Vrijdag 10/04/2020

Filmrecensie

'Disobedience': stomende seks in de schaduw van de synagoge

Beeld RV

Sebastián Lelio bewijst zich nog maar eens als een van de meest getalenteerde filmmakers ter wereld met Disobedience. Dit lesbische drama over de botsing tussen liefde en traditie gaat diep, en niet alleen tijdens de stomende seksscène.

Lang geleden nam Jezus het op voor de verschoppelingen der aarde, nu is er Sebastián Lelio. In zijn films kiest de Chileen steevast de kant van de underdogs en de verdrukten. Zijn personages zijn vechters, mensen die zich niet neerleggen bij de lastige kaarten die ze van het lot hebben gekregen.

In Gloria zien we een gescheiden vrouw van middelbare leeftijd die weigert te aanvaarden dat haar gloriedagen intussen wel achter haar liggen. In Una mujer fantástica portretteert Lelio een transgendervrouw die vol zelfvertrouwen door het leven gaat, maar gehinderd wordt door een wereld die niet klaar is voor haar.

In
Disobedience lijkt de joods-orthodoxe omgeving waarin Ronit (Rachel Weisz) en Esti (Rachel McAdams) opgroeiden de grootste hinderpaal voor hun lesbische liefde. Maar in feite zit het voornaamste obstakel tussen Esti’s oren. Deze film toont hoeveel inspanning het soms vergt om jezelf tot ongehoorzaamheid te dwingen.

Lees ook:

Succesregisseur komt met nieuw liefdesdrama 'Disobedience': "Natuurlijk zijn er lesbiennes in de joods-orthodoxe gemeenschap"

Totaalpakket

Lelio is het totaalpakket van de getalenteerde filmmaker: hij schrijft niet alleen meeslepende, gelaagde scenario’s die ruimte laten voor ambiguïteit, hij brengt die ook nog eens schitterend in beeld. In de openingsscènes laat hij je met krappe kaders de beklemming voelen die de vrijgevochten Ronit ervaart wanneer ze voor een begrafenis terugkeert naar haar strenggelovige gemeenschap in Londen. Ook de score van Matthew Herbert bouwt mee aan het verhaal: ze creëert vanaf het begin een hoopvolle verwachting, die pas tijdens de nu al iconische seksscène in ontlading omslaat.

Die stomende vrijpartij tussen Weisz en McAdams is de meest unieke scène van de film. Hoe Weisz liefdevol een straaltje speeksel in de mond van McAdams laat neerdalen: het klinkt nogal pervers, maar het zit vol betekenis – alsof Ronit haar eeuwige vlam Esti uit pure liefde zou willen bevruchten.

Disobedience speelt vanaf 13/06 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234