Woensdag 17/07/2019

Boeken-top 20

Dit is de top 20 uit 2016 van onze boekenrecensenten

De boekenbijlage is er even tussenuit. Op woensdag 11 januari zijn we terug. Iets lezen in de tussentijd? Onze recensenten bieden bij deze hun top 20 van het jaar aan. Doe er uw voordeel mee.

Beeld Bart Hebben

Christine Angot, Een onmogelijke liefde,
Polis, 239 p., 19,95 euro.

De virulente Franse schrijfster Christine Angot reconstrueert haar familiegeschiedenis. De symbiose tussen haar ongehuwde moeder en jonge Christine wordt bruut verstoord door de incest van een afwezige, maar dominante vader. Angot schrijft met hartenbloed en voert de beklemming crescendo. Oordelen velt ze niet. Maar haar boodschap is niet mis te verstaan. Liefde is altijd weer een sociale constructie en draait rond macht, soms ontaardend in machtsmisbruik. De spanning binnen een koppel, het gevecht tussen geliefden: Angots favoriete thema krijgt hier een aparte bedding. (Dirk Leyman)

Beeld rv

Margaret Atwood, Heksengebroed,
Nijgh & Van Ditmar, 336 p., 22,50 euro.

Kun je Shakespeare actualiseren? Uitgeverij Vintage probeert het met Hogarth Shakespeare, waar tot nu toe vier van de klassiekers opnieuw werden verteld door Jeanette Winterson, Howard Jacobson en Anne Tyler. Heksengebroed is de vierde telg, Margaret Atwoods versie van The Tempest. Of nee, vergeet Shakespeare. Heksengebroed mag dan wel een hommage zijn, het is onversneden Atwood: diabolisch grappig en virtuoos gecomponeerd. (Cathérine Ongenae)

Beeld rv

Nir Baram, Een land zonder grenzen
De Bezige Bij, 271 p., 19,99 euro.

Een Israëlische schrijver op reis door de Bezette Gebieden en in gesprek met alle Palestijnse en Israëlische stemmen en overtuigingen, zowel gematigde, vooruitstrevende, conservatieve, beschaafde als barbaarse. Een heuse ontdekkingsreis die alle vooroordelen op een hoopje veegt. (Joseph Pearce)

Beeld RV

Sven Beckert, Katoen, De opkomst van de moderne wereldeconomie,
Hollands Diep, 798 p., 49,99 euro.

Katoen mag er dan al onschuldig uitzien, miljoenen mensen zijn ervoor gestorven. En ze sterven er nog steeds voor. Beckert beschrijft in dit boek hoe de industriële revolutie en het wilde kapitalisme op katoen draaiden en hoe sommige personen, steden en landen daar schatrijk van werden. (Marnix Verplancke)

Beeld rv

Gie Bogaert, Roosevelt
De Bezige Bij, 208 p., 18,90 euro.

Mag een verhaal nog subtiel en suggestief zijn? Bogaert toont met verve aan dat literatuur meer kan zijn dan gebrul en geraas. Nu eens weemoedige en dan weer meedogenloze schetsen van mensen tussen de plooien van het bestaan. (Joseph Pearce)

Beeld RV

Julia Blackburn, Draad,
De Bezige Bij, 352 p., 24,99 euro.

Begin 20ste eeuw raakte John Craske, een visser die actief was voor de kusten van oost-Engeland, verlamd. Hij begon te schilderen en te borduren. Blackburn beschrijft het leven van deze naïeve kunstenaar en tegelijkertijd dat van zijn weduwe en van zichzelf. (Marnix Verplancke)

Beeld rv

Jaume Cabré, De schaduw van de eunuch,
Signatuur, 448 p., 21,99 euro.

Binnen de Spaanstalige literatuur sprongen drie titels uit de band, die elk hun eigen merites hebben. De meest spannende? De schaduw van de eunuch van Jaume Cabré (1947). De Catalaanse auteur ontvouwt hier de geschiedenis van een gefortuneerde familie die tijdens Franco’s nadagen ten val gaat aan intriges, en laat ons reflecteren over de grote levenskeuzes, het gewicht van afkomst, de kracht van kunst. De roman verscheen al in 1996, maar ligt nu voor het eerst in het Nederlands in de rekken. (Annick Vandorpe)

Beeld RV

Emma Cline, De meisjes,
Lebowski, 304 p., 19,99 euro.

