Woensdag 20/11/2019

Update

Dit zijn de meest gestreamde Belgen

'Are you with me' van Lost Frequencies was vorig jaar het meest gestreamde nummer in België en dat levert Felix De Laet, de man achter Lost Frequencies, de eerste Ultratop Streaming Award op. Hij kreeg die award overhandigd uit handen van minister voor Digitale Agenda Alexander De Croo. Ook Oscar & the Wolf kreeg een award voor meest gestreamde Belgische artiest.

De eerste Ultratop Streaming Award is een samenwerking tussen de Belgian Entertainment Association (BEA) en Ultratop. "Na acht jaar de downloadaward uit te reiken, leek het ons interessanter om nu de meest gestreamde artiest te bekronen", zegt Sam Jaspers van Ultratop.

Uit de cijfers van BEA over de Belgische muziekmarkt 2015 blijkt dat streaming het downloaden van muziek heeft voorbijgestoken. Streaming is in België goed voor een omzet van bijna 22 miljoen euro, een groei van 44 procent ten opzichte van 2014.

Alexander De Croo noemt de uitreiking van deze award "een belangrijk signaal". "Het is goed dat we streaming meer benadrukken want we lopen nog wat achter op de Scandinavische landen en Nederland. Streaming is een goed alternatief voor vaak niet-legale manieren om naar muziek te luisteren, bovendien is de variëteit aan muziek nooit zo groot geweest door de streamingdiensten", zegt De Croo.

De meest gestreamde Belgische songs in 2015 waren: 'Are you with me' - Lost Frequencies, 'Reality' - Lost Frequencies feat. Janieck Devy, 'Rhytm Inside' - Loïc Nottet, 'Strange Entity' - Oscar & The Wolf en 'Rio' van Netsky.

De meest gestreamde Belgische artiesten vorig jaar waren: Oscar and the Wolf, Lost Frequencies, Stromae, Dimitri Vegas & Like Mike en Selah Sue.

Verkoop groeit opnieuw

De Belgische muziekmarkt deed het vorig jaar goed. Voor het eerst in vijftien jaar is de verkoop van muziek opnieuw gegroeid. Dat is grotendeels te danken aan het toegenomen gebruik van streamingdiensten. Maar ook de fysieke verkoop van muziek hield min of meer stand, mede dankzij de verdere, zij het relatieve, opmars van vinyl. Dat stelt de Belgian Entertainment Association (BEA).

De Belgische muziekmarkt was in 2015 goed voor een omzet van 107,97 miljoen euro, berekende marktonderzoeksbureau GfK voor BEA. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van 2014.

Die groei komt er grotendeels omdat de Belg meer en meer de weg vindt naar de streamingdiensten voor muziek. De omzet van de streamingabonnementen steeg met 44,1 procent tot 21,9 miljoen euro. Dat gaat grotendeels ten koste van het aantal digitale downloads, dat met bijna 9 procent daalde tot een omzet van 18,22 miljoen euro.

De fysieke verkoop blijft met een omzet van 67,85 miljoen euro op grotendeels hetzelfde niveau van 2014. Vooral de verkoop van muziek op vinyl zet de opmars verder, met een stijging van de omzet tot 4,36 miljoen euro (+36,7 procent).

"Cd is nog niet dood"

Toch blijft de verkoop van vinyl maar klein bier in vergelijking met de Belgische cd-verkoop. Met 4,41 miljoen verkochte cd's - 57 procent van de totale muziekverkoop, maar wel 4,3 procent minder dan vorig jaar - blijft de Belg vooral trouw aan deze muziekdrager. "De cd is nog niet dood", zegt Olivier Maeterlinck van BEA Music. In 2015 gingen ongeveer 200.000 vinyls over de toonbank, 30 procent meer dan de 150.000 verkochte stuks in 2014, maar uiteindelijk goed voor bijna 4 procent marktaandeel.

Bij het Belgische, maar ondertussen internationale platenlabel PIAS, is het nieuws van de groei welgekomen. "Dit is goed nieuws, zeker na de lange periode van daling waarin de Belgische muziekverkoop zich bevond", zegt Damien Waselle van PIAS.

Dat de streamingdiensten een groter aandeel binnen de muziekverkoop opnemen, is grotendeels te verklaren door toegenomen bekendheid. "De streamingdiensten steken in België eindelijk van wal en dat is ook zeer goed nieuws." Iets wat ook geldt voor de vinylverkoop. "Vroeger kon je enkel nog vinyl kopen in indie-platenwinkels. Maar nu heb je zelfs platenafdelingen in grote ketens zoals Media Markt en supermarkt Carrefour. En dan zie je dat meer mensen vinyl kopen omdat het op meer plaatsen beschikbaar is", besluit Waselle.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234