Vrijdag 13/12/2019

Interview

Dit zijn de 20 beste rappers aller tijden

Veertig jaar geleden bracht The Sugarhill Gang ‘Rapper’s Delight’ uit en katapulteerde zo hip hop, hippie to the hippie, the hip, hip a hop voor het eerst de mainstream in. Hoewel de song, die het bij ons tot plaats 2 in de Ultratop schopte, destijds door velen als een grap werd weggezet, is hiphop sindsdien uitgegroeid tot het meest dominante genre in de muziek.

Anno 2019 heersen beats in de hitlijsten en zijn rappers de nieuwe rocksterren. We gingen naar aanleiding van die veertigste verjaardag samen met hiphoppers van eigen bodem op zoek naar de twintig artiesten die van het genre de gigant van vandaag hebben gemaakt. De beste hiphoppers aller tijden, met felicitaties én commentaar van de jury.

20. Lauryn Hill

Beste song: ‘Doo Wop (That Thing)’ (1998)

Lauryn Hill heeft slechts één plaat op haar conto, maar wat voor één. Met The Miseducation of Lauryn Hill uit 1998 brak ze records en wierp ze een schaduw over alles wat erna zou komen, van Beyoncé over Kendrick Lamar tot Kanye West. En vergeet Hills werk bij The Fugees niet: ‘Killing Me Softly (With His Song)’ en ‘Ready or Not’ leven nog steeds.

Coely: “Lauryn Hill is de koningin van de hiphop. Ze kon opboksen tegen alle mannen met haar unieke flow, haar swag en bovenal haar echtheid.”

Coely, jij diende een top 10 in met uitsluitend vrouwelijke hiphoppers. Het mocht niet baten: slechts twee vrouwen haalden de lijst en ze staan dan nog helemaal onderaan.

Coely: “Spijtig. En typisch. De mannen op deze lijst zijn gevarieerd: van pioniers over alternatieve cultrappers tot hedendaags talent. Diezelfde balans vind je niet bij de vrouwen. Lil Kim – zó invloedrijk! – mocht deze lijst gehaald hebben, net zoals Erykah Badu, MC Lyte, Queen Latifah en misschien zelfs een Cardi B of Nicki Minaj. Wij vrouwen moeten altijd iets harder knokken voor onze plaats in hiphop.”

Noonah Eze (dj en StuBru-presentatrice Black Mamba): “Vrouwelijke rappers worden vaak als r&b in plaats van hiphop gelabeld. Alsof ze niet lyrisch genoeg zijn en dus niet kunnen concurreren met de mannen.”

Coely: “Maar ik voel een verandering. Lauryn Hill en Missy Elliott hebben de deur voor ons opengetrapt. Nu is het aan ons.”

19. Missy Elliott

Beste song: ‘Get Ur Freak On’ (2001)

Missy Elliott nam de fakkel over van Lauryn Hill als de leading lady van de hiphop. Zij en Timbaland maakten iconische hiphopsongs zoals ‘Get Ur Freak on’, ‘Work It’, ‘Lose Control’ en ‘The Rain (Supa Dupa Fly)’. Deze zomer werd ze ingehuldigd in de Songwriters Hall of Fame, als allereerste vrouwelijke rapper. Noonah Eze zette Missy Elliott op één.

Eze: “Missy Elliott heeft hit na hit gescoord, maar is altijd zichzelf gebleven. Ze durfde ook te vernieuwen in haar muziek en haar videoclips. Ze is een groot voorbeeld voor mij en voor zoveel andere vrouwen. Ik weet zeker dat er zonder haar nog veel minder vrouwelijke hiphoppers zouden rondlopen.”

Coely: “Ik heb op al haar songs staan dansen. Deed niet iedereen dat destijds? Missy Elliott was cool, sexy, stoer en opzwepend. Ze dacht buiten het kader als mc, producer en danseres. Ik ken weinig hiphoppers die zo de grenzen van het genre hebben opgezocht als Missy.”

18. J Dilla

Beste song: Slum Village – ‘Players’ (1997)

“Was dit een lijst met de beste hiphopproducers, dan stond J Dilla waarschijnlijk op één”, aldus Willem Ardui van de Antwerpse hiphopgroep blackwave. J Dilla was een goede rapper – zie zijn werk bij Slum Village – maar als beatbakker kende hij zijn gelijke niet. Hij was terminaal ziek, maakte het meesterwerk Donuts op zijn ziekenhuisbed en stierf op 32-jarige leeftijd.

TLP (rapper, dj en radiopresentator Paul Lannoy, ook gekend als Troubleman): “J Dilla kwam uit Michigan: hij was East Coast noch West Coast. Toch wilde iedereen zijn beats. A Tribe Called Quest, De La Soul, The Roots, D’Angelo, Common, de lijst is eindeloos. Hij nam korte fragmenten en samples en maakte daar iets onwaarschijnlijks mee. Zijn beats waren soulvol, maar ook groezelig. Zijn sound heeft rappers zoals MF Doom en Tyler, The Creator zwaar beïnvloed. Hij heeft ongelooflijk veel verwezenlijkt in zijn korte leven. Was hij niet ziek geworden, dan was hij nog steeds een van de topproducers in het genre.»

17. MF Doom

Beste song: Madvillain – ‘All Caps’ (2004)

De enige Brit in een lijst vol Amerikanen. In 1997 begon Daniel Dumile een masker te dragen en zichzelf MF Doom te noemen, naar de Marvel-slechterik Doctor Doom. Hij groeide uit tot een ware cultfiguur dankzij zijn solowerk en zijn vele samenwerkingen. MF Doom is Thom Yorkes favoriete rapper: ‘Hij is geen rapper, hij is een poëet.’ Ook Willem Ardui van blackwave. is verkocht.

Willem Ardui: “MF Doom was de eerste rapper van wie ik fan was. Hij rapt niet óp de beat, maar lijkt erover te zweven. En wat een bijzondere stem! Ik leerde hem kennen via Madvillainy, de plaat die hij in samenwerking met producer Madlib heeft gemaakt. Ik had nog nooit zoiets gehoord. MF Doom is niet alleen een getalenteerde rapper, maar ook een briljante producer. Check maar zijn soloplaten Operation: Doomsday en Mm.. Food, een plaat vol voedselmetaforen. Ja, hij kon dat.”

16. Tyler, The Creator

Beste song: ‘Yonkers’ (2011)

Tyler, The Creator had een moeilijke jeugd – hij heeft zijn vader nooit gekend en is naar twaalf verschillende scholen gegaan in twaalf jaar – maar vond zijn levensdoel in muziek. Hij brak door in 2011 met ‘Yonkers’ en werd genomineerd voor een Grammy voor zijn vierde plaat Flower Boy.

TLP en DJ 4T4 waren een beetje ontdaan dat de jonge Tyler, The Creator deze lijst heeft gehaald. Maar, Kurt Overbergh, jij hebt hem zelfs in je top 3 gezet!

Kurt Overbergh (programmator AB): “Oké, ik beken: ik heb Tyler bewust hoog in mijn top gezet als statement. Ik wilde, naast Kendrick Lamar, nog iemand van de nieuwe generatie in deze lijst zien en wie beter dan Tyler, The Creator? Jammer dat de AB hem niet meer kan betalen, want zijn liveshows zijn beter dan die van Kendrick tegenwoordig, en zijn stem indrukwekkender dan die van Kanye West. Hij heeft zes sterke platen uit en geen één klinkt hetzelfde. Hij was een prominent lid van het Odd Future-collectief samen met Earl Sweatshirt en Frank Ocean. Zij waren wat Wu-Tang Clan was in de jaren 90. O, en ik heb zo’n vermoeden dat Zwangere Guy weleens de onechte zoon van Tyler, The Creator zou kunnen zijn. Bestellen jullie een DNA-test?»

15. Eminem

Beste song: ‘Stan’ (2000)

‘Will the real Slim Shady please stand up?’ Rond de eeuwwisseling was Eminem even de grootste rapper van het moment met monsterhits als ‘Lose Yourself’, ‘My Name Is’, ‘Without Me’ en het wonderlijke ‘Stan’.

TheColorGrey (Antwerpse rapper): “Eminem deed alles anders dan iedereen voor hem. Hij was blank, hij kleurde zijn haar, hij schuwde niets of niemand in zijn teksten en zijn skills waren waanzinnig. Zet zo iemand samen met een topproducer zoals Dr. Dre en het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij een superster werd.”

Gille De Bruycker (rapper bij Uberdope): “Hij was blank en kon rappen als een zwarte. Dat was nog niet vaak voorgekomen, Vanilla Ice ten spijt.”

Eminem maakte in 2017 een comeback. Wat vinden jullie van zijn nieuwe werk?

TheColorGrey: “Euh, laat ik het zo zeggen: gelukkig zijn die oude platen er nog. (lacht)

De Bruycker: “The Slim Shady LP en The Marshall Mathers LP pakken ze ons niet meer af.”

14. Public Enemy

Beste song: ‘Fight the Power’ (1989)

HUMO verkoos in 2014, in samenspraak met TLP, DJ 4T4 en Adriaan Van den Hoof, ‘Fight the Power’ van Public Enemy nog tot de beste hiphoptrack aller tijden. De invloed van hun vooruitstrevende hiphop reikte verder dan het genre. Kurt Cobain, Nine Inch Nails, Björk en Rage Against the Machine staken al de loftrompet, nu ook Eppo Janssen.

Eppo Janssen (programmator Pukkelpop): “Public Enemy klonk in zijn beginjaren zo urgent dat je je afvroeg hoe razend deze jongens wel niet waren. Alarmbellen en sirenes gingen af in hun muziek, nieuwsberichten drongen de nummers binnen en de beats bestonden vooral uit op hol geslagen funkdrums. Of je het nu goed vond of niet, je kon niet om hen heen. Ze waren in die zin meer Slayer dan hiphop. Die heerlijke bariton van Chuck D en dat opgefokte stemgeluid van Flavor Flav zijn een fenomenale combo. Public Enemy wakkerde het kritische brein van hiphop aan.”

13. Tupac Shakur

Beste song: ‘Keep Ya Head Up’ (1993)

Weinig rappers waren zo iconisch als 2Pac. “Ik was 8 jaar toen ik je voor het eerst zag. Ik kan niet beschrijven hoe ik me voelde. Opgewonden, euforisch, hongerig, zoveel verschillende emoties tegelijk. Twintig jaar later kan ik het wel uitdrukken: ik voelde me geïnspireerd”, zo schreef Kendrick Lamar in een brief aan zijn idool in 2016, twintig jaar nadat Tupac Shakur werd doodgeschoten. ‘Changes’ en ‘Keep Ya Head Up’ tonen 2Pac als messias, ‘California Love’ is zijn feestlied en ‘Hit ’Em Up’ zijn legendarische diss track.

Hakim Chatar (dj en Humo-reporter): “Tupac kon als geen ander inspireren met zijn teksten. Of hij zich nu kwaad maakt of rapt over zijn moeder, je vóélt dat hij het meent. Ik zou niet eens kunnen kiezen tussen Me Against the World en All Eyez on Me: het zijn allebei geweldige platen.”

Tupac of Notorious B.I.G.? De eeuwige discussie in hiphop blijkt bij deze opgelost: Biggie wint.

Chatar: “Ah, daarom ben ik geen grote fan van lijstjes. Zowel 2Pac als Biggie zijn straffe rappers die geschiedenis hebben geschreven en naar wie we na al die jaren nog steeds luisteren.”

12. Run-D.M.C.

Beste song: ‘Sucker M.C.’s’ (1983)

Niemand kan verbaasd zijn dat Run-D.M.C. deze top heeft gehaald. Het trio uit New York bewees dat ‘Rapper’s Delight’ van The Sugarhill Gang geen toevalstreffer was en leverde rond 1985 wereldhits af zoals ‘Walk This Way’, ‘It’s Tricky’ en ‘It’s Like That’. Run-D.M.C. werd dan ook als eerste hiphopact ingehuldigd in de Rock and Roll Hall of Fame.

Kristof Michiels (DJ 4T4, beatmaker van ’t Hof van Commerce): “Vóór Run-D.M.C. was hiphop nog ingebed in disco en funk. Rappen was vooral een nieuwe manier van zingen. Run-D.M.C. heeft er een nieuw genre van gemaakt.”

