Vrijdag 21/02/2020

Albumrecensies

Dit zijn de beste albums van de week

Beeld RV

Poëtische rebellie, seksueel misbruik en weemoedige schoonheid: de helden van deze week doen het met wapens die oprechte muiters en oproerkraaiers nooit zouden durven gebruiken. Maar het maakt de selectie van de week wel meteen een stuk controversiëler.

Whitney – Forever Turned Around ★★★★☆

De verwachtingen lagen waanzinnig hoog na hun debuut Light upon the Lake, dat drie jaar geleden hoegenaamd elk eindejaarslijstje haalde. Maar Julien Ehrlich en Max Kakacek houden stand op hun tweede plaat. Verwacht geen drastische koerswijzigingen of verbijsterende stijlbreuken. Net als bij hun debuut zweren ze bij Ehrlichs falsetstem en laidback melodieën. De groep heeft het nog steeds gemunt op kampvuur, mysterie en een blend van soul, country en folk. Net zo goed is de rusteloosheid onveranderd gebleven. Als weemoed en schoonheid met elkaar zouden rijmen, hadden we het ideale slot voor deze review.

Rapsody – Eve ★★★★☆

Beeld RV

Op haar derde, indrukwekkende plaat Eve toont de uit North-Carolina afkomstige Rapsody zich een zielsverwant van Sons Of Kemet en Jamila Woods. Laatstgenoemde eerde in het voorjaar al invloedrijke Afro-Amerikaanse kunstenaars en intellectuelen op haar nieuwe plaat, de Sons deden iets gelijkaardig door elk nummer van hun laatste plaat te vernoemen naar een zwarte vrouw die geschiedenis schreef, van verzetsstrijdsters tot psychologen. Rapsody kiest op Eve voor Afro-Amerikaanse vrouwen die zijzelf als helden beschouwt, van Nina Simone over Oprah Winfrey tot de vrouwelijke farao Hatshepsut. Geïnspireerd door hen vertelt Rapsody over seksisme en racisme, tegelijk viert ze gender, huidskleur en uniciteit. Met de nodige zelfkennis bovendien. “White men run this, they don’t want this kind of passion”, rapt ze elegant in ‘Cleo’, “A black woman story, they don’t want this kind of rapping / They love a fantasy, they love the gun bang action”. Rapsody mag zich voegen bij het rijtje poëtische rebellen waar Solange, Jamila Woods, Little Simz en Sampa The Great staan te trappelen. Er kunnen nooit genoeg koninginnen zijn.

Common – Let Love ★★★☆☆

Beeld RV

Weinig oldskool rappers durven zichzelf zo nauwkeurig te dissecteren als Common. Op ‘Memories of Home’, één van de meest openhartige songs op zijn twaalfde album, bekent hij dat hij als kind seksueel werd misbruikt door een familielid. U kon dat al lezen in zijn autobiografie Let Love Have The Last Word die eerder dit jaar verscheen en waarbij deze plaat een soort beschouwende soundtrack vormt. De soulvolle rapkoning uit Chicago oreert even driftig over zijn liefde voor hiphop, blikt terug maar kijkt ook vooruit, met de hulp van jonge gastrappers zoals Leikeli47. Toegegeven, Let Love mist de scherpte en de hoogdringendheid van Commons meesterwerk Like Water for Chocolate, maar de knapperige jaren 90-grooves en het feeërieke gospelsfeertje werken als balsem voor de tere ziel.