Woensdag 13/11/2019

kinderboeken

Dit zijn de beste kinderboeken in de zak van Sinterklaas

Beeld Kitty Crowther / De Eenhoorn

Wat legt de sint dit jaar in de schoen? De betere kinderboeken natuurlijk, voor kleine en grotere maten.

La vie en rose ****

Kleine Beer wil nog niet gaan slapen, en bestelt bij Mama Beer drie verhaaltjes. Het eerste draait rond de Slaapbewaakster, een heksachtige figuur die met haar gong de slaap oproept. Het tweede gaat over kleine dappere Zohra, die totaal onverwacht bij vleermuis Jacko Mollo mag logeren. In het derde ontmoeten we Bo, het rare mannetje dat nooit zijn jas uittrekt en aan slapeloosheid lijdt...

Net als voor talloze kinderen zijn de bedverhalen ook hier een vast ritueel om met een goed gevoel onder de wol te kruipen.

Kitty Crowther levert andermaal een hartverwarmend en ronduit magisch prentenboek af. Met in de opvallende hoofdrol: de kleur 'fluo-rose'. Geen evidente keuze voor nachtverhalen, maar je kunt er het nakende ochtendgloren in vermoeden. Of beter: het maakt op originele wijze de heerlijk dromerige sfeer voelbaar die door dit boek pulseert.

Beeld rv

Dat Crowther wonderlijke natuurlandschappen kan tekenen, wisten we al, maar ze excelleert net zo goed in de sprekende expressies van haar personages, de goed gekozen details, de uitgepuurde composities... En ditmaal ook in de gepolijste taal, die soms leentjebuur speelt bij sprookjes maar toch een eigen signatuur bewaart.

Het knapste is hoe werkelijkheid en verbeelding compleet organisch in elkaar overvloeien, en hoe de ontroering geruisloos maar des te indringender toeslaat. Doe jezelf en je kroost een plezier: haal deze parel in huis.

Kitty Crowther (tekst & tekeningen), Kleine nachtverhalen, De Eenhoorn, 80 p., 14,95 euro. Vertaling: Siska Goeminne. (4+)

Zwerftocht over zee ***

De eeuwige zoektocht naar geluk, het is een beproefd onderwerp in de literatuur, en je kunt je afvragen wat en hoe daar nog over te melden valt. Maar elke mogelijke scepsis weet Marit Törnqvist in Het gelukkige eiland vakkundig te ontkrachten. 'Op een vlot/ gebouwd van wrakhout/ voer een meisje./ Ze was op weg/ naar de horizon.'

Zo begint de reis van een kranige meid, op zoek naar haar bestemming. Die denkt ze aanvankelijk aan de horizon te vinden, maar de horizon was 'verder dan ze had gedacht'. Ook het fameuze gelukkige eiland, waarvan er kennelijk meerdere versies bestaan, brengt geen soelaas. Zelfs de liefde, 'als een melodie/ zo herkenbaar/ zo vertrouwd', brengt niet het ultieme geluk. En dus kruipt ze terug op haar vlot, gooit alle ballast overboord en ontwaart aan de horizon alsnog een beloftevolle stip...

Beeld rv

Het zal voor volwassenen duidelijk zijn dat Törnqvists gevoelige beeldverhaal een metafoor is voor de grilligheid en onvoorspelbaarheid van het leven zelf, terwijl kinderen er net zo goed op een ander niveau van kunnen genieten. En dat genieten schuilt vooral in het bekijken van de vele betoverende prenten. Törnqvist vindt hier weer de vorm die ze al toonde in het prentenboek Groter dan een droom in 2013: een perfecte balans tussen speels en verstild, figuratief en abstract, herkenbaar en intrigerend fantasierijk.

Marit Törnqvist, Het gelukkige eiland, Querido, 80 p., 15,99 euro. (5+)

Olifant wordt boekenworm

Als dochter en vader Tolman de handen in elkaar slaan, geeft dat vonken. Dat bleek al uit hun woordloze prentenboeken Het eiland en De boomhut, en is opnieuw het geval met Het boek. Er is geen eenduidig verhaal, enkel prenten - allemaal spreads - waarbij je naar believen zelf kunt verzinnen. Uit een windvlaag van vogels/vliegende bladen vangt een olifant een boek en slaat aan het lezen. Vanaf dan lijkt hij compleet betoverd: de wereld rondom hem lijkt op te houden te bestaan, alles gaat zijn gang en is tegelijk voortdurend in verandering. Wanneer hij ten slotte op de Noordpool belandt, lijkt hij op zijn beurt een kudde pinguins te betoveren...

