Zondag 15/09/2019

televisie

Dit vonden wij het beste van de buis in 2016

Matteo Simoni in 'Callboys'. Beeld rv

Eigenzinnige fictiereeksen, geslaagde reanimatiepogingen en een overdosis buitenlands topwerk. Er viel in 2016 heel wat te zien op tv. Een overzicht van het beste en meest opmerkelijke dat op het kleine scherm passeerde.

Sorry voor alles

Hoe lang was het geleden dat we nog eens iets echt nieuws hadden gezien op de Vlaamse televisie? Geen afgeleide van een afgeleide van een format, maar een vernieuwend idee dat je even paf doet staan. Sorry voor alles zorgde daar dit najaar voor op Eén. Een verborgencameraprogramma, inderdaad, maar zo anders dan de stoet die al de revue was gepasseerd.

Met dank aan Kamiel De Bruyne, een jonkie van 24 die het idee bedacht als afstudeerproject. Hoe Sorry voor alles weken aan een stuk inbrak in het leven van nietsvermoedende mensen was ongelooflijk knap, en toonde hoe hard over dit programma is nagedacht. De overdreven prijzenpot had niet gemoeten, maar we kregen eindelijk nog eens eigen entertainment van de bovenste plank.

Adriaan Van Hoof in 'Sorry voor alles'. Beeld VRT - Lies Willaert

Terug naar eigen land

De korte inhoud van Terug naar eigen land deed het ergste vermoeden. De mix van BV's, oorlogsvluchtelingen en camera's moest haast wel een ranzig smakend televisiesoepje opleveren. Het tegendeel bleek waar. Martin Heylen en co. blikten een programma in dat de kijker vanaf minuut één bij het nekvel greep en verplichte kost zou moeten zijn voor iedereen die zich een mening over de problematiek permitteert.

Terug naar eigen land wordt momenteel heruitgezonden op VIER.

Een beeld uit 'Terug naar eigen land'. Beeld VIER

De Mol

Een programma reanimeren dat dertien jaar geleden voor het laatst een teken van leven gaf: dan dreig je als zender met een opgewarmd lijk te blijven zitten. Maar de fors uitgevallen winterslaap bleek De Mol uitstekend bevallen te zijn. Dankzij betere, lichtere camera's die anno 2016 met drones de lucht in kunnen, zagen de decors er spectaculairder uit dan ooit. De kandidaten vertoonden geen spoor meer van cameravrees en de alomtegenwoordige sociale media maakten de jacht alleen maar intenser.

Gilles Van Bouwel (l.) toonde zich een uitstekende mol. Beeld rv

Callboys

Het einde van Callboys (VIER), met de onwaarschijnlijke dood van Jay en het opduiken van zijn tweelingbroer, was er een beetje over. Maar wie de weken daarvoor was meegegaan in het universum, kon dat perfect slikken. De gigolo's werden heerlijk neergezet door Jan Eelen, die weer eens kon tonen dat hij een van de meest humoristische schrijvers van het land is. Met tal van memorabele scènes, personages en oneliners slaagde hij erin een van de meest opgemerkte reeksen van het jaar te maken.

De 16

"Borgen meets De kampioenen." Als iemand de prijs moet krijgen voor de slechtste pitch van het jaar, is het ongetwijfeld Willem Wallyn. De scenarist en regisseur van De 16 deed er zijn eigen reeks oneer mee aan. Geen politiek drama à la Borgen, maar vooral geen voorgekauwde humor à la De kampioenen. Met de snedige dialogen denderde de serie met een rotvaart voort, en met enkele heerlijke personages was het zelden vervelend. Hoe echt De 16 was, zullen we nooit weten, maar het was zes woensdagen lang heerlijk toeven in het wonderlijke kabinet van vicepremier Steven Kennis.

Marathonuitzending van De 16 op 30 december vanaf 23.25 uur op Canvas.

Een beeld uit 'De 16'. Beeld Eric De Mildt

La Trêve

Wie dacht dat het Hoge Noorden het alleenrecht heeft op donkere misdaadreeksen moet dringend eens iets zuidelijker kijken. La Trêve (Canvas), misschien wel de beste reeks van het jaar, werd immers over de taalgrens ingeblikt. Het verhaal focust op een moordonderzoek in de Ardense bossen, maar verweeft op subtiele wijze ook racisme, incest en de vluchtelingenproblematiek in dat whodunit-verhaal. Na Wallonië, Frankrijk en Zwitserland ging ook het kennerspubliek van Canvas voor de bijl. En daarmee houdt het succesverhaal niet op, want deze week raakte bekend dat Netflix de reeks heeft aangekocht.

'La Trêve'. Beeld © RTBF

La Trêve is te herbekijken op canvas.be.

Nooit eerder vonden buitenlandse tv-reeksen zo makkelijk en massaal de weg naar de Vlaamse kijker. Dit is onze top vier.

Westworld

De radicaalste reeks van het jaar kende een wervelende start, zonk hier en daar een beetje weg in ambitie, maar volhardde tot een geheel zeldzame surreële suspense. Ondanks de bizarre mix van technothriller, psychologische en filosofische exploratie en western is dit gewoon de beste sf-reeks aller tijden, punt.

Beeld rv Home Box Office

Te zien op Play More.

The Night Of

De gaafste en ook somberste miniserie van 2016. Een feilloos geschreven, geacteerde en geregisseerde reconstructie van een gerechtelijke dwaling die het leven van een jonge migrantenzoon volledig vernietigt.

Te zien op Play More.

Een beeld uit 'The Night Of'. Beeld AP

Captive

De meest hypnotiserende docureeks van 2016. Een naadloze mix van research, archiefmateriaal, meervoudig perspectief en enscenering. Het thema van gijzelingssituaties over de hele planeet lijkt bingewatchen uit te sluiten, maar non-fictie overtreft moeiteloos fictie.

Een beeld uit 'Captive'.

Beeld RV Patrick Smith/Netflix

Te zien op Netflix.

Quarry

Het beste periodedrama van het jaar. Een trip naar de jaren 70, van vuile oorlog in Vietnam, zwarte ontvoogdingsstrijd en alliantie tussen misdaad en kapitalisme in het homeland. Broeierig, trippy, sensueel en plots extreem gewelddadig.

Te zien op Play More.

Een beeld uit 'Quarry'. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234