Woensdag 26/06/2019

Games

Dit schilderachtige WO I-spel is zeldzaam in zijn soort: games die expliciet anti-oorlog zijn

Scène uit '11-11: Memories Retold' Beeld Bandai Namco

Videogame 11-11: Memories Retold viert het einde van de Eerste Wereldoorlog in de vorm van een impressionistisch schilderij in 3D. Die stijl paste volgens de makers bij het tijdperk en het kernthema van de game: herinneringen zijn per definitie subjectief.

Het is al eventjes mode onder makers om de interactieve wereld van hun videogames in een visuele stijl te gieten. Sommigen kiezen die van graphic novels, zoals de Dishonored-reeks, andere ontwikkelaars gaan voor het uiterlijk van oude animatiefilms, zoals het vorig jaar gelanceerde Cuphead. Nog andere makers rakelen de nostalgische vibes van oude computers en consoles op, zoals Return of the Obra Dinn. Maar de meest ambitieuze prestatie op dit vlak verscheen zopas met 11-11: Memories Retold, een game die het einde van de Eerste Wereldoorlog viert door zijn spelwereld in de vorm van een interactief, impressionistisch schilderij te gieten.

Een oorlogsscène uit de game. Beeld Bandai Namco

Subjectieve herinneringen

Het is per definitie niet makkelijk om een extra dimensie toe te voegen aan een inherent tweedimensionale stijl. En al zeker niet om dat te doen bij de ietwat wazige, uit korte, dikke verflagen gecreëerde vormgeving waarvoor de kunstwerken van Claude Monet, Paul Gauguin, Vincent Van Gogh en Camille Pissarro bekendstonden. 

“Het was really bloody hard om die vormgeving naar een videogame te brengen”, zegt Daniel Efergan, creatief directeur bij de digitale afdeling van het Britse Aardman Animations (vooral bekend van de Wallace & Gromit-animatiefilms), dat de spelwereld creëerde. “Maar het paste enorm goed bij het tijdperk dat we neerzetten in de game: het kleurenpalet en de stilering komen voort uit schilderwerken die rond de eeuwwisseling bekendheid genoten. Ook voegden we wat kolkende animatietechnieken uit de jaren 60 toe – al zit het hart van de game in het impressionisme. Met die stijl wilden we spelers een subjectief begrip van de gamewereld meegeven. Het kost een beetje moeite om te begrijpen wat er gaande is in elke scène. Het verhaal van de game wordt ook verteld in de verleden tijd: het is gebaseerd op de herinneringen van twee mensen. Herinneringen zijn per definitie subjectief. Niets in de game mocht – letterlijk – afgelijnd aanvoelen.”

Voor de visuele stijl gingen de makers te leen bij het impressionisme. Dat was tijdens WO I nog steeds de primaire kunststroming. Beeld Bandai Namco

Buitengewone keuzes

Het gaat om de herinneringen van de Britse oorlogsfotograaf Harry (stem en beeltenis van acteur Elijah Wood) en de ingenieur Kurt (de Duitse acteur Sebastian Koch, bekend van onder andere de film Das Leben der Anderen (2006) en tv-reeks Homeland). Het zijn twee mannen aan weerskanten van de loopgraven, die allebei om verschillende redenen pas laat in de oorlog naar het front trekken: de ene is op zoek naar avontuur, de andere wil zijn vermiste zoon vinden. Wat ze daar aantreffen, tijdens het zes uur durende interactieve verhaal, vormt een sterke parabel over de futiliteit van oorlog. Schietgames als Call of Duty en Battlefield blijven, ondanks grote artistieke ambities, iets verschrikkelijks als oorlog omzetten naar wild amusement in de vorm van een multiplayer. 11-11: Memories Retold is daarentegen een van de weinige antioorloggames op de markt (naast bijvoorbeeld het minstens even nijpende This War of Mine uit 2014). “Het is een verhaal zonder heroïek”, zegt Efergan. “Het gaat over twee doodgewone mensen die buitengewone keuzes moeten maken. Zo’n verhaal laat zich het best vertellen via een interactief medium, waarin de druk van die keuzes kan worden gesimuleerd.”

11-11: Memories Retold is uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

De game laat ook taferelen buiten het front zien. Beeld Bandai Namco
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden