Dinsdag 22/06/2021

MuziekUitgezongen

‘Dirrty’ van Christina Aguilera: emancipatie met de billen bloot

Still uit de videoclip van ‘Dirrty’, geregisseerd door David LaChapelle. Het ­schattige Disney-meisje dat Aguilera ooit was, is in geen velden of wegen meer te bekennen. Beeld RV
Still uit de videoclip van ‘Dirrty’, geregisseerd door David LaChapelle. Het ­schattige Disney-meisje dat Aguilera ooit was, is in geen velden of wegen meer te bekennen.Beeld RV

‘Dirrty’ schonk de wereld een herboren Christina Aguilera. Niet iedereen was echter gediend van haar schunnige alter ego.

Ze ziet eruit alsof ze net van een ­inter­galactische hoerenconventie komt.” (Time Magazine)

“Als de mensen deze videoclip zien, zullen ze me eindelijk niet langer beschouwen als de slet van de muziekindustrie, maar als een échte slet.” (actrice Sarah Michelle Geller die Aguilera speelt in een parodie voor Saturday Night Live)

“Ze oogt als het akeligste reptielvrouwtje ter wereld.” (Entertainment Weekly)

“Mijn televisietoestel heeft genitale wratten gekregen van die clip.” (comedienne Tina Fey)

Tja, warm werd de videoclip van Christina Aguilera’s ‘Dirrty’ niet onthaald in het Amerika van 2002. In een showbizz waar zelfs vrouwelijke ­satirici met een chauvinistische blik de popcultuur becommentarieerden, maakte de herbronde ­zangeres niet veel kans. Weg was het lieflijke schoolmeisje dat twee jaar daarvoor met ‘Genie in a Bottle’ een monsterhit had gescoord. In de plaats daagde een losgeslagen amazone op in chaps met uitgesneden billen, een minuscuul bikinitopje en flinterdun ondergoed met een X aan de achterkant. Neus- en lippiercings zorgden voor het extra toefje je-ne-sais-quoi. De excentrieke fotograaf David LaChapelle, die de clip regisseerde, liet Aguilera op een brommer een boksring inrijden waar ze zich aan dirty dancing waagt met opgefokte halfnaakte mannen en vrouwen.

De toen 21-jarige r&b-zangeres had het juk van zich afgeschud. Ze brak met Steve Kurtz, de ­manager die van haar een beroemdheid had gemaakt, maar die haar ook een strak imago had opgedrongen. Van artistieke vrijheid was onder Kurtz geen sprake.

Aguilera werd klaargestoomd als een nieuwe popstarlet voor het nieuwe millennium: sexy maar kuis. Dat had ze gemeen met haar rivale Britney Spears, die ze nog kende van hun gezamenlijke optredens in het populaire kinderprogramma The Mickey Mouse Club.

“Ik werd elke ochtend wakker in een wereld die de mijne niet was”, zo getuigde ze ooit aan de Irish Times. “Ik was zo droevig. En ik durfde niet voor mijn mening uit te komen.”

Een mentale breakdown volgde. Toen de ­schellen uiteindelijk van haar ogen vielen, ­overwoog ze om de artiestennaam Xtina aan te nemen, maar dat onzalige idee liet ze snel varen. De vrijgevochten Aguilera had alleen nog een ­lijflied nodig. Een song als een opgestoken vuist naar de controlerende haantjes.

Ze ging te rade bij Rockwilder, een gegeerde hiphopproducer die voor Jay Z en Janet Jackson beats leverde. Ze vertelde hem dat ze een track zocht om aan de wereld te laten weten dat ze terug was… en resoluut was ­veranderd.

“Ze wilde iets stomend en hitsig”, aldus Rockwilder. “Het moest krachtig, wild en ­knettergek zijn.”

Aguilera stelde voor om ‘Let’s Get Dirty’ te herwerken, een nummer dat hij voor de rapper Redman had geproduceerd en dat was uitgegroeid tot een ­culthit. “Zo’n rauwe track omturnen tot een popnummer? Je moet er ballen voor hebben”, meende Rockwilder. “Maar kijk: het liedje bloeide helemaal open.” De song doopte ze ‘Dirrty’, met een extra ‘r’ om de gortigheid te beklemtonen. ‘Table dancing, glasses are crashing’, zo loeit ze, ‘I need that, uh, to get me off / Sweat until my clothes come off.’

De grootste verdienste van ‘Dirrty’? Het toonde toekomstige popzangeressen hoe ze hun ketens kunnen verbreken en komaf kunnen maken met het hypocriete imago dat de muziekindustrie hen opdringt. Zonder ‘Dirrty’ had u bijvoorbeeld Miley Cyrus nooit naakt zien voorbijzwiepen op een sloopkogel.

Allemaal tezamen: dankuwel, Xtina.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234