Maandag 17/02/2020

BoekenRecensies

Deze vijf nieuwe boeken zijn de moeite waard

Arnon Grunberg: imposante bloemlezing.Beeld ANP Kippa

Arnon Grunberg (red.), Bij ons in Auschwitz. Getuigenissen, Querido, 496 p., 24,99 euro.

‘Hoeveel vernietiging, morele en fysieke, kan een individu aan zonder het vermogen te verliezen te getuigen?’, vraagt Arnon Grunberg zich af in de indrukwekkend gecomponeerde bloemlezing Bij ons in Auschwitz. Naar aanleiding van de 75-jarige bevrijding van het Poolse vernietigingskamp, waar 1,1 miljoen mensen omkwamen, verzamelde Grunberg teksten van onder meer Primo Levi, Elie Wiesel, Paul Steinberg en zelfs de (Joodse) dr. Mengele-assistent Miklós Nyiszli. Grunberg concludeert: ‘Auschwitz is een permanente mogelijkheid die ons zijn heeft vernietigd, veranderd, die voor een radicale vertrouwensbreuk heeft gezorgd.’

Julia Deck, Een huis dat van ons is, Vleugels, 124 p., 22,90 euro. Vertaald door Katrien van den Berghe.

‘Zowel in het algemeen als in het bijzonder vond ik het een vergissing om de kat te doden toen je me vertelde over je plannen met het lijk’, zo luidt de lichtjes morbide openingszin van Een huis dat van ons is. Julia Deck (°1974) gijzelt ons in de ontregelde leefwereld van een koppel van middelbare leeftijd uit Parijs: een lethargische man, en een vrouw werkzaam in de stadsplanning. Wanneer ze verhuizen naar een ‘ecoproject’ aan de rand van Parijs, gaan de poppen aan het dansen. De bijtgrage humor van Deck tiert welig in deze geniepige sociale komedie.

T.S. Eliot, Gedichten 1917-1930, Koppernik, 224 p., 34,99 euro. Vertaald door Paul Claes.

Voor T.S. Eliot was poëzie niet langer ‘een spontaan overvloeien van machtige gevoelens’ maar eerder ‘een afstandelijke analyse van gefnuikte verlangens’, aldus vertaler Paul Claes over Gedichten 1917-1930. Eliots intellectuele modernisme tekende zich al af in zijn debuut Prufrock (1917). Het schetst de morele verwarring van de geremde filosofiestudent. In Poems 1920 zinspeelt hij op zijn huwelijksmoeilijkheden, hoofdthema van – het hier niet opgenomen – The Waste Land (1922). Claes wijst er op hoe de wanhoop van de dichter zijn bedding vond in The Hollow Men (1925). Ash Wednesday (1930) markeerde Eliots bekering tot het rooms-katholicisme.

Dorothea Tanning, De kloof, Orlando Uitgevers, 175 p., 21,50 euro. Vertaald door Annelies de Hertogh en Els de Roon Hertoge.

Debuteren met een roman op je 94ste, waarom niet? Kunstenares Dorothea Tanning (1910-2012) deed het met De kloof (2004), nu eindelijk vertaald. Tanning, gehuwd met kunstenaar Max Ernst, stoeit met wreedaardige obsessies en fantasierijke misverstanden. Raoul Meridian heeft enkele gasten uitgenodigd in zijn landhuis in de woestijn, onder wie Albert en zijn veel te mooie verloofde Nadine. Het ontembare meisje Destina wijst hen de weg naar een mysterieus ravijn. ‘Liefde en verraad, jaloezie en spijt […] verteld in trefzeker, vloeiend proza dat schittert door een hallucinatoire schoonheid’, vindt The Guardian.

Jurriaan van Eerten, Buiten beeld, Nieuw Amsterdam, 222 p., 20 euro.

Wanneer journalist Alex Laagland in Venezuela een foto maakt van het moment dat een betoger door een kogel wordt geraakt, komt hij terecht in een ongekend mediacircus. Zijn beeld haalt voorpagina’s en persprijzen. Maar vastleggen zonder in te grijpen, betekent dat geen medeplichtigheid? Alex gaat hardop nadenken over de betekenis en implicaties van zijn metier. Hoe oprecht is zijn idealisme? Langzaam aan verzandt hij in cynisme, zeker nadat hij zelf gewelddadig wordt belaagd. Buiten beeld is de debuutroman van Jurriaan van Eerten. Hij maakte als journalist onder meer reportages vanuit Arizona en Latijns-Amerika.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234