Dinsdag 07/07/2020

Arjen Lubach

Dit Nederlandse Trump-filmpje gaat als een gek de wereld rond

Arjen Lubach persfoto'sBeeld David Cenzer

“Trump is moeilijk”, vond televisiemaker Arjen Lubach (37) vorige week nog. Om daarna in zijn satirische programma Zondag met Lubach met een fantastisch filmpje te komen waarin hij de troeven van Nederland op Trumpiaanse wijze in de verf zet. Het clipje ging als een gek het internet rond en werd ondertussen meer dan 30 miljoen keer bekeken.

America mag wat de makers van 'Zondag met Lubach' betreft gerust 'first' komen. Zolang Nederland maar op de tweede plaats kan staan. Om die plaats te claimen draaiden ze een promofilmpje voor hun land dat duidelijk moet maken waarom The Donald ongetwijfeld wild zal zijn van 'the Netherlands'. De geschiedenis van het land bijvoorbeeld. Of zoals het in het filmpje klinkt: 'The Spanish fought against us for eighty years, but they couldn’t beat us. Couldn’t do it. Total losers. They are all dead now.' Of de Afsluitdijk, een 'great wall' die gebouwd is om al het water dat vanuit Mexico naar de Lage Landen stroomt tegen te houden. Ook de miniatuurstad Madurodam moet bij Trump in de smaak vallen, denken Lubach en co. 'De pleinen zijn er zo klein dat je niet veel mensen nodig hebt om ze te vullen'. En dan is er nog de ultieme troef: 'You've got Trump Towers, we've got Lee Towers', klinkt het. Om er nog aan toe te voegen dat Lee maar wat graag de oversteek van de plas wil maken om bij de volgende inauguratie van Trump een paar nummers te zingen.

Het filmpje begon meteen na de uitzending een eigen leven te leiden op het internet. Het Engelstalige filmpje werd opgepikt in onder andere Duitsland, Denemarken, Italië en Frankrijk en heeft ondertussen meer dan twintig miljoen views op de teller. Het is niet de eerste keer dat een filmpje van Lubach viraal gaat. Ook de filmpjes waarin de presentator de verkoopspraktijken van Hello Fresh aanklaagt, de nefaste gevolgen van vlees eten aan de kaak stelt of de voordelen van vaccinatie in de verf zet werden een paar honderdduizend keer bekeken. Maar de Trump promo-video steekt daar met kop en schouders boven uit.

Nochtans had Lubach wat koudwatervrees om zich aan de Amerikaanse president te wagen. Hoewel je in eerste instantie zou denken dat figuren als Donald Trump en, dichter bij huis, Geert Wilders een cadeau zijn voor wie zich professioneel met satire bezig houdt, ziet Lubach dat anders: "Je wil niet dat de mensen aan de macht te grote clowns zijn”, liet hij vorige week in een interview met De Morgen weten. “Ik ben een clown en die zijn het leukst als ze zich verhouden tot een serieuzere werkelijkheid. Als de werkelijkheid de vorm van een clown aanneemt, krijgt de echte clown het lastig. Soms gebeurt er nu zelfs iets dat we vorig seizoen in een brainstorm hebben bedacht. Met Trump is het ook zo. The Simpsons hadden in 2000 een aflevering waarin hij president was. Ik weet zeker dat de schrijvers toen hebben zitten lachen met het absurde idee dat Trump president zou kunnen worden."

Lubach mag zichzelf dan nu wel als een clown omschrijven, dat hij tegenwoordig als gevierd televisiemaker/cabaratier/schrijver door het leven gaat is eigenlijk puur toeval. Zijn eerste wapenfeit was 'Jelle', een parodie op Eminem's wereldhit 'Stan'. Dat nummer, begonnen als een grap tijdens een roadtrip richting Denemarken, schopte het in 2001 uit het niets tot de derde plaats in de Nederlandse hitparade. Dat was een eyeopener, zegt Janine Abbring, een goede vriendin van Lubach die destijds naast hem in de auto richting Denemarken zat. “Arjen komt uit een gezin waarin mensen keurig gingen studeren en advocaat werden of zoiets. Met 'Jelle' kwam hij erachter dat hij met zijn hersenkronkels ook geld kon verdienen.”

Arjen Lubbach.Beeld ANP Kippa

Sindsdien trad Lubach op met zijn theatergezelschap Op Sterk Water, kreeg hij een nachtprogramma op 3FM, werd hij sidekick van Giel Beelen en Claudia de Breij, maakte hij filmpjes voor DWDD, Koppensnellers en Pauw & Witteman. Zondagavond schoot hij het zesde seizoen van Zondag met Lubach op gang. Een programma dat de voorbije jaren de kijkcijfers en de bijhorende impact alleen maar zag groeien. Al is dat laatste volgens Lubach van ondergeschikt belang. “"Wij zijn niet bezig met de impact van onze items. Wij maken grapjes over zaken waar we het ook over zouden hebben in de kroeg. Behalve de kijkcijfers en de paar mensen die me op straat aanspreken is er ook geen concrete weerslag van wat we doen. Er hangt hier geen impactcijfer aan de muur, als dat al zou bestaan."

Toch blijven de grappen van Lubach en co. niet altijd zonder gevolg. Zo moest de man van Nederlands minister van Volksgezondheid Edith Schippers opstappen toen in Zondag met Lubach aan het licht kwam dat hij als consultant in de zorgsector werkte. "Wij willen een spiegel voorhouden waarin je hypocrisie of inconsequentie kunt zien, zoals bijvoorbeeld een minister die het ene moment A zegt en vijf maanden later B. Dat is heel interessant én meestal ook heel grappig. Wij pakken iedereen aan die een streek uithaalt. Het maakt ons niet uit wie het is. Wij willen alleen bijdragen aan een zo transparant mogelijke wereld. Ik wil een wereld waarbij niemand wegkomt met een inconsequente uitspraak of onjuiste bewering, en zeker niet als het een kwaadaardige is." Trump is bij deze gewaarschuwd. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234