkt een uitgever op.

Desmet is een van de langst dienende commentatoren in Vlaanderen, maar zijn stem klinkt nu nog krachtiger met een centrum-rechtse regering. Terwijl de linkse partijen in de lappenmand liggen, blijft Desmet tegengas geven. "Hij is samen met Bart Eeckhout de laatste progressieve, sociaal-linkse stem in het maatschappelijk debat waar naar wordt geluisterd."

Desmet haalde meer stemmen dan Karel Verhoeven (De Standaard) en Jan Segers (Het Laatste Nieuws). Zij bepalen in grote mate de stemming, al blijft de vraag hoe ver hun invloed reikt. "Zou er buiten de Wetstraat nog één iemand een editorialist serieus nemen?", vraagt een directeur van een grote uitgever zich af. In de Wetstraat worden hun commentaren alleszins met een loep gelezen.

Yves Desmet. Beeld Yann Bertrand

4. Isabel Albers

In een door mannen gedomineerde powerlist slaagt De Tijd-hoofdredactrice Isabel Albers er toch in om haar stem te laten horen. Sinds Albers in de zomer van 2011 aan het roer van De Tijd kwam te staan, joeg ze een frisse wind door de krant en staat ze voor een duidelijke lijn die ze zowel in haar commentaren als tijdens haar tv-optredens vertolkt.

"Met haar redactie vertolkt ze op heldere en correcte, maar onbeschroomde wijze het standpunt van (centrum-) rechts Vlaanderen", merkt een opiniemaker op. En die stem wordt gerespecteerd, zegt een hoofdredacteur. "Isabel is wellicht de opiniemaakster die het meest gehoord wordt in hogere kringen."

De stemmen voor Albers zijn echter ook stemmen voor de krant zelf. De manier waarop daar journalistiek bedreven wordt, wordt vaak geprezen. "De krant is gegroeid, niet alleen qua lezers, maar ook qua redactioneel aanbod", oordeelt een media-analist. "Samen met haar redactie staat ze voor heel sterke onderzoeksjournalistiek."

Isabel Albers. Beeld BELGA

5. Wim Verhoeven en Margot Moeseke

Wellicht het minst bekende duo uit deze lijst, maar Wim Verhoeven en Margot Moeseke staan samen aan het hoofd van Vlaanderens meest gelezen krant. Wat Het journaal is voor de televisie, is Het Laatste Nieuws voor de geschreven pers. Zij bepalen heel vaak de agenda. "Wie de populariteit van Maggie De Block en Bart De Wever wil begrijpen, moet hun krant lezen."

Dat de krant vaak genoemd wordt, heeft ze ook te danken aan twee andere factoren. De eerste is politiek commentator Jan Segers, die met zijn nuchtere opiniestukken vaak een andere stem laat horen. "Uitgesproken meningen, maar wel onderbouwd", merkt een krantenmaker op. De tweede factor is HLN.be, de populaire website van de krant. "Jonge mensen lezen hun nieuws daar in plaats van in papieren kranten."

Opvallend is wel dat Het Laatste Nieuws veel stemmen haalt, maar andere veelgelezen kranten of tijdschriften als Het Nieuwsblad, Dag Allemaal of Humo nauwelijks worden genoemd.

Wim Verhoeven. Beeld Rudi Van Beek
Margot Moeseke. Beeld Bart Leye

Dit was de jury

De voorbije weken stelde Media.com aan ruim honderd directeurs, hoofdredacteurs en mediavolgers de vraag wie volgens hen aan de meeste touwtjes trekt in de Vlaamse media en wie het meeste invloed heeft. 97 mensen stuurden een top vijf terug, vaak met wat uitleg erbij. Op basis van deze lijstjes stelden we een top samen: wie op nummer één stond in een lijstje, kreeg vijf punten. De nummer twee kreeg er twee... Op die manier kwamen tot de twee ultieme lijsten.

Chantal Janssens (Humo), Ann Caluwaerts (Telenet), Christian Van Thillo (De Persgroep), Tom Lenaerts (Panenka), Thierry Geerts (Google), Dominque Leroy (Proximus), Hans Deridder (De Persgroep), Mark Coenen (communicatie-adviseur), Jan Van Biesen (VRT), Luc Rademakers (VRT), Danny Ilegems (Humo), Isabel Albers (De Tijd), Emmanuel Rottey (VRT), Dominic Stas (Mediahuis), Jörgen Oosterwaal (Knack), Pieter Goiris (Boondoggle), Gert Verhulst (Studio 100), Hans Bourlon (Studio 100), Sam Degraeve (Woestijnvis), Jan Callebaut (WHY5Research), Ellen Onkelinx (Vlaamse Onafhankelijke Televisieproducenten), Dirk Impens (Menuet), Peter Bossaert (Medialaan), Nicholas Lataire (Medialaan), Joël De Ceulaer (Knack), Noël Slangen (communicatie-adviseur), Chris Van Roey (Unie van Belgische Adverteerders), Sara Vercauteren (Medialaan), Tim Van Aelst (Shelter), Ilse Beyers (Dag Allemaal), Philippe Bonamie (SBS Belgium), Martijn Bal (iMinds), Lisbeth Imbo (De Morgen), Inge Kluft (VRT), Bert Marievoet (Twitter), Margot Moeseke (Het Laatste Nieuws), Wim Verhoeven (Het Laatste Nieuws), Wouter Verschelden (Newsmonkey), Anja Van Mensel (Studio 100), Brecht Decaestecker (De Morgen), Steven Allcock (producer), Steven Van Belleghem (consultant), Kato Maes (Panenka), Daan Killemaes (Trends), Anouk Mertens (Sanoma), Jo Nachtergaele (marketing-expert), Mark Anthierens (PUB), Rutger Beckers (Sputnik), Davy Parmentier (Medialaan), Bart Decoster (Mediahuis), Yves Desmet (De Morgen), Erwin Provoost (filmproducent), Philip Vandervoort (Proximus), Peter Quaghebeur (WPG (Uitgevers), Rik Van Cauwelaert (opiniemaker), Jeroen Bronselaer (Telenet), Dirk Vanhegen (Roularta), Jos Grobben (Roularta), Stefaan Michielsen (De Tijd), Wouter Quartier (VRT), Jeroen Denaeghel (P-magazine), Tom De Baerdemaeker (Eyeworks), Paul Israel (mediaconsultant), Peter Bouckaert (Eyeworks), Jan Segers (Het Laatste Nieuws), Johan Tuyaerts (mediaconsultant), Luc Van der Kelen (opiniemaker), Liesbeth Van Impe (Het Nieuwsblad), Pascal Weiss (Het Nieuwsblad), Bart Eeckhout (De Morgen), Ernest Bujok (Concentra), Helen Perquy (Caviar), Maarten Stevens (Studio 100), Vincent Loozen (Acht), Frederik De Swaef (Story), Katrien Van der Perre (deAuteurs), Remi Boel (Omnicom Media Group), Karine Ysebrandt (Zenith Optimedia), Steven Borgerhoff (Borgerhoff & Lamberigts), Isabelle Baele (Borgerhoff & Lamberigts TV), Bernard Cools (Space), Philippe Belpaire (Roularta), Kris Spaepen (Kanakna), Kris Hoflack (Medialaan), Jeroen Depraetere (Tuvalu Media), Harry Demey (LDV United), Marc Fauconnier (Famous), Patrick Lacroix (Vlaamse Nieuwsmedia), Wilfried Vandaele (N-VA), Bart Caron (Groen), Katia Segers (sp.a), Ides Debruyne (Fonds Pascal Decroos), Pol Deltour (VVJ), Fons Van Dyck (Think BBDO), Jens Mortier (Mortierbrigade), Kris Gaens (Sputnik TV)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234