Zaterdag 18/01/2020

Interview

Dit zijn de artiesten en platen die u in 2020 niet mag missen

  1. Een nieuw jaar, met naar schatting weer een paar duizend nieuwe platen en, alleen al in eigen land, ongeveer evenveel concerten. In welke richtingen moet u uw oren draaien om het hoogstnodige en meest beloftevolle mee te krijgen? We stelden de vraag aan een handvol muzikanten, radiomensen, producers en andere kenners. Negen natte vingers deden de rest.

Fleddy Melculy: ‘Een groter stel kloten’

Op de releasedatum van welke nieuwe platen mogen we nu alvast onze wekker zetten?

Jeroen Camerlynck, frontman: “Onlangs werd aangekondigd dat John Frusciante opnieuw bij Red Hot Chili Peppers gaat spelen. Het zou dus kunnen dat ze dit jaar ook een nieuwe plaat uitbrengen. Ik moet zeggen: ik ben benieuwd. De afgelopen dertig jaar hebben ze me toch redelijk teleurgesteld, zou dit het jaar van de ommekeer kunnen zijn?

“Maar de beste plaat van 2020 wordt natuurlijk die van mezelf (lacht): Sabbath Fleddy Sabbath, de derde van Fleddy Melculy. Thematisch het vervolg van de vorige twee: Fleddy is intussen een rijke, superbekende rockster, een leven dat hij redelijk kut vindt. Want hij heeft geen tijd om zijn geld uit te geven en ook al niet om alle zichzelf aanbiedende wijven te poepen. Muzikaal gaan we trouwens weer een stap verder dan voorheen. Er staan deze keer zelfs nummers op die níét om te lachen zijn.”

Welke evoluties en trends zullen het muziekjaar 2020 kleuren?

Camerlynck: “Het valt natuurlijk op hoeveel jonge muzikanten de laatste tijd in eigen taal zingen en rappen: dat kon je je tien jaar geleden niet voorstellen. Hoe zou dat verder evolueren? Ik vermoed in elk geval dat het nog een heel pakske verder zal gaan.”

Welke gesplitte band mag dit jaar opnieuw beginnen? Of, als de omgekeerde vraag je beter ligt: wie mag zijn drumstel over de haag gooien?

Camerlynck: “Mijn antwoord valt daartussenin. Ik hoorde namelijk dat er een Pantera-reünie in de maak is. Technisch gezien is dat redelijk raar, in acht genomen dat twee van de vier leden dood zijn. Gitarist Dimebag Darrell zouden ze naar verluidt vervangen door Zakk Wylde, bekend van zijn werk voor Ozzy Osbourne. En kijk, dat zouden ze beter niet doen. Van mij mag Pantera met pensioen blijven.”

Wat wens je je Belgische collega-muzikanten toe in het nieuwe jaar?

Camerlynck: “Een groter stel kloten aan hun lijf. Ik mis de tijd dat er nog anarchie en rock-’n-roll in de rock-’n-roll zat. Onze muziekscene is zo braaf geworden dat het op een bloemschikcursus begint te lijken. Straks wint Zwangere Guy vermoedelijk een hele hoop MIA’s, en volledig terecht, maar ik hoop dat hij van de gelegenheid gebruik maakt om tegen een paar zere schenen te stampen.”

2020 voor: de veteranen

Wie we daar hebben! Oude knakkers hebben soms een extra duwtje nodig om in beweging te komen, en vooral in het geval van The Boomtown Rats (van en met Bob Geldof) was dat duwtje vele jaren in the making: hun nieuwe plaat in maart wordt de eerste sinds 1984. En ook Sepultura, Body Count, Squarepusher, Bon Jovi, Pet Shop Boys, Nicolas Godin van Air, GZA, Nada Surf, Huey Lewis & the News en Green Day tekenen de komende maanden present.

Eppo Janssen: ‘Steeds weer Daft Punk’

Welke nieuwe platen zullen 2020 kleuren?

Eppo Janssen, dj en Pukkelpop-programmator: “In februari komt het debuut van Moses Boyd uit, een jonge drummer uit de London jazz scene waar ook Ezra Collective, Nubya Garcia en Shabaka Hutchings, de bezieler van The Comet Is Coming en Sons of Kemet, toe behoren. De voornaamste invloeden van Boyd zijn A Tribe Called Quest en Kendrick Lamar, las ik, maar ik hoor ook de spirit van de punk in die bijzonder opwindende scene. Hij heeft al twee singles gelost: de ene is een heel sfeervolle, Kamasi Washington-achtige song, perfect voor de soundtrack van een of andere coole film noir, de andere zou bij wijze van spreken iets van The Prodigy kunnen zijn.”

