Donderdag 02/04/2020

Luistertips

Dit zijn de beste platen van de week: Eefje de Visser, Mac Miller en Ansatz Der Maschine

Eefje de Visser.Beeld Charlie De Keersmaecker

Zelfs postuum weet Mac Miller nog gevoelige snaren te raken, maar ook bij leven en welzijn hoeven Eefje de Visser en Ansatz der Maschine niet voor hem onder te doen. Dit zijn de opmerkelijkste albums van de week.

Eefje de Visser - Bitterzoet ★★★★☆

Zoals je het woord uit de titel roezig kan proeven op je tong, net zo fluweelzacht glijdt Eefje de Vissers Bitterzoet binnen. Nochtans: méér dan haar vorige langspelers is deze vierde plaat voor geen gat of genre te vangen. Die vaagheid sluipt ook binnen in haar associatieve teksten over romantiek – en de dood ervan. Toch krijg je nooit het idee dat ze daarmee een afstand inbouwt. 

Verleidelijk en meeslepend schuifelt haar schemerrijke artpop voort met zwaarder aangezette elektronica of meerstemmige zanglijnen. De synths inviteren niet doelbewust tot de dansvloer, wél tot een dromerige wereld waarin haar woorden beschutting vinden. 

Bitterzoet – als plant uit de nachtschadefamilie – behoorde lang tot de heksenkruiden in rituele toepassingen. Wij hebben ons medicijn voor een koude januari gevonden. 

Mac Miller - Circles ★★★☆☆

Het postume album van de betreurde Amerikaanse rapper Mac Miller doet aan als een (semi-)elektronische singer-songwriterplaat. Heel verrassend is dat niet omdat Miller, een multi-instrumentalist, zich bij leven sporadisch tegen beleefde indiepop aanschurkte. Op Circles klinkt hij meer dan de helft van de tijd als Mark Everett van Eels of als Beck: ook twee slackerhelden die elegant sloomheid en bedachtzaamheid laten vervloeien. De arrangementen blijven jammer genoeg wat braaf, de productie van Jon Brion nogal droogjes. Macs teksten zullen wél gevoelige snaren raken. “This is what it look like / right before you fall / Stumblin’ around you’ve been guessin’ your direction / Next stop you can’t see at all.” Wat een verlies. 

Ansatz Der Maschine - Burial Songs ★★★★☆

De nieuwe worp van Ansatz Der Maschine, het Belgische indietronicaproject rond Mathijs Bertel, katapulteert ons terug naar de hoogdagen van undergroundlabels zoals Type, 12k en Noble: platformen waarop electro-akoestische, lichtjes exotische muziek goed kon gedijen. Op Burial Songs dwarrelt Bertel prachtig in de schemerzone tussen afscheid en wedergeboorte. Hoekige beats en clicks stippelen de weg uit, dan weer druppelen minimalistische piano en oriëntaalse motiefjes als ragfijne leidraden het ongewisse in. In ‘Igarka’ loodst tedere sirenenzang je de nevels in. Grand cru! 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234