Halve Neuro (rapper): “Run-D.M.C. trad naar buiten met sociaal geëngageerde tracks als ‘It’s Like That’ en ‘Hard Times’. Ze introduceerden ook het competitieve wij-maken-jullie-af-in-een-battle-attitude. Luister maar naar ‘Sucker M.C.’s’: boven een kale beat gaan de twee rappers genadeloos heen en weer. Ze waren ook de eerste rappers met een duidelijke stijl en een uitgesproken imago. Denk maar aan hun hoeden en brillen en Adidas-kleren.”

Michiels: “Het is moeilijk om te bevatten hoe vernieuwend Run-D.M.C. destijds wel was. Voor mij zullen zij altijd de grootste hiphopgroep aller tijden blijven.”

11. Gang Starr

Beste song: ‘Mass Appeal’ (1994)

DJ Premier en rapper Guru waren een gouden duo als Gang Starr. Ze leken niets verkeerd te kunnen doen in de jaren 90 en sloten het decennium af met een sublieme verzamelaar genaamd Full Clip: A Decade of Gang Starr. Guru, de afkorting voor Gifted Unlimited Rhymes Universal, stierf in 2010. Op 1 november verschijnt een postume Gang Starr-plaat die DJ Premier in elkaar heeft gebokst met een urn van Guru in de studio.

Wim Verbrugghe (DJ Grazzhoppa): “DJ Premier heeft eigenhandig een nieuwe sound ontwikkeld met jazzsamples en funky breaks. Guru hypnotiseerde met zijn heerlijk monotone stem en slimme rijmpatronen. Wat een duo!”

Overbergh: “Alles had een diepere betekenis bij Gang Starr. Het portret van Malcolm X op de hoes van Daily Operation spreekt boekdelen. Ik vind hun platen zo’n rijkdom om in onder te duiken. Ik heb ooit, met trots, DJ Premier mogen interviewen voor RifRaf: zo’n interessante man. Het werk van Gang Starr staat na al die jaren nog steeds overeind.”

10. Q-Tip (A Tribe Called Quest)

Beste song: ‘Award Tour’ (1993)

Hoewel A Tribe Called Quest een baken is geworden voor alternatieve rappers, schoven de meeste juryleden één rapper uit het collectief naar voren: Q-Tip. Eppo Janssen plaatste hem op 3, Kurt Overbergh zelfs op 1.

Overbergh: “Een grootmeester. Zijn teksten zijn pure poëzie, vol zelfreflectie. Zijn flow is origineel. En zijn stemgeluid is zo instant herkenbaar. In welk nummer dan ook kun je hem er meteen uitpikken.”

Hoe belangrijk was zijn werk bij A Tribe Called Quest voor de ontwikkeling van hiphop?

Overbergh: “Zeer belangrijk. Eind de jaren 80 ontplofte gangstarap met N.W.A. aan het roer. A Tribe Called Quest was, samen met De La Soul en Jungle Brothers, het perfecte tegengif. Ze sampleden jazz van ouwe rotten zoals Art Blakey en Eric Dolphy en opteerden voor filosofische teksten. Mijn favoriete plaat? Midnight Marauders uit 1993. Ik zat toen in Amerika voor Studio Brussel. Ik herinner me studentenfeestjes waar de plaat gewoon in zijn geheel gedraaid werd.”

9. Wu-Tang Clan

Beste song: ‘C.R.E.A.M.’ (1994)

De line-up van de Wu-Tang Clan leest als de cast van The Avengers: RZA, GZA, Method Man, Ol’ Dirty Bastard, Raekwon, Ghostface Killah. Stuk voor stuk superhelden van de hiphop, maar in de jaren 90 waren zij één collectief. Hun debuut Enter the Wu-Tang (36 Chambers) is een onversneden klassieker.

Michiels: “Ik heb hiphop jarenlang op de voet gevolgd. Toen Wu-Tang Clan die plaat uitbracht, was mijn obsessie gedaan. Zij hebben hiphop geperfectioneerd.”

Verbrugghe: “Wu-Tang Clan heeft de hiphop gered. Zij hebben de rauwheid teruggebracht die we destijds zo hard misten.”

Een moeilijke vraag, maar wie is jullie favoriete Clan-lid?

Verbrugghe: “GZA!”

Michiels: “RZA is de Jimi Hendrix van de hiphop: een fenomenale rapper én beatmaker. En Ol’ Dirty Bastard was misschien wel de beste rapper van de groep. Eminem heeft zijn momenten, maar voorts is ODB qua lyrics in mijn ogen ongeslagen.”

8. André 3000 (OutKast)

Beste song: ‘Ms. Jackson’ (2000)

In de nineties waren er slechts twee kampen: de East Coast, gecentreerd rond New York, en de West Coast met Los Angeles als kernstad. Het waren André 3000 en Big Boi, twee jonge rappers uit het zuidelijke Atlanta, die de deur openden voor outsiders. Het duo won de harten van hiphopliefhebbers met de klassieke platen ATLiens en Aquemini en veroverden vervolgens de wereld met hits zoals ‘Hey Ya!’, ‘Roses’, ‘B.O.B.’ en ‘Ms. Jackson’.

OutKast bestaat uit André 3000 en Big Boi. Toch stemde het merendeel van de juryleden uitsluitend voor André. Jij zette hem zelfs op één, Willem.

Ardui: “Big Boi is qua techniek nochtans een betere rapper. Maar André 3000 blinkt uit in creativiteit. Op ATLiens komt hij bijvoorbeeld met surreële ruimtemetaforen af om het straatleven in Atlanta te beschrijven. Luister maar eens naar zijn flow tijdens de laatste strofe in het nummer ‘Aquemini’: hij gebruikt er ritmes uit de jazz, ongezien! André 3000 vinkt eigenlijk alle hokjes af: hij is geliefd bij critici en bij het grote publiek en heeft tot op vandaag een gigantische impact op hiphop. Al het jonge grut wil met hem werken, zoals James Blake en Frank Ocean. Na twintig jaar is de man nog steeds hip.”

7. Jay-Z

Beste song: ‘99 Problems’ (2004)

Jay-Z heeft 22 Grammy’s op de schouw en werd door Barack Obama als eerste rapper ingehuldigd in de Songwiters Hall of Fame. Shawn Corey Carter debuteerde als Jay-Z in 1996 en liet letterlijk een indruk na op de volgende generatie: Lil Wayne liet namelijk een strofe van Jay-Z op zijn been tatoeëren. TheColorGrey heeft Jay-Z op één gezet in zijn persoonlijke top 10.

TheColorGrey: “De grootste rapper aller tijden. Hij staat al drie decennia lang geloofwaardig op het allerhoogste niveau. Wanneer Jay spreekt, luisteren wij.”

Slongs: “Jay-Z is de baas van de hiphop, zeker sinds hij samen is met Beyoncé. Die twee maken elkaar alleen maar beter. Hij is de belichaming van the American dream: met niets begonnen en op basis van talent en lef de grootste geworden. Jays teksten zitten bomvol dubbelzinnigheden en woordspelingen, en toch laat hij het er zo simpel uitzien. Hij schrijft zelden zijn teksten neer: hij stapt de studio in en begint te rappen. Jay-Z heeft me getoond hoe het moet.”

6. Beastie Boys

Beste song: ‘Shake Your Rump’ (1989)

“Zij hebben hiphop zijn ziel gegeven”, begint een opgewonden DJ 4T4. “Die vriendschap! Die toegankelijkheid! Die tomeloze energie! Die genialiteit!” Beastie Boys was een punkband tot ze producer Rick Rubin ontmoetten. Over hun debuut Licensed To Ill uit 1986 schreef Rolling Stone: ‘Drie idioten maken een meesterwerk.’ De plaat ging meer dan 9 miljoen keer over de toonbank.

Janssen: “Voor veel generatiegenoten waren zij onze introductie tot hiphop. Dat komt doordat zij een open blik hadden. Ze hielden van punk én jazz én reggae. Iedereen vindt wel iets leuk aan de Beastie Boys. De jongens waren bovendien geniaal in hun marketing. Ik heb nog steeds een kotszakje met hun logo erop dat werd meegeleverd met hun eerste plaat. (lacht)

Michiels: “De Beastie Boys deden alles zelf met een foert-wat-de-rest-denkt-houding. Je zou ze bijna punk kunnen noemen.”

Wat is jullie favoriete Beastie Boys-nummer?

Janssen: “Ik heb onlangs ‘Get It Together’, een samenwerking tussen de Beastie Boys en Q-Tip, op een feestje gedraaid: wat een bom!”

Michiels: “Als ik één nummer moet kiezen, dan is het ‘Shake Your Rump’ en ‘Root Down’.”

Dat zijn er…

Michiels: “Ik weet het.”

5. N.W.A.

Beste song: ‘Fuck tha Police’ (1988)

N.W.A. – Niggaz Wit Attitudes – heeft twee keer zijn stempel op de hiphop gedrukt. De groep maakte van gangstarap een genre met hun opruiende debuutplaat Straight Outta Compton én met zijn beats heeft producer Dr. Dre het G-funk-geluid van de West Coast bepaald.

Janssen: “Ze deden wat Public Enemy deed aan de andere kant van het land, maar N.W.A. was meer van de straat. Dat iedereen, van de FBI tot Tipper Gore (echtgenote van Al Gore, red.) hen als staatsgevaarlijk beschouwde en hen op de voet volgde, versterkte alleen maar hun reputatie. (lacht)

Halve Neuro: “Al was Ice Cube de beste songwriter, Eazy-E was toch het meest opmerkelijke bandlid. Hij was een échte crimineel. De rest schreef zijn lyrics, maar hij belichaamde de attitude als geen ander.”

Veel juryleden zagen een stem voor N.W.A. als een stem voor Dr. Dre.

Janssen: “Logisch. Dr. Dre maakte een van de beste hiphopplaten aller tijden met The Chronic en heeft onder meer Eminem, Snoop Dogg, Anderson .Paak en Kendrick Lamar ontdekt.”

4. Kanye West

Beste song: ‘Runaway’ (2010)

Bijzonder: Kanye West kreeg een heleboel stemmen vóór, maar als enige rapper in de lijst ook enkele tégen. DJ 4T4 noemde hem bijvoorbeeld “een rotslechte rapper, een waardeloze zanger en een onnozel mens”. Kanye is al sinds het prille begin controversieel: zijn doorbraaksingle ‘Jesus Walks’ uit 2004 was geen stoere track over seks en geweld, maar een spiritueel lied over zijn relatie met Jezus.

Slongs: “Is Kanye de beste rapper? Nee. Maar hij heeft het genre in zijn handen gepakt en binnenstebuiten gedraaid. De eerste keer dat je nieuw werk van hem hoort, denk je: ik weet niet wat dit moet voorstellen, maar ik weet wél dat ik dit nog nooit gehoord heb. Neem nu 808s & Heartbreak, zijn vierde plaat, uit 2008. Hij zingt daar volledige nummers met Autotune. Ongehoord in die tijd, maar tegenwoordig is dat de normaalste zaak.”

Lefto: “Met zijn industriële beats is Yeezus ook zo’n vooruitstrevende plaat. Kanye volgt de muze en denkt niet na over de consequenties. Je kunt je niet inbeelden hoe moeilijk het is om je eigen kar te trekken in de muziekindustrie.”

Slongs: “Natuurlijk is het verknipt dat hij doodleuk een koffie drinkt met Donald Trump. Mensen haten hem of houden van hem. Maar één ding is zeker: Kanye West laat niemand onverschillig.”

3. Nas

Beste song: ‘Life’s a Bitch’ (1994)

Begin jaren 90 waren het gouden tijden voor hiphop. In nog geen twaalf maanden tijd verschenen drie weergaloze klassiekers: Enter the Wu-Tang van Wu-Tang Clan, Ready to Die van The Notorious B.I.G. en Illmatic van Nas. Muziekautoriteit Pitchfork vergelijkt Illmatic met Highway 61 Revisited van Bob Dylan: een plaat die de maatstaf heeft gezet voor alle rappers die zouden volgen.

Jean Atohoun (blackwave.): “Illmatic van Nas was de eerste cd die ik heb gekocht. Ik was 13 en had toen een cd-speler op mijn kamer in het internaat. Ik heb die plaat zo vaak opgelegd, dat ik elke strofe mee kon rappen. (lacht) Je kunt na 25 jaar nog steeds niet om Illmatic heen. ‘N.Y. State of Mind’! ‘Life’s a Bitch’! ‘It Ain’t Hard to Tell’! Stuk voor stuk tijdloze klassiekers waarop Nas zichzelf toont als een van de creatiefste MC’s aller tijden. Nas heeft me geïnspireerd om het zelf ook te doen.”

Peet (rapper van het Brusselse collectief Le 77): “Dat had ik dus ook. Mijn broer heeft me Illmatic leren kennen. Nas’ flow, beats en attitude hebben me getekend.”

Atohoun: “Pas op: Nas is méér dan Illmatic. ‘Shoot ’Em Up’ uit 1999 vind ik een geweldige single. En men praat nóg over de vurige ruzie die hij had met Jay Z, wat vlijmscherpe diss tracks zoals ‘Ether’ heeft opgeleverd.”

2. Kendrick Lamar

Beste song: ‘King Kunta’ (2015)

Kendrick Lamar is met zijn 32 jaar een van de jongste artiesten in de lijst, maar de meervoudige Grammy-winnaar en Pulitzer-laureaat is een favoriet bij jong én oud.

TLP: “Rappers doen tegenwoordig nauwelijks hun best om slimme teksten te schrijven. De mumble-rappers geven alleen maar om een aanstekelijke hook. Kendrick Lamar heeft het genre terug naar een hoog niveau getild. Zijn hiphop is poëzie.”

Ardui: “Kendrick is de vaandeldrager van deze generatie. Zijn opkomst viel naar mijn gevoel samen met het groeiende succes van hiphop in België. Kendrick was voor veel Belgen de eerste rapper die ze goed vonden. Dat maakt hem voor ons éxtra speciaal.”

Kendrick Lamar is pas 32. Is het niet wat vroeg om hem tot de op één na beste rapper aller tijden uit te roepen?

Jef De Temmerman (rapper bij Uberdope): “Natuurlijk niet. Ik volg hem al sinds dag één: zijn debuut Section.80 is nog steeds een van mijn favoriete platen aller tijden. Kendrick heeft een serieuze impact op het genre en zelfs op de maatschappij. Zijn grootste bijdrage? Hij maakt complexe en intelligente muziek toegankelijk. De ritmes die hij gebruikt en de woorden die hij spuwt zijn zo onverwacht en diepzinnig, maar hij blijft beluisterbaar.”

1. The Notorious B.I.G.

Beste song: ‘Juicy’ (1994)

The Notorious B.I.G., ook wel Biggie Smalls of The King of New York, had slechts één plaat uit toen hij, een half jaar na Tupac, werd doodgeschoten in een drive-by shooting in 1997. Twee weken na zijn dood verscheen zijn tweede plaat Life After Death – de titel lag al maandenlang vast. Meer had B.I.G. niet nodig om de hiphopkroon op te eisen. Rolling Stone noemde hem de beste rapper aller tijden en ons jurypanel ging hartsgrondig akkoord.

TLP: “Biggie Smalls heeft de crossover van hiphop naar de mainstream, ingezet door ‘Rapper’s Delight’, compleet gemaakt. Hij heeft als eerste zowel een zwart als een blank publiek bereikt en is daarbij altijd trouw aan zichzelf gebleven. Zijn woordenschat is uniek, mede doordat zijn ouders Jamaicanen waren. En hij is geboren in 1972, net als ik! Studio Brussel-luisteraars verkozen eerder dit jaar ‘Juicy’ tot de beste hiphopsong aller tijden en ik kan daar helemaal inkomen.”

Slongs: “Ik was 15 toen zijn debuutplaat Ready to Die in de rekken lag. Ik was op slag verliefd. De beats zijn smooth en groovy en zijn flow is ongeëvenaard. Hij doet het allemaal zo achteloos. Alsof hij zelfs zijn brood bij de bakker al rappend bestelt.”

TheColorGrey: “Ik vraag me geregeld af hoe hiphop er vandaag zou uitzien als Tupac en B.I.G. niet waren vermoord. Als MC was Biggie zijn tijd alleszins ver vooruit. Hij blijft tot op vandaag inspireren.”

De jury: Blu Samu, Coely, Darrell Cole, Eppo Janssen, Félé Flingue (Le 77), Hakim Chatar, Halve Neuro, Jean Atohoun (blackwave.), Kristof ‘DJ 4T4’ Michiels, Kurt Overbergh, Lander Gyselinck, Lefto, Miss Angel, Noonah Eze, Peet (Le 77), Roméo Elvis, Slongs, TheColorGrey, TLP a.k.a. Troubleman, Uberdope, Willem Ardui (blackwave.), Wim ‘DJ Grazzhoppa’ Verbrugghe.

© Humo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234