Moses Boyd.

Voor welke evoluties en trends moeten we ons schrap zetten?

Janssen: “In mijn job is dat natuurlijk de allerbelangrijkste vraag. En het blijft een moeilijke. Had je het mij een jaar geleden gevraagd, ik denk niet dat ik had gezegd dat Lizzo en Billie Eilish twee van de populairste artiesten van 2019 zouden worden.

“Ik heb hoe dan ook de indruk dat de wereld steeds kleiner wordt en zal blijven worden. Alleen al door de openheid van Spotify heeft iedereen toegang tot bijna alle muziek die in de rest van de wereld gemaakt wordt, en dat zal volgens mij steeds meer invloed hebben op de muziek die elders gemaakt wordt. Popgroepen leren bij van Ethiopische drummersplaten, Drake doet iets met Nigeriaanse disco, enzovoort. Dat is spannend en cool.”

Welke oude knakkers mogen van jou een reünie overwegen?

Janssen: “Op reünievragen kwam het beste antwoord van de laatste jaren toch van Johnny Marr: ‘Of The Smiths ooit weer samenkomen? Da’s goed, maar dan zal het wel met Nigel Farage op gitaar zijn.’ Zelf wil ik Fugazi nog weleens zien, zeker in tijden van Trump en de brexit lijkt me dat nog steeds een nuttige, urgente band. Niet dat het er ooit van zal komen.”

De voorbije weken konden Pukkelpopgangers al hun top 3 doorsturen. Welke namen vielen daarbij het meest, en waren er opvallende trends?

Janssen: “(lachje) Ik breng de concurrenten liever niet op ideeën. Die lijstjes zijn top secret. Ik kan wel zeggen dat het verschil met vroeger opvallend is. Vroeger vormden de verzamelde wensen van jaar tot jaar een vrij statisch lijstje, nu beweegt dat enorm – in die zin kun je het vergelijken met De tijdloze op StuBru. De enige constante: mensen willen nog altijd heel graag Daft Punk zien. Hun show op Pukkelpop 2006 is, mede door die flitsende lichtpiramide op het podium, in de hoofden van velen – óók in dat van mij – nog altijd iconisch. Nochtans kan ik me niet van de indruk ontdoen dat, als mensen dat vandaag opnieuw konden beleven, velen dan over de lichtshow en productie zouden denken: is het dat maar?”

2020 voor: de debutanten

Georgia! Moses Boyd! Blueface! En het heeft bloed, zweet en een paar pijpen verse crack gekost, maar op 21 februari brengt ook Greg Dulli eindelijk zijn eerste soloplaat uit. Gaan hem gezwind achterna: The National­-voorman Matt Berninger (‘Serpentine Prison’) en ook Radiohead­ gitarist Ed O’Brien debuteert binnenkort, met een plaat over het Braziliaanse carnaval, met de hulp van onder meer Flood, Alan Moulder, Laura Marling, Adrian Utley (Portishead) en Radiohead-­bassist Colin Greenwood.

Fulco Ottervanger: ‘Even dimmen, rappers’

Als we in 2020 naar slechts één nieuwe plaat kunnen luisteren, welke moet dat dan worden?

Fulco Ottervanger, Nederlandse jazzpianist van Beraadgeslagen en De Beren Gieren: “Ik weet niet of het al is bekendgemaakt, maar Mauro werkt aan een popplaat. Dat is blijkbaar één van zijn oude dromen, en hij wil er een band voor samenstellen waarin niemand zit die jonger is dan 60. Ik ben benieuwd.”

Wat wordt dé muzikale trend van 2020?

Ottervanger: Finger drumming!”

Wat wens je de Belgische muziekscene, en bij uitbreiding jezelf, in het nieuwe jaar?

Ottervanger: “Meer instrumentale hiphop. Er zijn veel goede rappers, maar soms denk ik: gast, nu even niet. Nu wil ik even de leegte, de abstractie.”

Wie verdient een plaats in de zoeklichten?

Ottervanger: “Uma Chine, een vermoedelijk Gentse groep met verschillende vrouwenstemmen in koor. Zelf leerde ik hen eigenlijk pas gisteren kennen, maar ik kan intussen zeggen: de plaat die ze begin 2019 uitbrachten, is echt heel goed.”

Welke band moet uit de doden opstaan?

