Zondag 20/09/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze vijf nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

Bart Moeyaerts persoonlijke versie van het scheppingsverhaal is nu ook gebundeld. Beeld Thomas Sweertvaegher

‘In het begin was er niets. Het is moeilijk om je dat voor te stellen. Je moet alles wat er nu is nog niet laten zijn.’ In 2003 verraste Bart Moeyaert met het veelbekroonde, in acht talen verschenen verhaal De schepping, in 2010 aangevuld met Het paradijs én in 2015 afgerond met De hemel. Het resultaat van een samenwerking tussen Moeyaert en het Nederlands Blazers Ensemble, met muziek van Joseph Haydn. Moeyaerts drieluik, een persoonlijke versie van het scheppingsverhaal, is nu eindelijk gebundeld, met illustraties van Peter Van den Ende, bekend van de graphic novel Zwerveling.

Bart Moeyaert, Het hele leven, Querido, 128 p., 18,99 euro.

Ethische en politieke dilemma’s in overvloed in de nieuwe, generaties overspannende roman van de Israëlische auteur David Grossman, sinds Zie: liefde (1990) internationaal doorgebroken. De joodse Vera groeit op in een welgesteld gezin, maar beleeft een overweldigende liefde met Miloš, een arme Servische dorpeling. Vanuit hun communistische overtuiging werpen ze zich in de partizanenstrijd tegen de nazi’s. Tot aan het eind van de oorlog hun dochter Nina wordt geboren. Onverhoeds wordt Miloš als verrader gearresteerd en pleegt hij zelfmoord. De opgepakte Vera moet kleur bekennen: Miloš verraden of haar liefde intact houden, in de gevangenis.

David Grossman, Het leven speelt met mij, Cossee, 318 p., 24,99 euro. Vertaling Ruben Verhasselt.

Een onverhoeds succes in de boekhandel beleefde dit van ijs en sneeuw verzadigde boek, zeker na de bekroning met de Prix du Roman FNAC. Zeven jaar lang deed de Franse schrijfster Bérengère Cournut (°1979) onderzoek naar de Inuit, een nomadenvolk dat al duizenden jaren door de noordpoolgebieden zwerft, met allerhande gewiekste overlevingstactieken. Maar de klimaatverandering drijft hen in het nauw. In de roman Van steen en been volgen we de tribulaties van de jonge vrouw Uqsuralik. Door een scheur in het ijs raakt ze van haar familie afgesneden. Haar survivalkunst is bewonderenswaardig. Verplichte kost voor liefhebbers van ontberingsverhalen.

Bérengère Cournut, Van steen en been, Prometheus, 200 p., 20,99 euro. Vertaling Martine Woudt.

Terugreizen in de tijd: het is een vaak geëxploreerd thema in zowel literatuur, sprookjes als sciencefiction. De Japanner Toshikazu Kawaguchi doet er in zijn merkwaardige debuutroman Voordat de koffie koud wordt nog een schepje bovenop. Het decor is een cafeetje in Tokio waar de bezoekers naast koffie een extra ervaring aangeboden krijgen. Ze kunnen een tijdreis maken, zij het onder strikte voorwaarden: je moet wél teruggaan naar het heden voordat je koffie koud wordt. Liefde, verlies, milde ontroering: Kawaguchi flirt soms met de meligheid, maar onderhoudend is deze roman wel.

Toshikazu Kawaguchi, Voordat de koffie koud wordt, Meulenhoff, 256 p., 19,99 euro. Vertaling Maarten Libregts.

Postume tweede dichtbundel van de controversiële Deens-Palestijnse dichter Yahya Hassan (1995-2020), in april levenloos aangetroffen in zijn huurappartement. Vluchtelingenkind Hassan werd op zijn dertiende als probleemjongere in een internaat geplaatst. Daar begon de rebel with a cause fanatiek te schrijven en werd zijn rauwe talent opgemerkt. Na Digte 1 (2013) sloeg ook het erg persoonlijke Digte 2 internationaal gensters. ‘Rauwe verzen, intelligent en vol wrange humor, die hij in kloeke kapitalen noteerde, als statements’, noteerde de Volkskrant. Vanwege zijn harde islamkritiek stond Hassan een tijdlang onder beveiliging.

Yahya Hassan, Gedichten 2, De Bezige Bij, 106 p. 20,99 euro. Vertaling Lammie Post-Oostenbrink.