Maandag 18/11/2019

Review

Dirty Projectors serveert eindelijk zijn magnum opus

Beeld rv

Eén van de beste r&b-albums van 2017 is een breakupplaat van een blanke indieband uit Brooklyn. Dirty Projectors legt daarmee de lat torenhoog, met dank aan oa. Solange Knowles en ook een beetje aan Kanye West.

Gerespecteerde indiebands schurken zich de voorbije jaren wel vaker tegen r&b aan. En omgekeerd. New York lijkt daarin een voortrekkersrol te spelen. Denk aan de op elektronische leest geschoeide laatste platen van Chairlift. Maar ook aan de afgebleekte soul op het recentste album van Vampire Weekend en aan de scheve indiefunk van Blood Orange. In Engeland flirt The XX onbekommerd met Aaliyah, bij ons huwde Oscar & The Wolf met succes donkere The Weeknd-grooves aan indie-elektro.

Vorig jaar leverde Kanye West met The Life Of Pablo bovendien een bastaardpopplaat af die als blauwdruk dient voor de crossovers van de toekomst. Beyoncé liet Jack White en James Blake toe in haar universum. Haar jongere zus Solange schreef haar geprezen A Seat At The Table met de assistentie van David Sitek van TV On The Radio en, jawel, van David Longstreth, de bezieler van Dirty Projectors.

Op schoot bij Kanye

De muzikale band tussen Solange en Dirty Projectors gaat ver terug. Toen de Brooklynites in 2009 hun culthit ‘Stillness is the move' uitbrachten, nam de overrompelde Solange er meteen een coverversie van op. Ze raakte bevriend met de bende rond Longstreth. Op Dirty Projectors, het zevende studioalbum van de band, schreef ze mee aan het dubby ‘Cool your heart'. De grillige, licht experimentele r&b-toets die Solanges soloplaten en de output van veel New Yorkse bands gemeen hebben, is voelbaar over heel het album.

Ook Kanye West heeft een minuscuul rolletje in de totstandkoming van Dirty Projectors. Longstreths groeiende faam in de popgemeenschap bracht hem tot bij de topproducer Rick Rubin die hem binnenloodste op een feestje bij Kanye West thuis. Daar leerde Longstreth bij over hiphopbeats en werkte hij tijdens een spontane nachtelijke schrijfsessie mee aan Wests wereldhit ‘FourFiveSeconds'. Het verklaart de 21ste eeuwse hiphopvibe die Dirty Projectors tekent.

Hartzeer

Onder die stuwende, smerige elektronische productie huist opvallend genoeg hartzeer en bitterheid. Drie jaar geleden sneuvelde Longstreths relatie met Amber Coffman, de zangeres van Dirty Projectors die de beste songs van de band een engelachtige signatuur verleende.

In interviews relativeert Longstreth de impact van de breuk op de nieuwe songs: "De plaat zou ook een metafoor kunnen zijn voor de drastisch gewijzigde line-up van de band...of zelfs voor de Brexit". Maar wie sterk autobiografische liedjes als ‘Up in Hudson' onder de loep legt ("The first time ever I saw your face, laid my eyes on you, was the Bowery Ballroom stage, you were shredding Marshall tubes"), ontdekt dat het over Coffman gaat. "Love will burn out / Love will just fade away", zingt Longstreth er met verschrompelde ziel.

Wie Dirty Projectors vanop een afstand bekijkt, ontdekt een plaat die de liefde eert. Althans, zo beweert Longstreth. De combi van bittere liefdesperikelen en het indrukwekkende urban-klankenpalet tilt deze plaat hoedanook naar ongeziene hoogtes. Longstreth stoeit met gepitchte stemmetjes, met Autotune en rare, ultradigitale software-foutjes. ‘Death Spiral' had een ninetiesclassic van Timbaland kunnen zijn, de galopperende laptopfunk van’Ascent Through Clouds' doet dan weer denken aan cultfavorieten uit de elektronica zoals Max Tundra en Schneider TM. Het palet zal audiofreaks doen duizelen.

En dat allemaal van een indiebandje dat bijna opnieuw in het ondergrondse was verdwenen. Wat een triomf.

‘Dirty Projectors’ verschijnt op 24 februari op Domino 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234