Zondag 12/07/2020

What's up Docville?

Dit is de Docville-tip van onze chef cultuur Ben Van Alboom

De documentaire 'Aim for the Roses' mikt hoog.Beeld rv

Elke dag tipt een Cult.redacteur een film op het documentairefestival Docville in Leuven. Vandaag kiest chef cultuur Ben Van Alboom 'Aim for the Roses'.

De VS had Evel Knievel, wij moesten het stellen met John Massis – ook niet slecht trouwens – en in Canada heette de grootste daredevil aller tijden Ken Carter. Midden jaren 70 vatte die het krankzinnige plan op om met een soort raketauto anderhalve kilometer over de St. Lawrence River te springen – van Canada de VS in. Nu horen we u uiteraard denken: zelfmoordmissie! Wetende dat de Amerikaanse grenswacht iemand daarvoor vandaag uit de lucht schiet. Maar in de jaren 70 was de VS binnenkomen nog nét iets prettiger dan te proberen vliegen met een Lincoln Continental.

Over de Amerikaanse douane hoefde Carter zich dus geen zorgen te maken. Over een schrijnend gebrek aan kennis betreffende de wetten van de fysica en de zwaartekracht des te meer. Maar wacht! Dat is in feite niet waar John Boltons uitstekende documentaire Aim for the Roses over gaat. Wie het louter te doen is om onmogelijke stunts, gaat best eerder op zoek naar de evenzeer opmerkelijke docu Being Evel van Daniel Junge uit 2015, over Evel Knievels mislukte poging om in 1974 met een raket over de Snake River Canyon in Idaho te springen.

John Bolton was echter ambitieuzer dan Junge. In die zin dat hij niet vertrok van de stunt van Ken Carter, maar van het conceptalbum dat de Canadese muzikant Mark Haney in 2008 over diens raketsprong maakte. Het 'mooie' is dat Haney in feite even zot was als Carter. Net als de stuntman, deed de muzikant er járen over om zijn levenswerk af te ronden, hij ging hopeloos over budget, zijn huwelijk ging eraan kapot, en hij verloor ook bijna een duim. Dat laatste kwam weliswaar door een bizar voorval met een mes en een muffin, maar dat doet er nu even niet toe. Kortom: Haney is, net als Carter, bezeten door onmogelijk, geldverslindend en tijdverspillend stuntwerk.

'Aim for the Roses' is een muzikaal docudrama.Beeld Trevor Brady

En er valt mogelijk zelfs over te discussiëren of Bolton niet gewoon even krankzinnig is als zijn twee protagonisten. In plaats van 'gewoon' een documentaire te maken over twee durfallen met een onmogelijke droom, blikte hij een muzikaal docudrama in waarin archiefmateriaal wordt vermengd met scènes waarin muzikanten doodleuk in beeld lopen om stukken uit het conceptalbum van Haney te spelen, een koor bekende quotes van Ken Carter zingt, en een acteur die als twee druppels water op de stuntman lijkt zich voorbereid op de sprong.

In het slechtste geval had Aim for the Roses een film kunnen zijn over drie mannen – Ken, Mark en John – die hun verstand verloren, maar er tenminste voor gegaan zijn, ongeacht het eindresultaat. In het beste geval bracht minstens één van hen zijn droom tot een goed einde. Voor mocht dat nog niet duidelijk zijn: John is vollédig in die missie geslaagd. Zodanig zelfs dat onze liefde voor zijn protagonisten op het einde van Aim for the Roses minstens even groot is. Deze lichtjes van de pot gerukte documentaire is de perfecte hommage aan wat Ken en Mark hebben gedaan. Goed of slecht, bij hun volle verstand of met een paar vijzen los, ze zijn er nooit voor minder dan 178,63% procent voor gegaan.

Er zijn landen waarin ze daarvoor als gekken zouden worden versleten – het moment dat John Massis hier eindelijk zijn eigen film krijgt, trekken we die claim in – en dan zijn er landen die hen daarvoor op een staande ovatie trakteren, in de vorm van een érg straffe documentaire.

Regisseur John Bolton is te gast op Docville, dat loopt van 22/3 tot 30/3 in Leuven. Koop hier tickets voor de voorstellingen van Aim for the Roses, in aanwezigheid van de regisseur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234