Maandag 24/02/2020

Rock Werchter

Dit waren de 10 meest teleurstellende optredens van Rock Werchter 2018

MGMT op Rock Werchter.Beeld Stefaan Temmerman

Onze muziekredactie proefde de voorbij vier dagen in Werchter van het al dan niet alcoholvrije bier, de slappe frieten met mayonaise, de zweetdruppels die langs hun voorhoofd naar beneden liepen én alle optredens. Maar voor deze bands hadden we ons toch liever wat langer in onze slaapmatten genesteld.

1. Kaleo 

Kaleo op Rock Werchter.Beeld Stefaan Temmerman

Wat zag zanger JJ Julius Son er weer lekker strak uit op Werchter, met zijn hyperafgeborstelde topmodellenkopje en opgepompte biceps. Yummy. Je zou zweren dat de boys net van de fitnesstoestellen kwamen. Maar misschien hadden ze beter nog wat langer in de studio gezeten, want hun confectieblues is nog altijd niet veel authentieker dan die van pakweg Rag'n'Bone Man.

Lees hier onze volledige recensie.

2. The Killers ☆☆☆

Brandon Flowers van The Killers.Beeld AFP

Oké, zó slecht waren de ‘larger than life’-jongens van The Killers niet afgelopen vrijdagavond. Maar wat valt al die stampij van de kitscherige zanger plat, als er aan de andere kant niemand staat om die even enthousiast weer terug te gooien. Sommige nummers schoten raak, maar de meeste misten hopeloos hun doel. Laten we eerlijk zijn: de headliner van vrijdag heette niet The Killers, maar wel de Rode Duivels.

Lees hier onze volledige recensie.

3. MGMT ☆☆

MGMT op Rock Werchter.Beeld Stefaan Temmerman

De torenhoge verwachting die in 2007 met het guitige en fantasierijke Oracular Spectacular werd geschapen, hebben VanWyngarden en Goldwasser tien jaar lang onverschillig voor zich uit geschopt. Verwachtingen scheppen en die dan braaf inlossen is veel te alledaags voor MGMT. Caleidoscopisch navelstaren in een labyrinth van psychedelica is dat niet, maar op Werchter kwam dat niet altijd even proper uit de verf. 

Lees hier de volledige recensie, en hier ons interview met MGMT.

4. Pale Waves ☆☆☆

Pale Waves op Rock Werchter.Beeld Stefaan Temmerman

Eén keer maar slaagde Pale Waves erin om hun songs even spannend te maken als hoe ze eruitzagen. Meestal hoorde je Baron-Gracie veel te druilerige muziek maken, waardoor het contrast met de omgeving – zon, bier, vrienden – gewoon te groot was. Een halfuurtje Pale Waves was ruim voldoende. Geloof ons.

Lees hier de volledige recensie.

5. Black Rebel Motorcycle Club ☆☆☆

Black Rebel Motorcycle Club op Rock Werchter.Beeld Illias Teirlinck

Eenheidsworst, dat is het enige woord dat de set van Black Rebel Motorcycle Club op Werchter kan beschrijven. De band was als een vliegtuig dat maar op de tarmac bleef ronken, en nooit opsteeg. Zelfs de stroboscopen, die tijdens 'Red Eyes and Tears' werden bovengehaald, konden je nooit het gevoel geven dat je naar een boeiend concert stond te kijken. Een van de weinige hoogtepuntjes was 'Spread Your Love'. Maar toen had de helft van The Barn de tent alweer verlaten. 

Lees hier de volledige recensie.

6. Kali Uchis ☆☆☆

Kali Uchis op Rock Werchter.Beeld Stefaan Temmerman

Het optreden van Kali Uchis krijgt punten voor de goede vibes (die aanstekelijk debiele glimlach van de toetsenist!), de gele teennagels, de zwoele danspassen én de songs (want Isolation is een uitstekende, onderschatte plaat). Maar de zangeres liet te duidelijk blijken dat het ook voor haar nog te vroeg op de dag was. En Kali zou haar drummer eens moeten vertellen dat die niet in élke song een drumsolo hoeft te smokkelen.

Lees hier de volledige recensie.

7. JP Cooper ☆☆☆

JP Cooper op Rock Werchter.Beeld Koen Keppens

We hadden het kunnen weten: een Angelsaks met zulke perfect gedraaide dreadlocks is niet te vertrouwen. Oké, die cover van John Lennons ‘Jealous Guy’ zou bij de eerste noot alle stoelen van The Voice laten draaien, maar verder is JP Cooper in essentie James Blunt met dreadlocks. Kortom: een artiest die je ervan verdenkt een bloedhekel te hebben aan zijn eigen hits. 

Lees hier de volledige recensie.

8. Tom Grennan ☆☆☆

Tom Grennan op Rock Werchter.Beeld Koen Keppens

Op een festival, met die stoned grijnzende zon op je kop en die prettige loomheid die je gedachten infecteert, viel Tom Grennan op zich nog goed te lijden. Hij deed ook werkelijk niets verkeerds op The Slope, het podium voor net uit het ei klimmend talent. Maar dat was in feite ook het probleem. Alles déúgt zo aan Brennan.

Lees hier de volledige recensie.

9. IAMDDB ☆☆☆

IAMDDB op Rock Werchter.Beeld Illias Teirlinck

Zeker, IAMDDB is één van de grootste r&b-vernieuwers van het moment. Alleen aardt ze niet echt op een festival, zo bleek in The Barn. Slechts gesteund door een dj, probeerde Diana DeBrito (zoals ze echt heet) een slaperig, suf publiek wakker te schudden. De resem hypnotiserende r&b-tracks die volgden, hadden van The Internet kunnen zijn, maar ze ontbeerden diens jazzy bronstigheid. Perfect voer voor iedereen die balls liep te trippen, maar oersaai voor wie hoopte op spannende popmuziek. Hielden de spanning er evenmin in: haar ontelbare onderonsjes met fans op de eerste rij.

Lees hier de volledige recensie.

10. Rae Sremmurd ☆☆☆

Rae Sremmurd op Rock Werchter.Beeld Koen Keppens

Rae Sremmurd moest trekken en sleuren op het hoofdpodium. Omdat het snikheet was, en omdat spannend anders is. Logge bassen en sidderende hihats donderden over het plein, en de broertjes troffen het publiek midscheeps: "Shout out to Belgium winning the World Cup!" Yep, zo krijg je bijna alles gedaan van de Belgen. Maar zoals met trappy hitparadehiphop veelal het geval is, begon Sremmurds repetitieve sound halverwege de show aardig te vervelen. Dat de boys zo vrijblijvend en eendimensionaal klonken, heeft allicht ten dele met hun jonge leeftijd te maken, maar het duidt evengoed op artistieke luiheid.

Lees hier de volledige recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234