Een oudere vrouw blikt terug op de periode dat ze als tiener deel uitmaakte van een commune rond Russell Hadrick (de fictieve versie van Charles Manson). Cline schetst niet alleen een treffend beeld van de jaren 60, maar toont ook de ambiguïteit van de ontluikende seksualiteit van tienermeisjes, en hoe zo’n dynamiek uiteindelijk kan leiden tot wat een collectief trauma in de VS zou worden - de moord op actrice Sharon Tate en haar ongeboren baby. (Cathérine Ongenae)

Beeld rv

Teju Cole, Vertrouwde en vreemde dingen
De Bezige Bij, 398 p., 24,99 euro.

Een mondiale zwerftocht door de wereld van kunst, literatuur, politiek en fotografie – van Saul Leiter tot Obama en van John Berger en W.G. Sebald tot Henri Cartier-Bresson. Teju Cole schrijft kraakheldere en sierlijke essays boordevol kennislust en associatief denken. Vertrouwde en vreemde dingen is een schoolvoorbeeld van global writing. Breedspectrumschrijver Cole integreert bijna achteloos westerse en Afrikaanse culturele invloeden. (Dirk Leyman)

Beeld rv

Martin Michael Driessen, Rivieren,
Van Oorschot, 139 p., 19,50 euro.

Achter een foeilelijk omslag schuilen drie merkwaardige verhalenparels. Martin Michael Driessen geeft water een dramatische, bijna apocalyptische lading mee in het uitmuntende Rivieren. Water stuurt of takelt op een redeloze manier de levens toe van de hoofdpersonages. Voeg daarbij Driessens bijzonder rijke taal, de nergens lukraak gekozen symboliek én de subtiel tragikomische toetsen en je hebt een boek dat je langzaam volledig inpalmt. Terecht bekroond met de ECI Literatuurprijs. (Dirk Leyman)

. Beeld rv

Clarice Lispector, De ontdekking van de wereld,
Privédomein, De Arbeiderspers, 456 p., 24,99 euro.

De ontdekking van de wereld – nog zo’n prachtig Privédomeindeel – is een bezwerende kennismaking met de humeuren en temperamenten van een schrijfster die bijna automatisch diepzinnigheid ventileert, zonder dat het op de heupen gaat werken. Gezegend met een lucide pen én een soevereine, statige schoonheid hield Clarice Lispector feilloos haar mysterie intact. Benjamin Mosers biografie over deze ‘Braziliaanse Kafka’ is onmisbare aanvullende lectuur. (Dirk Leyman)

Beeld rv

Guadalupe Nettel, Na de winter,
Signatuur, 224 p., 18,95 euro.

In Na de winter spit de Mexicaanse Guadalupe Nettel (1973) in het troebele weefsel van relaties en onderzoekt ze de obscure wandel van onze geest als het op de liefde aankomt. De vertellers, Claudio en Cecilia, wonen respectievelijk in New York en Parijs en kruisen via een elegante tournure in het verhaal elkaars pad. Beiden beleven de ontmoeting op een eigen manier, en Nettel toont aan hoe schijnbaar futiele gebeurtenissen uit het verleden daarin meespelen. De observaties van haar personages zijn pijnlijk mooi en een bron van inzicht. (Annick Vandorpe)

Beeld Signatuur

Jenny Offill, De laatste dingen,
De Geus, 288 p., 19,95 euro.

Door de ogen van een 8-jarig meisje en haar bipolaire moeder is de wereld een spannende speeltuin waar voorhistorische monsters leven, en waar wetenschap en fantasie door elkaar lopen. Tot de moeder verdwijnt, en Grace noodgedwongen het verschil leert tussen magie, fantasie en illusie. Een rijk, poëtisch boek over grenzeloze verbeelding en de noodzaak van verhalen. (Cathérine Ongenae)

Beeld rv

Jeroen Olyslaegers, Wil,
De Bezige Bij, 336 p., 19,99 euro.