Op poëtische en humoristische wijze breken de Tolmans een lans voor boeken. De lezende olifant is voor de meeste andere dieren een zonderling, maar uiteindelijk - door zijn volharding (?) - krijgen ook zij de smaak te pakken. Of verbeeldt de olifant zich dat alleen maar? Het is een van de vragen die Het boek weet op te roepen; de makers laten opvallend veel ruimte voor eigen interpretaties. Want net daarin schuilt de kracht van een goed boek, natuurlijk. In hun voorgangers wisten de Tolmans al moeiteloos te charmeren met hun associatieve beeldtaal in pasteltinten, maar dit pleidooi voor onwrikbaar leesplezier oogt nog zotter én mysterieuzer.

Het Boek Marije en Ronald Tolman Beeld rv

Marije en Ronald Tolman, Het boek, Querido, 36 p., 15,99 euro. (5+)

Wolken op je neus

Sneeuwballen, vrieskou en rode neuzen... Er spreekt een onvervalst gevoel van nostalgie uit de verhalenbundel Wintervuur. Want de tijd van onverbiddelijk harde winters lijkt in deze contreien voorgoed voorbij. Dan maar die sfeer groots evoceren in korte verhalen en prenten, moeten makers Carl Norac en Gerda Dendooven hebben gedacht. Waar ze met brio in zijn geslaagd.

'De winter is als iedereen./ Hij houdt niet van de kou./ Maar het is nu eenmaal zijn baan./ Op school wilde hij wel lente worden,/ maar begin daar maar eens aan.'

Zo gaat een van de luttele versjes in deze publicatie - meestal trakteert Norac ons op korte anekdotes met pöetische inslag over Koning Winter. Daarbij personifieert hij gretig het donkere seizoen, een bekend trucje om onze sympathie te winnen. Maar Norac beschikt ook over genoeg schrijftalent om vaak met een verrassende pointe of sterke beelden voor de dag te komen. Zoals in de gebalde tekst waarin hij de eerste sneeuw als vanzelf koppelt aan de eerste slappe lach van de mens. Of over de laaghangende wolken die op iemands neus warmte komen zoeken.

Beeld rv

Hij wordt in zijn nu eens filosofische, dan weer lichtvoetige vertelkunst bijzonder goed geflankeerd door Michael De Cocks soepele vertaling, en door de sfeervolle en energieke beelden van Dendooven. Haar zwierige schaatsers in vlammend oranjerood doen je vanbinnen helemaal gloeien. Wintervurig inderdaad.

Carl Norac & Gerda Dendooven (tekeningen), Wintervuur, Lannoo, , 96 p., 24,99 euro. Vertaling: Michael De Cock. 8+

De sprookjesverzamelaar

De Irakees Rodaan Al Galidi was in een vorig leven bouwkundig ingenieur, maar sinds hij in Nederland woont, heeft hij zich ontpopt als begenadigd schrijver. En als meester-verteller, zo blijkt uit deze persoonlijke verzameling Arabische sprookjes. Deels gesprokkeld uit zijn kindertijd, deels uit de literatuur en geschiedenis.

Al Galidi geeft in zijn uitnodigende voorwoord aan dat 'Arabisch' een beetje relatief is, omdat sommige sprookjes hun oorsprong kenden in Rusland, Afrika of Turkije maar zich in zijn thuisland enigszins hebben getransformeerd. 'Sprookjes zijn de beste reizigers en de succesvolste migranten', zo verwoordt hij het.

De bundel bevat twintig korte vertellingen die in tegenstelling tot wat je bij dit genre doorgaans verwacht niet meteen draaien rond heroïsche prinsen, boze heksen of wolven. Niet zelden spelen gewone stervelingen of dieren de hoofdrol, en heel wat sprookjes eindigen met een wijze levensles, soms een tikje te moraliserend. In een trefzekere, gebalde en tegelijk zintuiglijke stijl kruidt Al Galidi de eeuwenoude verhaalstof nu en dan met een vleugje humor, en telkens met bakken sfeer en een onderhuidse spanning.

Beeld rv

De prenten van Geertje Aalders zijn staaltjes van knipkunst, het resultaat van uren knippen en snijden. Knap vakmanschap, al zijn de kleurcombinaties en composities van de grotere beelden helaas niet altijd even geslaagd. Haar beeldtaal zorgt wel voor een oriëntaalse 'feel' zonder te vervallen in te clichématig exotisme. Het leeslintje en de prachtige cover maken deze publicatie helemaal tot een hebbeding.

Rodaan Al Galidi (tekst) en Geertje Aalders (beelden), Arabische sprookjes, Gottmer, 136 p., 19,99 euro. 7+ (voorlezen), 9+ (zelf lezen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234