Woensdag 05/08/2020

Fox

Disney haalt met spierballengerol media-imperium van Rupert Murdoch wellicht toch binnen

'Iron Man' van Marvel Studio maakt al deel uit van het Disney imperium.Beeld RV

De wapenwedloop tussen mediabedrijven, entertainmentspelers, technologiegiganten en internetproviders neemt steeds grotere proporties aan. De overnamestrijd tussen Disney en Comcast drijft de prijs van mediaconcern 21st Century Fox op tot 62 miljard euro. De inzet? Uw aandacht, en vooral uw centen natuurlijk.

Mediamogol en eigenaar van 21st Century Fox Rupert Murdoch lacht vast in zijn vuistje. In enkele maanden voelde hij zijn virtuele portefeuille bijna 20 miljard euro zwaarder worden. In december bracht Disney een bod uit van om en bij 45 miljard euro om de belangrijkste delen van zijn media-imperium over te nemen. Maar dat was buiten de internetprovider Comcast gerekend, die de prijs opdreef tot 56 miljard euro.

De wedloop lijkt beslecht na het nieuwe bod van Disney. Zo liet Murdoch in een persbericht weten dat de voorgestelde deal van Disney superieur is aan het voorstel van Comcast. Al moeten de aandeelhouders van Disney hun fiat nog geven.

Maar waarom is een bedrijf als Disney bereid om zo diep in de buidel tasten voor franchises als X-Men, Deadpool, Ice Age en The Simpsons? Uiteindelijk beschikt het filmproductiebedrijf al over de superhelden van Marvel, de sciencefictionsaga's uit het Star Wars-universum en het talent van animatiestudio Pixar.

"Het internet heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich als een platform wil gedragen. Disney heeft begrepen dat het moet investeren in technologie en een relatie met kijkers om niet afhankelijk te worden van andere grote spelers die op de loer liggen", zegt professor media-economie Tom Evens (IMEC-MICT-UGent).

Buitenspel zetten

Vroeger was de strategie van Disney eenvoudig. Het moest zich enkel concentreren op het maken van een goede film. Nadien was het afhankelijk van bioscopen en later tv-zenders om zijn films tot bij consumenten te krijgen. Het geld stroomde binnen via ticketverkoop en licenties. Ook betaal-tv speelt een belangrijke rol in het verdienmodel van Disney. "Vergeet niet dat het bedrijf ook eigenaar is van ESPN, de grootste Amerikaanse betalende sportzender", zegt Evens.

Dankzij het internet kan elke partij in die oude distributieketen de droom nastreven om andere partijen buitenspel te zetten en toch in het centrum van de beleving van consumenten te staan. 

Het voor de hand liggende voorbeeld is Netflix. Je hebt geen klassieke tv-kabelmaatschappij meer nodig om een abonnement te nemen op een enorm aanbod series en films. Maar ook dichter bij huis kadert de overname van VIER en VIJF door Telenet in dezelfde filosofie.

"Iedereen is op zoek naar één ding: een betaalrelatie met consumenten", zegt Evens.

Voor internetproviders, die al beschikken over de infrastructuur en de betaalrelatie met de consument, wil dat zeggen dat ze op zoek moeten gaan naar straffe content. Anders kunnen ze niet zonder mediabedrijven die de content aanleveren. Die entertainment- en mediabedrijven zijn dan weer op zoek naar een manier om die betaalrelatie op te bouwen zonder internetproviders.

Pretparken en streaming

Had Disney dan niet beter zijn portefeuille opengetrokken om een sociaal platform of internetprovider over te nemen? "Neen, straffe content is de basis", zegt Evens, "En liefst van al exclusief. Dat verklaart ook waarom Disney zijn toekomstige producties niet meer ter beschikking zal stellen op Netflix. Het bouwt aan een eigen platform dat rechtstreeks de concurrentie met Netflix kan aangaan."

Bovendien kocht Disney zich in de zomer van 2017 al in bij BAMtech, een technologiebedrijf dat de technische bagage moet voorzien om gebruiksvriendelijke apps en streamingdiensten te bouwen.

Met de overname van Fox zou Disney zwaargewapend zijn voor de strijd, die volgens experts nog lang niet beslecht is. "Voor Disney is streaming iets helemaal nieuws, maar dankzij verschillende lucratieve takken zoals blockbusters, pretparken en betaal-tv koopt Disney tijd om te leren hoe streaming precies werkt en hoe je een relatie met gebruikers opbouwt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234