Maandag 10/08/2020

De Beste 21Tv-series

Dit vindt u de strafste series van de 21ste eeuw

Beeld rv

De hele zomer lang gaat De Morgen op zoek naar de beste 21 cult-items van de 21ste eeuw. U stemde massaal mee om de beste platen, films, boeken, kunstenaars en tv-reeksen van de voorbije decennia te kiezen. Vandaag: de beste internationale tv-reeksen.

21 Mad Men

Mad Men begint als het verhaal van één man – Don Draper – die aan het hoofd staat van een bloeiend reclamebureau. Een personage gebaseerd op Draper Daniels, de legendarische reclameman die onder andere de Marlboro-cowboy bedacht. Maar over de zeven seizoenen die volgen waaiert de reeks uit tot een soort reconstructie van de Verenigde Staten tijdens de jaren 60. En dat allemaal gedrenkt in een bedwelmende geur van whisky, sigarettenrook en vrouwenparfum.

Te zien op Amazon Prime

20. The Office (UK)

Een aanrader voor al wie in deze thuiswerktijden zijn of haar collega’s mist. Een paar afleveringen van The Office en je weet meteen weer waarom zo’n home office toch niet zo’n slecht idee is. Ricky Gervais schreef slechts twee seizoenen van de reeks. De Amerikaanse remake, die in deze ranglijst grandioos geklopt wordt door het origineel, deed daar nog eens zeven seizoenen bovenop.

Bij Telenet is enkel de Amerikaanse remake te zien

19. De Dag

Het kostte hen maanden, zelfs jaren schrijf- en schrapwerk maar het resultaat is er dan ook naar. Jonas Geirnaert en Julie Mahieu leverden met De Dag een van de meest ingenieuze televisiereeksen van de laatste jaren af. Het consequent wisselen van vertelstandpunt maakt De Dag tot een uiterst verslavende kijkervaring. Een reeks van eigen bodem die zonder enige schroom haar voet naast de buitenlandse concurrentie mag zetten.

Te zien bij Telenet en op Lumière Series

18. Bevergem

Wanneer komiek Freddy De Vadder verhuist naar het fictieve West-Vlaamse dorp Bevergem zorgt dat daar voor behoorlijk wat opwinding. Alle dorpsbewoners doen hun best om bij de komiek in het gevlei te komen. En daarbij geven ze bijwijlen meer vrij dan ze eigenlijk willen. Maar ook De Vadder zelf blijkt niet zomaar per toeval in Bevergem te zijn beland. De reeks die de status van West-Vlaams als wereldtaal bevestigde.

Te zien op VRT.NU

17. Fargo

Een tv-reeks gebaseerd op een film. Een premisse die zelden uitdraait op iets moois. In het geval van Fargo is dat gelukkig anders. Het origineel van de Coen-brothers is niet meer dan het vertrekpunt om elk seizoen opnieuw verhalen te vertellen over gewone mensen die zich – door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, uit domheid of verblind door hebzucht – steeds dieper in de miserie werken.

Te zien op Netflix

16. True Detective

Het eerste seizoen van deze detectivereeks – met Woody Harrelson en Matthew McConaughey in de hoofdrollen – viel op dankzij de sterke personages en het deken van mysterie dat eroverheen lag. Bij het tweede seizoen gingen de scenaristen behoorlijk fors de mist. Maar in het derde seizoen grepen ze de kans om weerwraak te nemen. Deze keer met Mahershala Ali (Green Book, Moonlight) in een glansrol.

Te zien bij Telenet

15. Peaky Blinders

Een historische misdaadreeks die toch verrassend hedendaags aandoet. Met dank aan de soundtrack waarop helden als Nick Cave, Arctic Monkeys of Radiohead verzamelen blazen. Maar Peaky Blinders is veel meer dan een met zorg samengestelde playlist. Een ijzersterk verhaal, acteurs die boven zichzelf uitstijgen en een fantastische look-and-feel. Zelfs David Beckham liet zich voor zijn kledinglijn inspireren door de stijl van de reeks. Maar misschien is dat net iets waar je liever niet mee uitpakt.

Te zien op Netflix

14. Big Little Lies

Laat je niet misleiden. Aanvankelijk doet Big Little Lies zich voor als een soort spin-off van Desperate Housewives. Maar al snel blijken de huisvrouwen in Monterey Bay ondanks hun schijnbaar zorgeloze bestaan behoorlijk wat problemen te torsen. En dan hebben we het niet over een tekort aan Cristal-champagne of de plotse prijsverhoging van de chai latte in de lokale koffiebar. Het eerste seizoen was fantastisch, het tweede – met een weergaloze Meryl Streep in een glansrol – is minstens even goed.

Te zien bij Telenet

13. La casa de papel

De populairste niet-Engelstalige reeks ter wereld. Een titel die La casa de papel op basis van de eerste twee seizoenen met recht en rede mag claimen. Het thema, de bankoverval, mag dan al vertrouwd zijn, El Professor en de zijnen wisten er toch nieuw leven in te blazen. Niet alleen door wat ze deden maar vooral door hoe het er uitzag. Alleen jammer dat bedenker Alex Pina zich liet verleiden tot een derde en vierde seizoen waarin hetzelfde trucje nog eens wordt opgevoerd. Helaas met veel minder spectaculair resultaat. 

Te zien op Netflix

12. Black Mirror

Welke drugs ze in de writers room van Black Mirror precies gebruiken, daar hebben we het raden naar. Dat het er zijn van een soort die behoorlijk accurate hallucinaties oplevert weten we wel. De terreur van likes en reviews, akelig realistische VR-toepassingen of kunstbijen die de planeet van de ondergang moeten redden. Nog voor ze realiteit werden waren ze al in Black Mirror te zien. Een zesde seizoen komt er overigens voorlopig niet. Volgens de makers oogt de huidige maatschappij zo somber dat het moeilijk wordt om op het televisiescherm beter te doen. 

Te zien op Netflix

11. Borgen

Een politieke crisis, ruziënde ministers, partijvoorzitters die zich bekwamen in achterkamerpolitiek en een vrouwelijke premier die alle neuzen in dezelfde richting moet zien te krijgen. Neen, we hebben het niet over de Wetstraat anno 2020, wel over de Deense reeks Borgen. Daarin draait alles rond de fictieve Deense premier Brigitte Nyborg, die zowel politieke als privéproblemen moet zien te overwinnen. Nyborg hield het uiteindelijk drie seizoen uit. Aan Wilmès om beter te doen. 

Te zien bij Telenet, op Netflix en bij Lumière Series

10. The Sopranos

Ook twintig jaar na datum blijft The Sopranos het voorbeeld waar iedereen die fictie maakt zich aan spiegelt. De maffiareeks rond don Tony Soprano demonstreerde op virtuoze wijze dat je heus geen film hoeft te maken om een ingenieus en diepgravend verhaal te vertellen. Daarmee gaven Tony en de zijnen het startschot voor de tsunami aan uitstekende reeksen die ons de voorbije twintig jaar overspoelde. Allemaal gemaakt met dezelfde ambitie: het niveau van The Sopranos zo dicht mogelijk benaderen.

Te zien bij Telenet

9. Van Vlees en Bloed

Zo’n tien jaar geleden kreeg het Provinciaal Domein Prinsenpark in Retie plots een pak meer bezoekers over de vloer. Allemaal op zoek naar de bospoeper. Maar Van vlees en bloed was veel meer dan die ene scène. De perikelen binnen de slagersfamilie Vangenechten wisten week na week bijna twee miljoen Vlamingen te boeien. Sindsdien is een boswandeling met de hond nooit meer hetzelfde geweest.

Te zien bij Telenet

8. Band of Brothers

Wereldoorlogen doen het altijd goed op tv, vraag dat de jongens en meisjes van Canvas maar. Als zo’n oorlog dan ook nog eens in beeld wordt gebracht door mensen als Tom Hanks of Steven Spielberg kan het moeilijk nog fout gaan. De Easy Company waar het in Band of Brothers om draait, ontpopt zich dan ook steeds nadrukkelijker als de Amerikaanse variant op F.C. De Kampioenen. Hoewel iedereen weet waar het op uitdraait – aan het einde verliest de bullebak – blijven mensen kijken. Ook na de zoveelste herhaling. 

Te zien op VRT.NU en bij Telenet

7. The Bridge

Scandinavische fictiereeksen zijn in de rest van Europa al jaren een fel gesmaakt streekproduct. En aangezien één plus één soms wel eens drie is, besloten een aantal Deense en Zweedse televisiemakers de krachten te bundelen. The Bridge werd op maat van die samenwerking gemaakt. Een moord gepleegd midden op de brug die de grens vormt tussen Denemarken en Zweden met net daardoor, naast een goudkleurige Porsche, zowel Deense als Zweedse acteurs in de hoofdrol.

Te zien bij Telenet, op Netflix en bij Lumière Series

6. The Wire

David Simon werkte jarenlang als misdaadverslaggever in Baltimore. In opdracht van de plaatselijke courant The Baltimore Sun sprokkelde hij verhalen over alles wat fout liep in de Amerikaanse havenstad. Verhalen die later de basis zouden vormen voor The Wire. Een reeks die vijf seizoen lang focust op de steeds feller om zich heen grijpende drugshandel en criminaliteit en hoe de daarmee samenhangende corruptie langzaam maar zeker doorsijpelt naar alle geledingen van de maatschappij. 

Te zien bij Telenet

5. The Handmaid’s Tale

The Handmaid’s Tale, gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Atwood, speelt zich af in Gilead, een fictieve staat waar religieuze fanatici het voor het zeggen hebben. Kinderen zijn een schaars goed en dus worden de weinige vruchtbare vrouwen toegewezen aan machthebbers die op die manier hopen op nageslacht. In een kleurrijke beeldtaal die in schril contrast staat met de grauwe werkelijkheid laat The Handmaid’s Tale zien dat er niet zo heel veel nodig is om een maatschappij gruwelijk te laten ontsporen. 

Te zien bij Proximus Pickx en op VRT.NU

4. Game of Thrones

Als het niet de beste reeks ooit is, dan toch alleszins de spectaculairste. Een gigantisch leger levende doden, levensechte vuurspuwende draken en wanneer die twee elkaar tegen het lijf lopen fantastisch in beeld gebrachte veldslagen als resultaat. Tel daar nog een handvol geflipte plotwendingen en een paar pagina’s fantastische dialogen bij en je hebt een topreeks te pakken. Alleen het haastig afgehaspelde laatste seizoen kost Khaleesi en de haren een plek in de top drie. 

Te zien bij Telenet en op VTM GO

3. Breaking Bad

Iconischer dan Walter White worden tv-personages doorgaans niet gemaakt. De door longkanker wegterende scheikundeleraar die om zijn financiële problemen te counteren besluit om crystal meth te produceren, grijpt de kijker al van bij aflevering één bij het nekvel. Om diezelfde kijker vijf seizoenen en een helse rit later in opperste verwarring achter te laten. Anders dan bij andere series, die van meet af duidelijk maken wie de held en wie de slechterik is, maakt White een behoorlijk verontrustende evolutie door. Het begrip dat je als kijker aanvankelijk voelt voor de radeloze leraar, kalft langzaam af wanneer diezelfde leraar zich steeds nadrukkelijker als een iets minder fotogenieke versie van Pablo Escobar profileert.

Maar zelfs al gaan White en zijn vaste kompaan Pinkman steeds driester te werk, toch wordt het nooit helemaal zwart-wit. Als kijker blijf je – ook al weet je dat het eigenlijk not done is – stiekem hopen dat je favoriete scheikundeleerkracht er op het einde van de rit toch mee wegraakt. Dat balanceren op die, bij momenten wel heel slappe koord, is net wat Breaking Bad zonder enige twijfel tot een van de beste televisiereeksen aller tijden maakt. En er is nog een leuk extraatje aan verbonden. Wie de verslavende avonturen van Walter White in recordtempo over zijn scherm laat razen, kan daarna terecht bij Better Call Saul. Een prequel die bij momenten het niveau van het origineel wel heel dicht benadert.

Te zien op Netflix

2. Het eiland

Een reeks van eigen bodem die een plaats weet te veroveren tussen de miljoenenproducties die vanuit Hollywood aan komen waaien. Een verrassing. Of toch niet? Het eiland was anno 2004 een fenomeen. Goed voor de HA van Humo en tot twee keer toe de prijs van de kijker, uitgereikt door hetzelfde weekblad. De reeks over het reilen en zeilen op de administratieve afdeling van het fictieve bedrijf Cynalco Medics wist een horde hondstrouwe fans op te bouwen. Het stemgedrag van de De Morgen-lezers getuigt ook van historisch besef. Met Het eiland werd immers het zaadje geplant voor al even legendarische programma’s als Safety First of Callboys.

Maar dat de reeks zestien jaar na datum de tweede plaats in dit lijstje claimt heeft vooral te maken met de oneliners die dankzij Frankie, Guido, Sammy en Alain de weg naar de Vlaamse canon vonden. ‘Blij dat je in mijn team zit’, ‘kunnen we dat zo afspreken’ of ‘zever, gezever’ zijn maar een paar van de catchphrases die vanuit de inspiratieloze gebouwen van Cynalco Medics hun weg naar de Vlaamse huiskamers en werkvloeren vonden. Ook de typetjes zelf zijn verworden tot televisiegeschiedenis. Vraag het acteur Tom Van Dyck maar. Die wordt nog altijd achtervolgd door het gehinnik van zijn Eiland-alter ego Alain Vandam.

Te zien bij Telenet

1. Chernobyl

Gevraagd naar de beste tv-reeks van de 21ste eeuw kwamen de lezers van De Morgen bij dit pareltje uit. En wie zijn wij om u ongelijk te geven. Er is in de televisiegeschiedenis dan ook zelden een reeks gemaakt die hardnekkiger aan de ribben blijft kleven dan deze. Chernobyl laat op rauwe, realistische wijze zien wat er zich in de dagen voor en vooral de dagen na de ramp in de Oekraïense kerncentrale afspeelde. En u kan het waarschijnlijk al raden, een mooi plaatje levert dat niet op. 

Het verhaal is in grote lijnen bekend. Op 26 april 1986 explodeert in het stadje Tsjernobyl reactor nummer 4 van de plaatselijke kerncentrale. In plaats van zich op de bluswerken te concentreren houden de Sovjet-autoriteiten zich liever bezig met het op poten zetten van een gigantische doofpotoperatie. Met alle gevolgen van dien. 

Chernobyl reconstrueert de feiten die tot de fatale explosie leiden en zoomt in op wat daarna volgde. Dat levert een aantal scènes op die moeiteloos de hall of fame van de televisiegeschiedenis halen. Wanneer je vrijwilligers zonder noemenswaardige bescherming het dak van de ontplofte centrale op ziet gaan om daar brokken radioactief graniet naar beneden te keilen, breekt het angstzweet je uit op plaatsen waarvan je niet eens wist dat daar zweetklieren zaten. En wie nog niet wist hoe claustrofobie voelde moet maar eens goed gaan zitten voor de passage waarin drie – alweer – vrijwillige duikers het zwaar verontreinigde koelwater in moeten. 

Voor u de bewuste passages snel op YouTube gaat zoeken nog dit. Chernobyl telt slechts vijf afleveringen, het zou zonde zijn dit meesterwerk niet helemaal te (her)bekijken.

Te zien bij Telenet en VRT.NU

.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234