Zaterdag 17/04/2021

BoekenrecensiesBoeken

Deze vijf nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

Pablo Picasso in zijn Parijse studio. Julia Blackburn schreef een boek over een van zijn voornaamste muzes, Marie-Thérèse Walter. Beeld Bettmann Archive
Pablo Picasso in zijn Parijse studio. Julia Blackburn schreef een boek over een van zijn voornaamste muzes, Marie-Thérèse Walter.Beeld Bettmann Archive

Julia Blackburn, De vrouw die van Picasso bleef houden, De Bezige Bij, 64 p., 20,99 euro. Vertaald door Paul van der Lecq en geïllustreerd door Jeffrey Fisher.

Zeventien jaar was Marie-Thérèse Walter toen Pablo Picasso haar in 1927 op straat aansprak in Parijs, aan de Galeries Lafayette, en de blondine bevorderde tot een van zijn voornaamste muzes. Julia Blackburn raakte geïntrigeerd door het verhaal van Walter, die drie jaar na Picasso’s dood zelfmoord pleegde. In De vrouw die van Picasso bleef houden laat ze haar aan het woord in 42 charmante, ietwat naïeve gedichten en doorgrondt ze Walters verknochtheid aan ­Picasso, ook na hun relatie. Blackburn biedt tegelijk artistiek eerherstel aan de vrouw die hem vijftig portretten ontlokte.

Geert Briers & Kris van Steenberge, De Advocaat en de Zeiler, Vrijdag, 184 p., 19,99 euro.

Hoofdpersonages met hoofdletters? Dan moet de symboliek er wel dik op liggen. Dichter Geert Briers en Kris van Steenberge, die in 2014 succesvol debuteerde met Woesten, sloegen de handen in elkaar voor een duoroman over mannenvriendschap. De Advocaat kampt met een plots afbrokkelend geheugen. Zijn vriend, een kunstenaar bijgenaamd de Zeiler, hoopt dat een strandwandeltocht van Bray-Dunes naar Cadzand hun tanende vriendschap weer aanzwengelt. De Zeiler onthult ook een pijnlijke waarheid, die de strafpleiter op zijn hoede doet zijn. Maar zelfs met de dood in zicht lijkt de Advocaat de touwtjes in handen te houden.

Gianfranco Calligarich, De laatste zomer in de stad, Wereldbibliotheek, 175 p., 20 euro. Vertaald door Els van der Pluym.

Geen beter boek om de zomer mee uit te zwaaien dan deze diep melancholische roman tegen het somptueuze decor van Rome. Gianfranco Calligarich (°1947) schreef zijn debuut in 1973 en het wordt nu massaal herontdekt én geprezen. Bijna-dertiger Leo Gazarra is een buitenstaander die onzichtbaarheid ambieert. Flanerend door de beau monde ontmoet hij er Arianna. Er ontvlamt een stormachtige affaire met de onberekenbare zielsverwante. Calligarich sleept ons mee in een existentieel en wrang noodlotsdrama, vol schitterende dialogen, haarfijne observaties en filmische referenties.

Joseph Ponthus, Aan de lopende band, De Arbeiderspers, 264 p., 21,99 euro. Vertaald door Floor Borsboom.

‘Opgedragen aan de proletariërs uit alle landen aan de ongeletterden en tandelozen met wie ik zoveel heb geleerd gelachen geleden en gewerkt’. Predikt de Franse auteur Joseph Ponthus (°1978) de revolutie in zijn door Floor Borsboom vertaalde debuutroman Aan de lopende band? De ex-sociaal werker maakt er de inventaris op van zijn helse, periode als uitzendkracht in Bretoense slachthuizen en visbedrijven. Gegoten in de vorm van een soort episch gedicht in dagboekvorm, laat hij ons aan den lijve voelen hoe je uitgeperst wordt aan de onderzijde van de samenleving. Zijn voort­jakkerende gedachten sleuren je willens nillens mee.

Lotta Elstad, Ik weiger na te denken, Prometheus, 252 p., 19,99 euro. Vertaald door Kor de Vries.

De Noorse Hedda belandt in een crisis als haar ‘erotische vriendschap’ met Lukas tot een eindpunt komt. De nochtans vrijgevochten freelancejournaliste pakt van de weeromstuit het vliegtuig naar Griekenland maar strandt in Sarajevo. Na een chaotische terugtocht naar Oslo via Berlijn blijkt ze onbedoeld zwanger van een onenightstand met de opdringerige Milo. Een abortus dan maar? Lotta Elstad (°1982) laat in Ik weiger na te denken haar hoofdpersonage ongeremd fulmineren tegen haar eigenste hippe dertigersgeneratie en stelt vragen over vrouwelijke zelfbeschikking. In Noorwegen was deze komedie een megaseller.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234