Bestaat in een oorlog enkel wit en zwart? Olyslaegers toont aan dat mensen dan in de eerste plaats proberen te overleven. Met alle gevolgen van dien. Wil drukt de lezer met de neus op dat uiterst onverkwikkelijke feit. Een naar de keel grijpend verhaal, verpakt in een tegelijk meeslepende en verfijnde stijl. (Joseph Pearce)

Beeld rv

Annemiek Rens, Harry Tupan, Evgenia Petrova, Peredvizhniki, Russisch realisme rond Repin 1870-1900,
WBooks/Palace Editions/Drents Museum, 156 p., 24,95 euro.

Schitterende catalogus bij de expositie van schilderijen van een groep Russische schilders die voor het eerst in de geschiedenis van hun land hun werk op talloze plekken tentoonstelden. Vandaar de naam peredvizhniki, wat zoveel als zwervers of rondtrekkenden wil zeggen. Aangrijpend werk dat niet alleen de armoede, wetteloosheid en willekeur van het tsaristische Rusland aan de kaak stelt, maar ook de natuurpracht in haar volle schoonheid onthult. Nog tot 2 april 2017 in het Drents Museum in Assen. (Joseph Pearce)

Beeld Lynn Laureys

Lize Spit, Het smelt,
Das Mag, 480 p., 22,95 euro.

Het debuut van Lize Spit. De jonge protagoniste, Eva, keert na jaren afwezigheid terug naar het dorp van haar jeugd. Zo idyllisch als de omgeving oogt, zo aberrant blijkt de gezinstoestand waarin Eva opgroeide. Spit bouwt de spanning als de beste op en laat ons afstevenen op een ontstellende apotheose. Het smelt is pakkend, rauw en choquerend. Het is het soort debuut dat heel benieuwd maakt naar wat zal volgen. Nummer twee zal toelaten om Spits talent echt op waarde te schatten. (Annick Vandorpe)

Beeld Das Mag

David Szalay, Wat een man is,
Nijgh & Van Ditmar, 462 p., 21,99 euro.

Aan de hand van negen verhalen over mannen, van hun adolescentie tot vlak voor hun dood, beschrijft Szalay wat het betekent om vandaag man te zijn. En Europeaan, want ieder verhaal speelt in een ander Europees land. Ze zijn niet benijdenswaardig, die mannen, maar wel heel overtuigend. (Marnix Verplancke)

Beeld rv

Morten Strøksnes, Haaienkoorts
Atlas Contact, 287 p., 24,99 euro.

Samen met schilder Hugo Aasjord trok Morten Strøksnes de Noorse Westfjord op om een Groenlandse haai te vangen. Het resultaat is een boek over eilanden, de zee, de maalstroom, levertraan en natuurlijk ook die haai, al valt dit alles in het niet bij het relaas over hun vriendschap. (Marnix Verplancke)

Beeld rv

A.F.Th. van der Heijden, Kwaadschiks,
De Bezige Bij, 1283 p., 29,99 euro.

In dit zesde deel van de romancyclus De tandeloze tijd volgen we Nico Dorlas, reclameschrijver op zijn retour, alcoholist en geweldenaar. Op grootse, maar ook bijzonder spitse wijze verhaalt Van der Heijden hoe zijn cynische advocaat garen probeert te spinnen bij de ondergang van zijn cliënt. (Marnix Verplancke, Dirk Leyman)

Beeld RV

Alejandro Zambra, Begrijpend lezen,
Karaat, 112 p., 17,95 euro.

De roman die me dit jaar het meest verbaasd heeft, is Begrijpend lezen van Alejandro Zambra (1977), te lezen als een meerkeuzetoets. Zambra liep school aan een prestigieus college in Santiago toen een eind kwam aan de dictatuur van Pinochet en Chili een democratie werd. Aan de hand van een reeks onlogische taalspelletjes laat hij ons aanvoelen hoe verwarrend het leven in die overgangsperiode voor de Chilenen was. Een literair wonderdoosje. (Annick Vandorpe)

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden