Zondag 05/04/2020

Top 10

Deze tien films mag u deze week niet missen

Still uit 'The Big Lebowski'.Beeld © The Hollywood Archive

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. A Quiet Place

Goed nieuws voor wie de bioscoop mijdt uit angst voor luid knabbelende buren: de inventieve monsterthriller A Quiet Place speelt zich af in een wereld waar elk geluid dodelijk kan zijn, en dwingt het publiek dus tot volledige stilte. Bezint eer ge aan die emmer popcorn begint! Acteur/regisseur John Krasinski houdt je voortdurend op het puntje van je stoel, en laat je daar af en toe afdonderen van het schrikken. Maar hij begrijpt ook dat de sleutel van een goeie horrorthriller in de personages zit. Als A Quiet Place zo onder je vel kruipt, dan is dat omdat het een pakkende fabel is over ouderschap.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

2. The Big Lebowski

“The Dude abides”, voorspelden The Coen Brothers al in 1998, en ze hebben gelijk gekregen. Twintig jaar na de release van The Big Lebowski, de cultfilm waarvan de cultus zo groot is dat het bezwaarlijk nog een cultfilm valt te noemen, viert Sphinx de cinema met een screening op groot scherm. De plot samenvatten is onbegonnen werk – “The story is ludicrous”, klinkt het in de film zelf – maar het volstaat te zeggen dat The Big Lebowski op groot scherm niet te missen is. Far fuckin' out, man.
14 mei in Sphinx Cinema (Gent) en Buda (Kortrijk), 20, 24 en 28/5 in Cinema ZED (Leuven).

3. Lean on Pete

Zo puur als Lean on Pete zie je ze zelden: dit onsentimentele verhaal over een eenzame jongen die genegenheid zoekt bij een renpaard breekt gegarandeerd je hart. Na Weekend en 45 Years bewijst topregisseur Andrew Haigh zich nog maar eens als een van de meest fijngevoelige filmmakers van Groot-Brittannië. De jonge hoofdacteur Charlie Plummer is een absolute revelatie.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Andrew Haigh en Charlie Plummer.

4. Lebanon, Days of Tomorrow

Vuilniscrisis, vluchtelingencrisis, moderne slavernij, stedelijke crisis, sociale strijd. De recente geschiedenis van Libanon leest als een opeenstapeling van crisissen. Noodtoestanden die haast een permanente staat aannemen. En bijgevolg ook vaak het decor vormen voor films: van fictie, over documentaire tot animatie. Met Lebanon, Days of Tomorrow stelt Cinema Nova ruim een maand lang de Libanese cinema centraal. Met donderdag als opener de docu Beirut Kamikaze, als portret van de ravage van een stad met lelijke wonden. Regisseur Christophe Karabache komt zijn film die avond persoonlijk voorstellen in Brussel.
10/5 tot 17/6 in Cinema Nova (Brussel).

5. Final Portrait

In zijn vijfde film als regisseur schetst acteur Stanley Tucci een luchtig portret van beeldhouwer Alberto Giacometti. Wie allergisch is aan typische Hollywoodbiopics hoeft niet meteen gillend weg te lopen. Deze film gaat meer over de mysteries van het creatieve proces dan over Giacometti zelf. Zo’n abstract onderwerp kiezen getuigt van moed. Het bovendien ook nog eens leuk houden, van veel talent. Een rusteloze Geoffrey Rush lijkt griezelig goed op Giacometti, maar vervalt nooit in geforceerde imitatie. Ook niet 20 jaar na datum.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

6. Les Bienheureux

Wereldfilmfestival MOOOV heeft weer een geslaagde editie achter de rug. Maar om een aantal films nog een langer leven gunnen, kocht het festival de rechten van een selectie festivaltitels. Les Bienheureux is de eerste film die zo in de Belgische zalen wordt gebracht, en speelt zich af in het Algerije van 2008, twintig jaar na het begin van de burgeroorlog. Het verhaal draait om het rijke koppel Amel en Samir dat een huwelijksverjaardag te vieren heeft. Maar het echtpaar deelt niet meer dezelfde ideeën en verzeilt al snel in een moeilijk gesprek. 
Nu in de bioscoop.

7. One Shot Cinema: A Sort of Family

En ook Film Fest Gent beseft dat lang niet alle markante films een reguliere bioscooprelease krijgen. Daarom is er One Shot Cinema, een initiatief met Sphinx Cinema, dat elke maand zo'n verloren titel op het programma plaatst. In mei is dat A Sort of Family, een adoptiedrama waarin Melena, een kinderloze dokter uit Buenos Aires, haar droom ziet in vervulling gaan, maar geconfronteerd wordt met de ethische en legale ambiguïteit rond het adoptieproces.
Elke donderdag van mei in Sphinx Cinema.

8. Avengers: Infinity War

Groot, groter, grootst. Avengers: Infinity War werd de ultieme collage film waarop we gehoopt hadden. Met de hoofdingrediënten uit alle achttien delen van het Marvel Cinematic Universe (MCU). En met maar liefst 22 superhelden die de krachten bundelen. Zorgvuldig en gedoseerd door elkaar gemixt tot een onverwacht coherent geheel. Dat zij allen in deze complete chaos toch tot hun recht komen, verklaart de 2,5 uur durende zit.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier onze top 19 van alle Marvel-films en hier waarom Marvel nog steeds niet is uitverteld.

9. Molly Monster

Een tekenfilm voor kleuters moet vooral simpel zijn. Molly Monster, met in de hoofdrol een kleine draak, ziet er knotsgek uit, maar houdt de grappen op maat. En niet al te belerend. Of wat dacht u van een liedje over de geneugten van het ruziemaken? Kortom: gesneden koek voor kibbelende broertjes en zusjes.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

10. Blue

De natuur blijkt opnieuw het uitgelezen decor voor een spectaculaire, onwaarschijnlijk mooie documentaire. In Blue durft Disneynature ook de problemen van de klimaatsverandering en de vervuiling aanraken. Maar waar blijven de oplossingen? Wanneer zien we een dolfijn zich eens verslikken in de plasticsoep? Natuurlijk, daar wordt geen kind vrolijk van. Van de grappige sidekick dan weer wel: een kleurrijke bidsprinkhaankreeft, met gekke ogen en stevige, vuistachtige scharen.
Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234