Maandag 21/10/2019

De 'Happy' van 2016

Dit is het geheim van 'Can't Stop the Feeling'

Justin Timberlake in de clip van 'Can't Stop the Feeling'. Beeld rv

'Can't Stop the Feeling' van Justin Timberlake is het meest gedraaide nummer deze zomer. Het heeft al 154 miljoen views op YouTube, en morgen begint het aan zijn elfde week bovenaan in de Ultratop. Daarmee is Justin de soloartiest die het langst op één staat. Wat is zijn geheim?

1. Beproefde eenvoud

Eigenlijk is de single gebouwd rond een erg eenvoudig akkoordenschema en een hoop beproefde ingrediënten. "Dit is een schoolvoorbeeld van de cursus 'hoe maak ik een hit'", zegt Gerrit Kerremans, muziekcoördinator van de VRT. "Alle truken van de foor worden bovengehaald: vingerknip, baslijn, blazers, handengeklap en een a capella aan het eind. Het is een slim gemaakt popnummer." De verdienste van de Zweden Max Martin en Shellback, die onder meer werkten voor Backstreet Boys, Britney Spears, Taylor Swift en Usher.

Toch klinkt het makkelijker dan het is, vindt muzikant Alex Callier (Hooverphonic). "Net voor het refrein gebeurt er harmonisch iets interessants. De tekst is geen grote poëzie, maar dat hoeft niet. Puur muzikaal blijft het instant hangen. Zo'n uptempo, happy nummer maken is het moeilijkste wat er is."

2. Heerlijk tempo

Volgens dj/producer Jimmy 'Bobby Ewing' Dewit zit het echte geheim in het tempo. Terwijl een gemiddeld dans/popnummer rond de 120 beats per minuut schommelt, heeft 'Can't Stop the Feeling' er maar 113. "Een heerlijk tempo", vindt Dewit. "Het is net snel genoeg om erop te dansen, zonder opdringerig te worden. Elke grote hit van Timberlake hangt trouwens rond dat aantal, denk maar aan 'SexyBack'. Maar het doet mij wat dat betreft ook denken aan 'Get Lucky' van Daft Punk, ook zo'n nummer dat ik kan blijven draaien."

3. O zo herkenbaar

Kerremans denkt dat vooral de herkenbaarheid het geheim van het succes is. "De catch is dat het al bij de eerste beluistering vertrouwd in de oren klinkt", zegt hij. "Het is alsof je nummer al ergens van kent, zonder dat het is plagiaat is. Zeker, 'Can't Stop the Feeling' heeft duidelijk naast muziek van The Jacksons en Michael Jackson gelegen. Toch kun je niet zeggen dat het op een welbepaald ander nummer lijkt." De vergelijking met Jackson kan Dewit beamen. "Het heeft een hoog 'Off the Wall'-gehalte. Als Michael Jackson zwart was gebleven, en niet was gestorven, had hij dit kunnen maken."

De eerste strofe doet Callier zelfs wat denken aan Nile Rodgers of Kool and the Gang. "Als herkenbare disco", zegt hij. "Dat is comfort food, als een chefkok die een klassiek gerecht moderniseert. De basisreceptuur blijft hetzelfde maar wordt naar het nu getrokken."

4. De meezingfactor

Noem het feelgood, zomers of catchy. Of gewoon een sterke meezingfactor. "Iedereen kan het meezingen, van de kinderen tot de bomma", zegt Dewit. En het werkt ook versterkend wanneer een tekst letterlijk zegt wat hij wil bewerkstelligen, denkt Kerremans. "Een dansnummer wil je laten dansen, en dan werkt het als je dat ook zingt. 'Happy' van Pharrell deed iets soortgelijks. Als je duizend keer 'happy' zingt, word je daar ook gelukkig van."

5. 7 tot 77

'Can't Stop the Feeling' is bekend bij alle leeftijden. "Dit is de zomerplaat die je als dj moet bijhebben", zegt Dewit. "Daarna kun je er alle richtingen mee uit, naar funk, hiphop of dance. Het is een nummer dat werkt op Q-music, StuBru en op de pensenkermis. Iedereen danst mee, het is een nummer dat ons verbindt."

Voor Kerremans ligt dat in dezelfde lijn van 'Happy', 'Get Lucky' of 'Uptown Funk'. "Je hoort het op elk trouwfeest en elke party", zegt hij. En ook op vrijwel elke radiozender. Een uitzonderlijke crossover, die Hooverphonic bij ons ook doet. "Het is dan ook geen vrijblijvend nummer", vindt Callier. "Ik ben niet erg into commerciële muziek, maar dit laat ik opstaan wanneer het op de radio passeert. Op een bizarre manier wordt het toch weer cool, zodat ook een alternatiever publiek er niets op tegen heeft."

6. Net niet te irritant

'Can't Stop the Feeling' is de 'Happy' van 2016, maar dan minder irritant. Pharrell Williams stond dan maar acht weken bovenaan de Ultratop, toch bleef de hitsingle maar liefst 60 weken meedraaien. Velen waren het na die tijd ook grondig beu, maar dat punt heeft Timberlake nog lang niet bereikt.

"Eigenlijk is het al zodanig platgedraaid dat er alle reden toe is om het nummer voor eeuwig uit je geheugen te bannen", zegt Dewit. "Als zelfs Eén het gaat gebruiken in melige promoclipjes, weet je dat die tijd is aangebroken. Maar om een onverklaarbare reden raakt niemand dit kotsbeu. Het is dan ook een geniaal nummer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234