Maandag 30/01/2023

TipsBoeken

Deze vijf boeken zijn meer dan de moeite waard

Rob van Essen. Beeld Thomas Sweertvaegher
Rob van Essen.Beeld Thomas Sweertvaegher

Dirk Leyman werpt een blik op de boekenberg, kiest een handvol nieuwe exemplaren uit en proeft voor.

Dirk Leyman

Het dichtersdebuut van Libris-winnaar Rob van Essen is bedaard en aarzelend. In ­Alleen de warme dagen waren echt zien we ontregeling en tegendraadse melancholie, ‘met aandacht voor de mensen op straat en de bewegingen van het eigen hart’. Van ­Essen schuwt de grote thema’s niet – liefde, dood, doem – maar cultiveert een lichte, serene, soms mild-vrolijke toon in toe­gankelijke verzen. ‘Verloren dagen waren ooit de beste dagen / en ook al werd je ouder, je wou dat het zo bleef.’

Rob van Essen, Alleen de war­me dagen waren echt, Atlas Contact, 62 p., 19,99 euro.

null Beeld RV
Beeld RV

--

De Brit John Cockerill (1790-1840) was een van de godfathers van de industriële revolutie in het jonge België. Hij introduceerde stoommachines en hoogovens en plaveide onze contreien met rails, om ze in de vaart der industriële revolutie op te stuwen. Zo kreeg hij al in 1817 van Willem I der Nederlanden de kans de Waalse staalindustrie te moderniseren. Bart Vanacker verdiepte zich passioneel in ‘de krankzinnige levenswandel’ van Cockerill, die door zijn hoogmoed uiteindelijk kapseisde.

Bart Vanacker, John Cockerill, Houtekiet, 302 p., 24,99 euro.

null Beeld RV
Beeld RV

--

In Het einde van de bijen brengt de Frans-Belgische coryfee Caroline Lamarche een dissectie van ouderdom en een eerbetoon aan een generatie ‘vrouwen aan de haard’ die – net als de bijen – bijna helemaal zijn verdwenen. En nooit het verdiende respect kregen. Een van elkaar vervreemde moeder en dochter groeien terug naar elkaar toe. Liefst zou de hoogbejaarde moeder thuis sterven, tot ze naar een zorginstelling moet verkassen. Wanneer de pandemie uitbreekt, leidt dat tot volstrekt isolement.

Caroline Lamarche, Het einde van de bijen, Vleugels, 124 p., 26,90 euro. Vertaling Katelijne de Vuyst.

null Beeld RV
Beeld RV

--

Eindelijk is ze er, de biografie die de wellicht grootste estheet uit de Vlaamse letteren dubbel en dik verdiende. Annette ­Portegies werkte 20 jaar lang aan haar zwie­ri­ge, uitstekend gedocumenteerde portret van Maurice Gilliams (†1982), auteur van het beroemde Elias of het gevecht met de nachtegalen (1936). Ze legde depressies bloot, worstelingen met huwelijk en homoseksualiteit én met misbruik uit zijn jeugd. De flamboyantie van deze onconventionele schrijver komt fraai naar voren.

Annette Portegies, Weerspiegeld in een waterglas - Maurice Gilliams 1900-1982, Athenaeum, 440 p., 34,99 euro.

null Beeld RV
Beeld RV

--

Wanneer haar vader ernstig ziek wordt, breekt voor de Duitse schrijfster Zsuzsa Bánk (1965) een moeilijke tijd aan. Tussen alle zorgen door komen de verhalen van haar vader, een Hongaarse vluchteling, los. Nadat hij is gestorven brengt Bánk haar middagen door in de tuin van het ­familiehuis in Hongarije, en probeert ze de dood van haar vader een plek te geven. De paradijstuin is een teder, troostrijk boek, geschreven door een toonaangevende Duitse ­auteur.

Zsuzsa Bánk, De paradijstuin, Nieuw-Amsterdam, 356 p., 22,99 euro.

null Beeld RV
Beeld RV

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234