Maandag 25/05/2020

RecensiesIn een notendop

Deze vijf boeken zijn de moeite waard

Rachel Cusk, een van de scherpzinnigste Angelsaksische schrijfsters van het moment.Beeld BELGAIMAGE

Dirk Leyman werpt wekelijks een blik op de boekenberg, pikt er vijf stuks uit en proeft voor.

Rachel Cusk, Coventry, De Bezige Bij, 270 p., 22,99 euro. Vertaling Jeske van der Velden en Caroline Meijer

Met haar trilogie Contouren, Transit en Kudos affirmeerde Rachel Cusk zich als een van de scherpzinnigste Angelsaksische schrijfsters van het moment. Nu zijn haar recente essays en literaire beschouwingen vertaald door Jeske van der Velden en Caroline Meijer en gebundeld in Coventry. In Groot-Brittannië betekent ‘iemand naar Coventry sturen’ de persoon negeren of niet meer met hem praten. In afgemeten zinnen schrijft Cusk over autorijden, moederschap, vrouwelijk schrijven en politiek. Of over onbeleefd zijn: ‘Hoe kunnen we ons het beste uitdrukken in een wereld die zo slechtgemanierd is als de onze?’ Verder doorgrondt ze het oeuvre van o.a. Françoise Sagan en D.H. Lawrence, Edith Wharton en Natalia Ginzburg.

Jana Wuyts en Marnix Peeters, De zomer van 1939, Angèle, 192 p., 22,50 euro.

Welgeteld 75 euro betaalden Jana Wuyts en Marnix Peeters op een rommelmarkt voor een Michelingids Benelux, jaargang 1938-1939. Destijds kostte hij amper 30 Belgische frank. Thuisgekomen bleek de reismonitor vol aantekeningen, souvenirs en annonces te staan. Op slag rees het idee om – tachtig jaar later – te gaan kijken hoe het de toeristische trekpleisters was vergaan. In het nostalgische en rijk geïllustreerde De zomer van 1939 verzamelen Wuyts en Peeters hun Nieuwsblad-reportages en stuiven ze met fotograaf Geert Van de Velde in galop naar Blankenberge, Antwerpen, Gent, Brussel en Bastogne, op zoek naar de ziel van een vervlogen land.

Arthur Rimbaud, Perverse verzen, Atheneaum/Polak & Van Gennep, 80 p., 9,99 euro.

De jonge Arthur Rimbaud (1854-1891) was bezeten door seks. Dat hij die aandrang een bedding gaf in scabreuze gedichten verbaasde niet en is al langer bekend. Vooral toen hij tijdens zijn eerste Parijse verblijf in contact kwam met de rebelse dichtersbende van de Cercle Zutique, ontpopte hij zich als een haantje-de-voorste. Zijn parodiërende erotische verzen logen er niet om. De tweeëntwintig obscene gedichten die Rimbaud er op zijn zeventiende debiteerde, bleven bewaard in het gastenboek. Vertaler Paul Claes serveert de lolbroekerij met veel smaak in Perverse verzen en licht ze van naald tot draad toe.

Annelies Verbeke, Theaterteksten, De Geus, 213 p., 17,50 euro.

‘Zo werkt het vandaag de dag: een theatertekst begint als opdracht’, schrijft Annelies Verbeke in de inleiding tot de bundeling van haar drie avondvullende toneelteksten. Voor Rail Gourmet ging Verbeke praten met werknemers van het gelijknamige emballagebedrijf onder Brussel-Zuid, waar de Thalys- en Eurostarmaaltijden worden ingepakt. Bij Daar gaan we weer (White Male Privilege) nam ze de ‘zoo humain van hoogopgeleide, zichzelf als progressief beschouwende witte mensen’ op de korrel. Beide stukken schreef ze voor het gezelschap Wunderbaum. Almisch! The best of Alma Mahler voor SkaGeN is opgezet als excursie door het leven van Alma Mahler.

Koen Sels, Gloria, hetbalanseer, 156 p., 19,50 euro.

‘Het vaderschap overviel hem op een familieweekend in de Ardennen, waar hij aanwezig was als vader van zijn dochter maar ook als kind van zijn ouders’, lezen we in Gloria. Mannen die over hun prille ouderschap reflecteren en er een fraaie roman uit puren, bijster dik zijn ze niet gezaaid. De Antwerpenaar Koen Sels slaagt erin met het delicate Gloria, waarin hij de gevoelens en gedachten over zijn dochtertje probeert vast te leggen, terwijl op de achtergrond een verbrokkelende wereld van onzekerheid en depressie meezoemt. Sels maakt de verwachtingen na zijn coming-of-agedebuut Generator waar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234