Donderdag 08/12/2022

Dirty Projectors laat je dansen op het verkeerde been in AB ****

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

"De Talking Heads van dit tijdsgewricht". Zo wordt Dirty Projectors inmiddels door haar fans binnengehaald. Met een al even onorthodox als opwindend concert in de AB, kreeg je weinig redenen om aan die woorden te twijfelen.

Gunter Van Assche

Wie Dirty Projectors wil slaan, vindt nochtans licht een stok. De Brooklynse groep wordt al eens meesmuilend versleten voor een stelletje artwankers - verwaande kunstrukkers. Daar valt overigens wel wat voor te zeggen. Zo bestond Dirty Projectors het om ooit een coverplaat uit te brengen, waarop 'Damaged' van Black Flag uit het hoofd (!) werd nagespeeld.

Frontman Dave Longstreth schreef daarnaast een elektronische opera over Don Henley, waarin hij de frontman van de Eagles portretteerde als een Spaanse conquistador. En onlangs liet hij een rist briljante studenten één van z'n songs vertalen in het Akkadian, een dode taal die gesproken werd in het oude Mesopotamië. De titel van hun laatste plaat verwijst dan weer naar de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan én naar de negro-spiritual 'Swing Low, Sweet Chariot'. Wie z'n popmuziek liefst zonder intellectualistisch geneuzel nuttigt, lijkt dus aan het verkeerde adres bij Dirty Projectors.

Toch toonde de Brooklynse groep zich in Brussel in de eerste plaats een even toegankelijk als hoogst origineel collectief. Eén dat heel wat minder arty farty overkwam dan je had gevreesd. Tijdens deze "arty party" lag de nadruk dan ook op de laatste twee, lichtst verteerbare platen Bitte Orca en Swing Lo Magellan. Met hoekige ritmes, Afrikaanse gitaarriedels, en uitstapjes naar psychedelica en progrock belandde je evenwel nog vaak genoeg in een wilde rollercoaster.

De groep bracht je graag aan het dansen, maar net zo lief zette ze je daarbij op een verkeerd been. 'Offspring Are Blank' stuiterde bijvoorbeeld zoveel richtingen tegelijk op, dat alleen een spastische inktvis maat kon houden. En door een maalstroom aan wispelturige ritmes klonk 'Useful Chambers' dan weer als 'Paranoid Android' op speed.

Maar tegelijk durfde de groep te ontwapenen met pure eenvoud. Zo klonken de verkwikkende koortjes van Longstreth met gitariste Amber Coffman, toetseniste Olga Bell en elektropercussioniste Haley Dekle bloedmooi. En muzikale hoogtepunten als 'Gun Has No Trigger', 'The Socialites' en 'Stillness in the Move' toonde het New Yorkse gezelschap dat ze de neus niet ophaalt voor radiovriendelijke pop en R&B. Een Dirty Projector lijkt dan ook a joy forever.

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234