Vrijdag 03/07/2020

Die avond op Woestijn4-tv

Beeld UNKNOWN

Hoe zal een Vlaamse televisieavond op VT4/Woestijnvis er eigenlijk uitzien, anno 2013? Patrick De Witte hoopt alvast vurig dat enkele populaire VT4-formats niet verloren zullen gaan. De Witte, alias (pdw), is televisiemaker en columnist.

Toen Jan Eelen enkele dagen geleden liet optekenen dat hij het televisiemaken even voor gezien houdt en een theaterproductie voor NTGent op poten gaat zetten, vermoedde ik meteen dat dit een bescheiden vlucht vooruit was en dat de 'alliantie tussen Woestijnvis, Sanoma en Corelio' - afgekort: Wouter Vandenhaute - de strijd om VT4 en Vijftv had gewonnen.

"Ik kan niet met reclame om", had Eelen immers eerder al in Reyers laat op Canvas gezegd en de goeie verstaanders hadden meteen door dat Eelen een artistieke crisis voorziet als zijn programma's op een commerciële zender zouden worden geprogrammeerd. Voorlopig even naar het theater dus. Want vooralsnog blijft de schone kunst der Schauspielerei van reclameboodschappen gespaard. Ik zie het in de nabije toekomst ook nog niet meteen gebeuren dat de Drie zusters van Tsjechov, tussen het vergeefs hunkeren naar hun verloren Moskouse jeugd in, er op de planken kond van doen dat ze op die extra moeilijke dagen van de maand bij Always zweren en dat hun darmtransit er nogal een beetje op vooruit is gegaan sinds ze Activia hebben ontdekt. Nee, brother Eelen zit artistiek en streetcredibilitygewijs het komende jaar uitvoerig op fluweel, hij zit daar overigens al jaren op.

Maar wat met de andere goudhaantjes van Woestijnvis? Ik denk aan Tom Lenaerts, Annemie Struyf, Erik Van Looy en Michiel Devlieger, en wat met de VT4-coryfeeën Peter Van Asbroeck, Hans Otten, Véronique De Kock? Hoe zal een Vlaamse televisieavond op VT4/Woestijnvis er eigenlijk uitzien, anno 2013?

Adembenemend
Ik hoop in elk geval dat de populaire VT4-formats Zie je wel?, Hole in the wall en Mijn man kan dat tegen dan nog op de kabel zitten. Want koppel dat aan de Woestijnvisregel dat ieder schermgezicht in ieder populair programma aan bod moet komen, liefst drie of vier keer, en men bekomt amusementsperspectieven, adembenemender dan de Grand Canyon, sterker: adembenemender dan een astma-aanval.

Neem nu Hole in the wall, of: de audiovisuele veruitwendiging van vurige aambeien, zoals het in televisieliefhebberskringen te boek staat. Roos Van Acker stak het in interviews onder stoelen noch banken dat ze het kreng presenteerde met dezelfde passie als waarmee ze haar tenen onthaarde. Maar straks, in 2013! Niet langer meer tegen haar zin - wat zeg ik, met een hernieuwd zelfrespect en in de wetenschap dat ze in de schoot van Vlaanderens tofste mediabedrijf is opgenomen - roept Roos Van Acker klaar en kloekborstig "Bring on the wall!", want daar staat niet de del-du-jour Lesley-Anne Poppe of die arme, door een spijtig spraakgebrek van de échte doorbraak gehouden Steph Goossens zoals voor de Woestijnvisovername het geval zou zijn geweest, maar wel de gerespecteerde gentleman/televisiemaker Tom Lenaerts, zij het voor de gelegenheid en ten behoeve van Unilever in een zilveren condoom gewurmd en met een Willempiehelmpje op. Nee, u mag zeggen wat u wil, u kan mij niet van mijn voornemen afbrengen: ik ga zeker kijken.

Ook Zie je wel? biedt een waaier aan mogelijkheden inzake geestige Woestijn4-tv. Zie je wel? zouden we dan ook kunnen omschrijven als het televisieprogramma-equivalent van die witte smurrie tussen de Princekoeken: men moet het op zijn minst één keer tot zich nemen en men zal zich voor de rest van zijn leven afvragen: "what the fuck was dát?".

Ik denk vanzelfsprekend ook hier aan een VIP- versie. Waarbij Annemie Struyf in het donker wordt losgelaten en - wanneer ze, voorzichtig graaiend in de eerste glazen bak, een onschuldige gebreide muts abusievelijk als de balzak van Peter Van Asbroeck identificeert - hierop een gil slaakt die de frikandellen in Frituur 't Draakske spontaan doen splijten, aldus de zilveruitjes en curryketchup op haast erotische wijze inviterend, zodat Bart De Wever sneller zijn frikandel speciaal besteld krijgt dan gebruikelijk is. Dit alles zal uiteraard via live satellietverbinding te volgen zijn, met op de achtergrond een veelbesproken wielerklassieker in volle gang en een paar Vlaamse leeuwenvlaggen prominent in beeld. Top tv!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234