Zaterdag 24/08/2019

Bioscooptips

Deze tien films moet u deze week gezien hebben

John C. Reilly en Joaquin Phoenix in ‘The Sisters Brothers’. Beeld AP

We loodsen u door het filmaanbod: dit is het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. The Sisters Brothers

Ook wie niks heeft met westerns, krijgt Jacques Audiard (Un prophète) met zijn lasso te pakken in The Sisters Brothers. Een soms brutale maar – voor Audiards doen – heerlijk luchtige, warme film met een geweldige cast en een hart van goud. Joaquin Phoenix en John C. Reilly spelen zwaarbewapende maar ontwapenende premiejagers, en alsof dat nog niet genoeg was, doen ook Jake Gyllenhaal en Riz Ahmed mee. Audiard mist zijn Engelstalige debuut niet: hij speelt met westernelementen, maar knalt het machogehalte van het genre vakkundig aan diggelen.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Audiard en Reilly.

2. Girl

Er zijn filmmakers die er jaren over doen om hun eigen stem te vinden. En er zijn jonge snaken die meteen perfect weten wat ze willen vertellen, en hoe. Lukas Dhont is zo iemand. Girl is een door en door fysiek drama over de worsteling van een jonge transgenderballerina met haar lichaam (en ambitie). De film is spectaculair in zijn eenvoud en precisie. Klein van opzet, maar enorm van impact: de kans dat uw blik op transgenders voorgoed zal veranderen, is groot. De kans dat u tot in het diepste van uw ziel geraakt wordt, reusachtig. Een haast onmogelijk volmaakt debuut, met een ronduit verbluffende Victor Polster in de hoofdrol.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze vijfsterrenrecensie, en hier ons interview met Lukas Dhont. 

3. First Man

Damien Chazelle, de man die 7, euh, 6 Oscars won met het prachtige La La Land, is terug. First Man slaat een totaal andere richting in, maar heeft toch ook heel wat gemeen met La La Land. Chazelle waagt zich deze keer aan een biopic van Neil Armstrong, de eerste man op de maan – geen frivole dansnummertjes dus, deze keer. Maar First Man is wel opnieuw een portret van een gedreven, zelfs geobsedeerd personage dat bereid is heel wat offers te brengen om zijn doel te bereiken. Op technisch vlak lanceert Chazelle zichzelf naar een nog hoger niveau: hij waagt zich voor het eerst aan heuse actiescènes, en doet dat met brio. Zelden voelde de cockpit van een raket zo eng, zelden oogde een lancering zo elegant. Wat een regisseur!

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

4. Halloween

Vergeet even alle overbodige Halloween-vervolgfilms. Veertig jaar na het origineel verschijnt nu de enige sequel die naam waardig. Onder diezelfde naam, trouwens. Zonder cijfer. Regisseur David Gordon Green vertrekt van een goed bedachte, hedendaagse invalshoek: wat als je de onderzoeksjournalisten van een populaire podcast à la Serial loslaat op de zaak-Michael ‘The Shape’ Myers? Met opnieuw een superbe Jamie Lee Curtis is Halloween anno 2018 een narratief interessante vertelling, verpakt als een ordinaire slasher.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur en acteurs.

5. Razor Reel Flanders Film Festival

Alsof de Zehbi’s nog niet genoeg terreur gezaaid hadden in de Brugse stationsbuurt, jaagt nu het Razor Reel Flanders Film Festival de omwonenden de stuipen op het lijf. Zes dagen vol genrefilms – veel sciencefiction en fantasy, maar ook stevige horror. Alvast twee titels die u gegarandeerd uit uw stoel zullen doen bibberen: Mandy, een deels in België gedraaide wraakfilm die stijf staat van de lsd en waarin Nicolas Cage onder meer een bijl, een kruisboog en een kettingzaag hanteert; en Suspiria, de werkelijk héél aparte remake die Call Me By Your Name-regisseur Luca Guadagnino maakte van de gelijknamige horrorklassieker. Let vooral op de rol(len) van Tilda Swinton!

Van 25 tot 30/10 in het Sint-Lodewijkscollege in Brugge

6. Jeugdfilmfestival Filem’On & FilemKING

En het is nog niet gedaan met de horror: de herfstvakantie staat voor de deur. Met andere woorden: u moet uw kinderen weer een hele week lang zien te entertainen! Geen nood, de bioscoop biedt soelaas. In Brussel al voor de 12de keer Filem’On georganiseerd, een internationaal filmfestival voor een jong publiek. Meer dan 130 films, tien locaties, voor kinderen en jongeren van 2 tot 16 jaar. Ook in Gent doet men voor de tweede keer mee, onder de naam FilemKING. Op het programma staan films – zoals het fijne Gordon & Paddy: de zaak van de gestolen nootjes –, ontmoetingen met regisseurs en acteurs, maar ook concerten, workshops en visuele performances. Als uw kroost zich deze vakantie toch nog verveelt, dan ligt het echt aan u.

Van 24/10 tot 3/11 in Brussel, en van 26 tot 31/10 in Gent. Lees hier onze recensie van Gordon & Paddy: de zaak van de gestolen nootjes.

7. The House That Jack Built

“Om van te kotsen”, “weerzinwekkende rommel”, “een film die nooit gemaakt had mogen worden”. Dat Lars Von Trier heel wat festivalgangers in Cannes choqueerde met The House That Jack Built, is een understatement. De Deense regisseur toont de gruweldaden van een gewetenloze seriemoordenaar in weerzinwekkend detail. Om de kijker uit zijn kot te lokken natuurlijk, maar ook om zichzelf op de korrel te nemen. Dit is een zelfportret van een gekwelde artiest die het provoceren niet laten kan. Een sorry én een welgemeende fuck you tegelijk.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Lars Von Trier.

8. Bad Times at the El Royale

Voer voor liefhebbers van Tarantino en de Coen Brothers, deze nieuwe film van Drew - Cabin in the Woods - Goddard. Net als in die postmoderne pastiche kiest Goddard ook in Bad Times at the El Royale voor heel wat cinefiele knipogen en een retro-look. Zeggen dat hij daarmee het warm water uitvindt, is de waarheid oneer aandoen. Maar verdorie, wat kan die man regisseren. De scène waarin in een vloer wordt opengebroken op het ritme van ‘You Can’t Hurry Love’ is instant filmgeschiedenis.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

9. A Star is Born

Zeggen dat haar Oscar al koud staat, is (lichtjes) overdreven. Zeggen dat Bradley Cooper in zijn uitmuntende regiedebuut A Star Is Born een acteur van Lady Gaga heeft gemaakt, is dat allesbehalve. Deze nieuwe versie van een aloude Hollywoodklassieker – de film werd al dreie keer eerder gemaakt – had een enorme egotrip kunnen worden voor Cooper en Gaga, maar blijkt zowaar een aangrijpende, doorbloede romance te zijn zoals Hollywood ze nog zelden maakt.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

10. Transit

De getalenteerde Duitse regisseur Christian Petzold ging in zijn vorige films al aan de slag met de geschiedenis van zijn land: Barbara speelde zich af in het DDR-tijdperk, Phoenix ging terug naar de periode vlak na de Holocaust. In Transit liggen de zaken iets ingewikkelder: de film vermengt op behoorlijk unieke wijze heden en verleden. De setting is het hedendaagse Marseille, de plot speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. We volgen een man op de vlucht voor de nazi’s, die met valse papieren op een boot wil stappen. De politieke interpretaties liggen voor het rapen. Een boeiend, lichtjes surrealistisch drama over het leven van een vluchteling, dat zijn bevreemdende opzet weet waar te maken.

Nu in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden