Zondag 20/10/2019

Documentairefestival

Dit zijn 5 fantastische docu's die u op Docville moet zien

Beeld uit 'Fuocoammare' Beeld EPA

Documentaires zijn hotter dan ooit, nu ook de filmwereld er is achter gekomen dat niemand betere scenario's bedenkt dan de realiteit.  Op het internationaal documentairefestival in Leuven zijn een dikke week lang de betere docu's van over de hele wereld te bekijken. Voor elk een brok realiteit naar keuze dus. Dit zijn alvast vijf titels uit het aanbod die wij u kunnen aanraden.

'Finders Keepers'

Mocht een scenarist het verhaal van 'Finders Keepers' hebben bedacht, iedereen zou zijn verhaal ongeloofwaardig vinden. Maar niemand heeft dit verhaal verzonnen. John Wood was nog een jonge kerel toen hij tijdens een vliegtuigcrash zijn vader en zijn been verloor. Door de zware ingrepen geraakte hij verslaafd aan pijnstillers en vervolgens aan drugs. Het been dat hij had laten mummificeren verloor hij uiteindelijk ook. Maar het daagde weer op toen een man tijdens een openbare verkoop een barbecue-stel kocht en het daar bleek in te zitten. Nu wil de oorspronkelijke eigenaar zijn been terug, maar de huidige bezitter vindt dat de eiser geen been heeft om op te staan. De confrontatie is hilarisch, aangrijpend en triest.

'Fuocoammare'

Gianfranco Rosi won enkele jaren geleden met 'Sacro Gra' al een Gouden Leeuw op het Festival van Venetië. Een beeldje dat sinds kort mooi gezelschap heeft in zijn trofeeënkast. 14 maanden lang vertoefde hij op het eiland Lampedusa om er samen met zijn camera toe te kijken hoe leven en dood er mekaar voortdurend kruisen. Door de manier waarop hij het gewone leven van de eilandbewoners laat contrasteren met dat van de vluchtelingen die hij zag sterven voor zijn ogen, wordt de impact van zijn verhaal nog krachtiger. Je kan niet meer wegkijken. Vluchten kan niet meer. De vluchtelingen zijn hier en we kunnen de realiteit maar beter onder ogen zien.

'Motley's Law'

Naast de informele shariarechtspraak, bestaat er in Afghanistan een soort van formeel rechtssysteem sinds in 2004 de eerste democratische grondwet werd ingevoerd. Het is corrupt en wordt gedomineerd dor mannen. Slechts één vrouw wijkt niet. Ze heeft Afro-Amerikaanse en Koreaanse roots, weigert zich te sluieren en wijkt voor niets of niemand. Zelfs bommen en granaten schrikken haar niet af. Kimberley Motley was ooit Miss Wisconsin. Ze trok naar Kaboel om er Afghaanse advocaten op te leiden op vraag van de Amerikaanse overheid. Geld was haar motief. In Amerika heeft ze een man en drie kinderen en ze wou hen een toekomst kopen. Maar intussen is ze een vrouw met een missie. Voor buitenlanders in Afghanistan is zij nummer 112. Het nummer dat ze bellen in noodgevallen.

'Samuel in the Clouds'

Samuel droomde als kind van een leven in de bergen. Hij wou met zijn hoofd in de wolken zitten. Bij de skiërs die van de flanken van de Chacaltaya gleden, een berg in de Andes, waar een 18.000. jaar oude gletsjer in glijplezier voorzag voor één van de hoogste skioorden ter wereld. Samuel bediende er 30 jaar de skilift. Inmiddels is hij 52 en zijn droom, zijn decor en zijn broodwinning zijn gesmolten als sneeuw voor de zon. Belgisch documentairemaker en milieuactivist Pieter Van Eecke trok maandenlang met de Amaya-Indiaan de 5400 hoge berg op, waar de Bolivianen rituele dansen uitvoeren om de berggeesten om sneeuw te vragen. Maar sprookjes bestaan niet in de realiteit.

'The Emperor's New Clothes'

Michael Moore mag dan DOCVILLE afsluiten dit jaar, hoe zwaarder de Amerikaanse documentairemaker wordt, hoe lichter zijn betoog. Dan liever Russell Brands, een komiek die tegenwoordig harder bijt en zich bovendien laat regisseren door Michael Winterbottom, wellicht de hardst werkende regisseur ter wereld. '24 hour party people', 'Into this world' en 'Jude' zijn maar enkele van zijn wellicht 30 waardevolle langspelers. Winterbottom laat zien wat Kate Perry destijds in die rare Russell moet gezien hebben. Russell trekt ten strijde tegen de fundamentalisten van het kapitalisme en stelt met ontsteltenis en humor vast hoe diep de kloof is geworden tussen de haves en have-nots. (Kurt Vandemaele)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234