Ottervanger: “Raketkanon. Op zich is het stoer en knap dat ze zeggen: ‘We hebben er genoeg van.’ Maar daarom hoef ik dat nog niet fijn te vinden.”

Voor welke concerten heb je al plaatsgemaakt in de agenda?

Ottervanger: “Op woensdag 5 februari in de Handelsbeurs: The Milk Factory, een Gentse jazzgroep met Edmund Lauret, een supergoede gitarist. En daarna speelt Broken Shadows, met New Yorkse improvisatiehelden Tim Berne en Chris Speed en muzikanten van The Bad Plus. Dat wordt sowieso een heel vette avond.”

2020 voor: de grote kanonnen

Bigger, better, grotere budgetten. Volgend schoon volk brengt straks hevig en stevig geanticipeerde nieuwe muziek uit: Tame Impala (‘The Slow Rush’), Dua Lipa (‘Future Nostalgia’), The 1975 (‘Notes on a Conditional Form’), Caribou (‘Suddenly’), Agnes Obel (‘Myopia’), Halsey (‘Manic’), Weezer (‘Van Weezer’), Selena Gomez (‘Rare’), Kesha (‘High Road’), Grimes (‘Miss_ Anthrop0cene’) en Migos (‘Culture III’).

Brutus: ‘Vrouwelijk verdriet’

Naar welke nieuwe platen is het uitkijken?

Stefanie Mannaerts, zang en drums: “Normaal gezien komt er dit jaar een nieuwe plaat van White Lung, eigenlijk was die zelfs al voor 2019 aangekondigd. White Lung is niet mijn favoriete band aller tijden, maar op plaat stellen ze nooit teleur. Bij hen is het nooit ‘drie goede nummers en de rest ça va’, maar altijd over de hele lijn geweldig.”

Waarover zullen we over dertig jaar zeggen: dat was typisch 2020?

Mannaerts: “Lana Del Rey schreef een heel mooie plaat, misschien wordt 2020 het jaar waarin meer vrouwen de kracht vinden om hun liefdesverdriet om te zetten in mooie platen, door af en toe naar de oude meesters te luisteren. Net zoals Tame Impala vijf jaar geleden veel bands geïnspireerd heeft.”

Welke wensen staan er op je nieuwjaarsbrief voor de Belgische muzieksector?

Mannaerts: “Ik denk dat we goed bezig zijn. Met Brutus was ik de voorbije maanden op tournee door Europa, en in opvallend veel landen werd ik aangesproken door mensen die onder de indruk zijn van hoeveel geweldige bands ons kleine land voortbrengt. Raketkanon, Cocaine Piss, Oathbreaker, Amenra... Wel, ik wens dat we het komende jaar allemaal samen onze stempel nóg meer kunnen zetten.”

Welke gesplitte band mag weer samenkomen?

Mannaerts: “Raketkanon, al moeten hun afscheidsconcerten nog komen. Ik was er echt niet goed van toen ik hoorde dat ze gingen stoppen.”

Welke band verdient een trans-Atlantische doorbraak?

Mannaerts: “STAKE.”

Wie moeten Chokri, Herman et les autres deze zomer zeker naar België halen?

Mannaerts: “Ik zou zo graag Goat nog eens zien – live een heel zotte band. Drie jaar geleden hebben ze me in het Rivierenhof echt omvergeblazen. We stonden die dag in hun voorprogramma, waardoor ik hen ook heb ontmoet. Tof volk.”

Zonder maskers? Neemt dat het mysterie niet weg?

Mannaerts: “Integendeel. Nu ik weet hoe ze in het echt zijn, vind ik het dubbel zo absurd wat ze op het podium doen.”

2020 voor: de Belgen

Hoor, tricoloor! De winter en het voorjaar van 2020 brengen nieuw werk van onder meer Ansatz Der Maschine, Arabnormal, Borokov Borokov, Bram De Looze, BRZZVL, Compact Disk Dummies, Dijf Sanders, Equal Idiots, Faces on TV, Fleddy Melculy, Flying Horseman, Glints, HEISA, Liesa Van der Aa, Lyenn, Millionaire, Mon-oPhone, Rex Rebel en School Is Cool.

Jeroen Swinnen: ‘Voorgekauwde geluidjes’

Jeroen Swinnen, producer, componist, bandleider in Liefde voor muziek en schrijver van de soundtrack bij De twaalf: “Vervelend: ik werk zelf aan veel platen mee, en daardoor zit ik enorm met een tunnelvisie. Qua nieuwe platen laat ik me dus meestal verrassen. Maar ik werk intussen ook al tweeënhalf jaar samen met Yello Staelens, die als Yong Yello in het voorjaar een single uitbrengt en daarna hopelijk ook zijn plaat, en ik ben ongelooflijk benieuwd wat daarop de reacties zullen zijn. Hij werkt ook samen met Glints, en ook van hem komt een plaat uit. Daar kijk ik enorm naar uit, want ik ben zelden zo hard van mijn stoel gevallen als toen zijn single ‘Bugatti’ uitkwam: van een internationaal niveau. En natuurlijk ben ik ook heel nieuwsgierig naar de reacties op de release van Rex Rebel, de nieuwe groep van Sam Bettens, Wim Van der Westen en mijn broer Reinout.”

Glints.

Welke muzikale trend zie je alleen maar groter worden?

Swinnen: “Wat ik de versplicing van de muziek noem. Splice is een online databank met samples en loops, en ontzettend veel producers en muzikanten bouwen songs rond geprefabriceerde geluiden die ze daar vinden. Daardoor lijkt alles steeds meer op elkaar: een enorme verarming. Ik ben trots op ons land: we zijn nog één van de weinige landen die daartegen ingaan, waar nog muziek gemaakt wordt die fris en eigenzinnig is en toch op de populaire radio’s gedraaid wordt. Maar hoelang houden we dat nog vol? Er moet een internationale tegenbeweging komen, met mainstreammuziek die vuil, punk en onverwacht klinkt.”

Wat wens je de Belgische muzieksector dit jaar toe?

Swinnen: “Meer zuurstof. Ik probeer zelf geregeld jonge artiesten te steunen: financieel, met knowhow of door ze tijd in mijn studio te geven. Want ik geloof in het vele talent dat hier rondloopt. We hebben in Vlaanderen iets speciaals in handen, maar we moeten blijven investeren, zodat ze ruimte hebben om zich te ontplooien in onze kleine markt. Ik hoop dat er zich een grote bende mecenassen komt aandienen, zeker als de subsidies blijven kelderen, want het is een drama.”

Welke gesplitte groep moet niet onnozel doen en de creatieve meningsverschillen dringend terzijde schuiven?

Swinnen: “Heel duidelijk: Oasis. Als de Gallaghers morgen ophouden met ruziemaken, kan ik ze overmorgen eindelijk eens live zien.”

Netflix lanceert met Miss Americana binnenkort een docu over Taylor Swift. Op welke muziekdocu zit jij te wachten?

Swinnen: “Is er eigenlijk al ooit een goede documentaire over Stevie Wonder gemaakt? Indien wel: laat het me weten. Indien niet: maak daar dringend werk van, nu die mens er nog is. Wonder is, behalve een geniaal songschrijver en performer, ook één van de godfathers van veel van de genres en muziek die nu gemaakt worden.”

2020 voor: de wishful thinkers

Weinig officieels, enkel geruchten, vage aankondigingen op Instagram en halve beloftes aan nieuwsgierige voorbijgangers in de Lidl: verwacht de komende maanden alleen op eigen risico nieuwe platen van Alicia Keys, My Bloody Valentine, Run The Jewels, Phoebe Bridgers, Kendrick Lamar, Laura Marling, Megadeth, IDLES, Bush, The Avalanches, Cardi B, Deftones, Sam Smith en, waarom niet, Scorpions. En volgens Trent Reznor werkt Nine Inch Nails aan een plaat vol samenwerkingen, featurings en duetten: “We zijn songs aan het opnemen, we zien wel wat het oplevert. Wordt het iets, dan brengen we het uit. En anders gooien we het op de hoop met de andere onzin die we de voorbije jaren opnamen.”

Sofie Engelen: ‘Nirvana met Billie Eilish’

Van welke nieuwe platen staat de releasedatum al in je agenda?

Sofie Engelen, presentatrice Radio Willy en Humo’s Rock Rally 2020: “The Slow Rush van Tame Impala. Telkens als ik hen live zie, moet ik wenen van geluk. En eigenlijk altijd tijdens ‘Eventually’. Geniale band. Ik kijk ook geweldig uit naar het debuut van Arabnormal, het nieuwe project van Younes (Faltakh, red.) en Jonas (Govaerts, red.) van The Hickey Underworld. Younes is een muzikaal genie: ik vind alles wat hij doet keigoed.”

Welke oude groep mag dit jaar gereanimeerd worden?

Engelen: “Wie mij een beetje kent, weet dat Nirvana mijn all-time favourite is. Wel, van mij mogen ze weer beginnen optreden met Billie Eilish op zang. Zelfs Dave Grohl zei al dat Billie, een intercontinentaal popidool met een voorliefde voor rock, hem aan Kurt Cobain doet denken, en ik snap dat. Ze is cool en écht, en heeft iets rauws. Vermoedelijk is ze wel iets minder zelfdestructief dan Cobain.”

Wat wens je de Belgische muzieksector in 2020?

Engelen: “Meer budget. Ik ken veel muzikanten, en het valt me vaak op hoe erbarmelijk weinig ze verdienen. Mensen zeggen: ‘Dat ze een echte job zoeken en ’s avonds aan hun muziek werken!’ Maar ook al zijn er ongetwijfeld muzikanten die dat kunnen, voor de meesten is muziek toch een way of life, geen hobby en geen vrijblijvende keuze.”

Na het succes van Bohemian Rhapsody en Rocketman staan heden biografische muziekfilms in de steigers over Elvis Presley, Aretha Franklin, Bob Marley en Leonard Bernstein. Naar welke biopic kijk jij uit?

Engelen: “Die over GG Allin, misschien de enige punker die ooit echt door en door punk was. Christian Bale gaat hem spelen, blijkbaar. Het is mijn lief die me dat vertelde, hij is zot van GG Allin. Als er bij ons volk over de vloer komt, laat hij hun altijd een filmpje zien waarin GG op het podium met kak smijt. (lacht) Heel benieuwd wat die film brengt.”

Heb je al concerttickets in de schuif liggen?

Engelen: “Voor mijn verjaardag kreeg ik tickets voor Bon Iver in het Sportpaleis. Daar kijk ik geweldig naar uit. Mijn nichtje, onlangs 18 geworden en megafan van The Beatles, heb ik dan weer tickets voor Paul McCartney cadeau gedaan. En natuurlijk ga ik mee. En Pearl Jam komt naar Rock Werchter! Ik was enorm verliefd op de jonge Eddie Vedder, en de aantrekkingskracht is eigenlijk nooit verdwenen. Nog altijd een heel schone mens en een charismatische frontman, met songs die eeuwig overeind blijven. Ik zou er veel voor geven om backstage een fles wijn met hem te kunnen drinken.”

Black Mamba: ‘Ergerlijke Ed’

Wat brengt 2020?

Noonah Eze, dj, Studio Brussel: “Nieuwe muziek van onder meer Coely, Martha Da’ro en Miss Angel: van alle drie heb ik al een paar dingen gehoord en ik weet dus dat er veel is om naar uit te kijken. Verder hoop ik ook op platen van Rihanna, Cardi B en Megan Thee Stallion, maar daarvan zijn nog geen releasedata bekend.”

Wie verdient zo snel mogelijk een groter publiek?

Eze: “Freddie Konings, een Antwerpse rapper van wie ik al lang fan ben en die nu hopelijk the next big thing wordt. Op socials en in zijn lyrics is hij hilarisch, maar zijn songs worden nooit belachelijk. Ik wens hem in 2020 alle shine toe.”

Wie blijft dit jaar beter een tijdje in de schaduw staan?

Eze: “Eigenlijk heeft vorig jaar niemand mij zo vaak geërgerd als Ed Sheeran. Omdat hij genres als dancehall en grime plundert en doet alsof hij ze zelf heeft uitgevonden. Maar vooral omdat ik hem gewoon niet zo graag hoor zingen. Hij doet veel collabs met goede, coole artiesten als Burna Boy en Future. Geweldige nummers ook, telkens tót Ed begint te zingen: dan zet ik ze af.”

Heb je nog meer voorspellingen voor 2020?

Eze: “Meer afrovibes! Ik bedoel: artiesten uit alle genres die voor de inspiratie naar afrobeats en afropop grijpen. Dat gebeurt nu al, maar dat wordt alleen maar groter en groter.”

Voor welke concerten heb je al tickets gekocht?

Eze: “Voor geen enkel, want ik ben heel slecht in dingen plannen. De twee concerten van Stormzy in de AB zijn hopeloos uitverkocht, maar ik moet daar absoluut naartoe. Voorlopig helemaal bovenaan in de agenda van 2020: toch nog Stormzy-tickets zien te fixen.”

Roos Van Acker: ‘AC/DC en Guns N’ Roses’

Wat wordt dé trend van dit jaar?

Roos Van Acker, Studio Brussel: “Ik hou mij, privé en bij Studio Brussel, doorgaans bezig met wat oudere, tijdlozere muziek. En tóch ben ik vermoedelijk de gepaste persoon voor vragen over de trends van 2020. Vorig jaar ontwaakten onder meer The Smashing Pumpkins en Tool uit hun winterslaap, en die evolutie is absoluut nog niet afgelopen. In 2020 komt AC/DC met een nieuwe plaat! En Guns N’ Roses! En ook Pearl Jam, mijn favoriete band aller tijden!”

Welke andere oude bands mogen hen achternagaan?

Van Acker: “Een terugkeer van R.E.M. zou fantastisch zijn. Michael Stipe bracht niet zo lang geleden nog een mooie solosingle uit. Waarom zou hij ook zijn oude band niet weer eens samenfluiten?”

Over welke legende zouden ze dringend een goede muziekdocumentaire moeten maken?

Van Acker: “Paul Simon verdient dat toch wel, verdorie! Samen met Art Garfunkel schreef hij muziekgeschiedenis, en hun nummers worden nog altijd ontzettend vaak gecoverd. Denk maar aan die verschrikkelijke versie van Disturbed. Zei ze met lange tanden. (lacht) En wat is ook Graceland een pracht van een plaat. O, het zou zo leuk zijn om een inkijk in zijn leven te krijgen. En zo kunnen ook de jongeren hem beter leren kennen.”

Op welke concerten ben jij dit jaar zeker te zien?

Van Acker: “Ik ben zo blij dat ik tickets heb kunnen bemachtigen voor Tenacious D. Want als ik me niet vergis, was het al in een kwartier uitverkocht. Het is natuurlijk in Vorst, dus qua klank wordt dat wat minder, maar toch! Ik ben een grote fan van Jack Black en ik vind bands die met zichzelf kunnen lachen sowieso heerlijk.”

Welke jonge band wens je een doorbraak toe?

Van Acker: “Ik vind Peuk heel leuk. Frontvrouw Nele Janssen is een stoere dame die het fantastisch doet. Voor mij is ze zo’n beetje de vrouwelijke Kurt Cobain. Ik hou van de sound van Peuk. Die doet aan de nineties denken, maar ik ben dan ook een nineties bitch. Verder mag blackwave. van mij in 2020 het buitenland veroveren. En ook voor het fantastische SONS hoop ik dat ze meer en meer aandacht krijgen.”

SONS: ‘De keet kapotgespeeld’

Onder meer Grimes, Kokoroko en Selena Gomez hebben nieuw plaatwerk aangekondigd, maar waar kijk jij vooral naar uit?

Robin Borghgraef, frontman: “De nieuwe van Tame Impala. En heb ik goed gehoord dat ook King Krule binnenkort iets nieuws uitbrengt? In de categorie ‘wishful thinking’: nieuw werk van IDLES en Shame zou tof zijn. En ik hoop ook dat King Gizzard & the Lizard Wizard hun gewoonte voortzetten om elk jaar onverwacht een paar albums te droppen.”

Welke ex-bands zouden in 2020 tot een reünie aangepord moeten worden?

Borghgraef: “Oasis en The White Stripes, al zal het er in beide gevallen wel weer niet van komen. Rage Against the Machine treedt dit jaar wél eindelijk weer op, heb ik gehoord. Ze mogen gerust ook naar België komen.”

Omgekeerd: wie houdt er beter mee op?

Borghgraef: “Zonder uitleg: Bastille en Yungblud.”

Wie verdient een doorbraak?

Borghgraef: “Absoluut The Crackups, een megagoede band. Vorige zomer stonden ze op Rock Herk, maar ze verdienen nog veel andere en grotere podia. In Cafee Cabron in Antwerpen speelden ze onlangs nog de hele keet kapot.”

Over welke band of stroming zou dringend eens een muziekdocumentaire gemaakt moeten worden?

Borghgraef: “De garagerockscene in Californië, waar Ty Segall aan het roer staat, maar met ook Thee Oh Sees, Meatbodies, enzovoort. Het zou aangenaam zijn mocht ik op mijn zeventigste audiovisueel bewijsmateriaal hebben wanneer ik tegen mijn kleinkinderen zeg: ‘Kijk, híér was opa destijds zot van.’”

2020 voor: de rest

Zet uw bloemkooloren op scherp voor nieuw werk van Pinegrove, Ásgeir, Kvelertak, Moses Sumney, Bombay Bicycle Club, The Big Moon, Eefje de Visser, Roosbeef, Destroyer en Gengahr.

© Humo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234