Donderdag 19/09/2019

Album Top 10

Dit zijn de 10 beste platen van de week

Beeld rv

Belgians do it better: de albumpareltjes komen deze week van Baloji, JUICY, Ulysse en Vorace. Oh, ja: en van Miles Davis en John Coltrane. Niets is volmaakt.

1. Baloji - 137 Avenue Kaniama

137 Avenue Kaniama getuigt niet alleen van een fijngeslepen muzikaal instinct en veel joie de vivre maar ook van een brede, intelligente kijk op de wereld. De Belgo-Congolees Baloji put er inspiratie uit verontwaardiging en naastenliefde, uit verbazing en meewarigheid. Hij bekritiseert en relativeert, schudt de Weltschmerz van zich af met een bombardement feestelijke grooves.

Baloji laat de vele kleuren en smaken van Afrikaanse (pop)muziek doorheen deze plaat waaien, van Zimbabwe over Nigeria tot Congo. Door zijn cocktail mixt hij afrohouse, funk, hiphop, ninetiestechno en seventiesfusion, op smaak gebracht met Kameroense vibes en Malinese kruiden. "Dit is geen retroshit, maar een cocktail voor Nu en Morgen", schreven we.

Lees hier de volledige recensie, en hier het interview met Baloji.

Beeld rv

2. Miles Davis & John Coltrane - The Final Tour: The Bootleg Series, Vol.6

Oorgasme van de week, deze vierdubbelaar die vijf concerten verzamelt die Miles Davis en John Coltrane speelden als onderdeel van hun Spring 1960 Jazz At The Philharmonic-toernee in Europa. De shows in het Parijse L'Olympia, het Konserthuset in Stockholm en de Tivolis Koncertsal in Kopenhagen waren de laatsten die Coltrane als sparring partner van Miles speelde. 

Trane zou zich achteraf ontpoppen als een kosmische kracht in de jazz, via briljante platen zoals
Giant Steps, Ballads, Crescent, A Love Supreme en Ascension. Op The Final Tour hoor je zijn woeste saxspel uit z'n voegen barsten, als ongeleide elektrische pulsen onder Miles' lyrische trompetlijnen. Een ongepolijste morzel jazzgeschiedenis waarin het heerlijk verdrinken is. 

Beeld rv

3. Nakhane - You Will Not Die

De in Johannesburg opgegroeide Nakhane Touré predikt de naastenliefde op You Will Not Die, zijn tweede volwaardige studioalbum. Touré pleit er voor empathie, zoomt uit en kijkt met meewarige maar liefdevolle blik naar de mensheid, zonder daarom zijn eigen littekens te verstoppen. Zijn in grandeur badende torch songs ademen verlangen en emancipatie en zijn majestueus en niet vies van een snuifje melodrama. "Een intrigerende 21ste-eeuwse chansonnier naar wiens muzikale volwassenwording wij reikhalzend uitkijken", schreven we.

Lees hier de volledige recensie, en hier het interview met Nakhane.

Beeld rv

4. Ben Frost - All That You Love Will Be Eviscerated

Waanzin, die titel. All That You Love Will Be Eviscerated is een soort nageboorte van The Centre Cannot Hold, het album dat Ben Frost vorig jaar opnam in de Electrical Audio Studio's van culticoon Steve Albini in Chicago. De Australische IJslander knijpt meedogenloos je keel toe met gewelddadige elektronische ambient en industriële drones die de apocalypse aankondigen. Albini zelf serveert een ijle remix en glitch-keizer Alva Noto intrigeert met een stugge, soundtrackachtige herwerking. Eentje voor lefgozers.

Beeld rv

5. Martin Freeman & Eddie Piller present Jazz On the Corner

Excellent, deze jazzverzamelaar van Acid Jazz-labelbaas Eddie Piller en de Britse acteur Martin Freeman (Bilbo Baggins in The Hobbit!) die twee jaar geleden een intussen felgesmaakte radioshow voor het platenlabel begon. De selectie is superbe: een bochtenparcours langs funky shit van David Axelrod en Jimmy Smith, via jonge wolven zoals Kamasi Washington naar ronkende namen zoals Lee Morgan, Mose Allison en Marlena Shaw. Of wat dacht u van stomend soulspul van Black & Blues of van Eugene McDaniels. Damn! Wat een traktatie.

Beeld rv

6. Courtney Marie-Andrews - May Your Kindness  Remain

Massieve, in reverb gedrenkte gitaarpartijen en dreigende ambientdrones kronkelen zich door de hartverscheurende americanaliedjes van Courtney Marie Andrews. U kent haar misschien omdat ze ooit nog aan de zijde van onze eigen Milow zong. Op haar vierde album heeft de uit Seattle afkomstige zangeres het over de straatarme Amerikaanse middenklasse en hoopt ze dat de "kindness of strangers" een pleister op ieders gapende wonde kan kleven. Zowel fans van klassieke fiftiescountry als liefhebbers van het alternatievere spul zullen haar smaken.

Beeld rv

7. Vorace - Catastrophe EP

Vers voer op het Leuvense platenlabel Tangram. Vorace stouwt zijn tweede release vol met videogameblieps ingevette trap-beats en retrofuturistsche synth-escapades. In 'Catastrophe' blaast een in distortion verzopen baslijn het boeltje haast aan flarden, 'F**k Me' leunt met z'n jazzy akkoorden en onderkoelde industrialsfeertje het dichtst aan bij het spul op FlyLo's Brainfeeder-label. Ja, da's een complimentje.

Beeld rv

8. Preoccupations - New Material

Een ode aan depressie: in jezelf kijken met extreme haat. Zo omschrijft frontman Matt Flegel New Material, de derde worp van zijn rockband Preoccupations, die zijn vroegere naam Viet Cong begin 2016 liet vallen omdat die op te veel weerstand botste en hen zelfs optredens kostte. Het inktzwarte geluid van deze Canadese punks krijgt meer schakeringen dan ooit dankzij de heldere melodieën en de verrassende falsetstem die gorgelaar-zanger Matt Flegel bovenhaalt. "Zelfsabotage klonk zelden zo zinderend", kon u bij ons lezen.

Lees hier de volledige recensie.

Beeld rv

9. JUICY - Cast a Spell EP

Julie Rens en Sasha Vovk begonnen JUICY ooit als grap. De bedoeling? Kokette, humoristische versies brengen van coole r&b-hits en stoere hiphopklassiekers uit de nineties en noughties. Ze dweilden er Brusselse feestjes en kleine clubs mee af. De cultreputatie volgde snel. Cast a Spell bevat eigen werk en onderstreept de impressionante muziektechnische bagage van de meisjes én hun popinstinct. In wezen spelen ze r&b-liedjes in een post-dubstepkader: soms wat knullig, vaak onweerstaanbaar, met charmante samenzang. Proef ervan!

Beeld rv

10. Ulysse - Surf EP

Wie oor heeft voor de Brusselse popmuziek kent misschien Ulysses bescheiden culthitjes 'Manana' of 'Acid' (met Roméo Elvis). Op zijn nieuwe EP schotelt het trio triphop, dancebeats met een flinke French touch en mistroostige new wave-pop voor. Die eclectische aanpak zal Arnaud Duynstee, Julien Gathy en Benoît Do Quang (a.k.a. hippe videoclipmaker A$ian Rocky) geen windeieren leggen. Trendspotters houden hen maar beter goed in de gaten.

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234