Vrijdag 15/11/2019

Deze podcast beluister je best met goeie schoenen

'The Walk' zet je aan het wandelen, maar helemaal geslaagd is de podcast niet. Beeld rr

In de rubriek PODGROND gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: The Walk, een podcastthriller waarin je zelf meespeelt door te gaan wandelen.

Tien jaar geleden zette Evy Gruyaert de podcast in Vlaanderen al joggend op de kaart met start to run. Met knallende muziek en kordate woorden van Evy in je oren kon je niet anders dan uit je luie zetel komen om een toertje te gaan lopen. Vandaag is er The Walk, een Schotse luisterthriller van het gerespecteerde podcastnetwerk Panoply, waarin je zelf meespeelt door met je koptelefoon op te gaan wandelen. Het resultaat is zeker en vast interessant, maar niet helemaal geslaagd.

The Walk begint als een lugubere versie van FC De Kampioenen, met een misverstand. Je bent de jammerlijke getuige van een aanslag op een treinstation, en een geheim agent duwt je in het midden van alle commotie een koffertje in je handen en een zender in je oren. Je missie: de koffer afleveren in Edinburgh. Al wandelend, uiteraard, want terroristen hebben alle auto’s en treinen stilgelegd met hun elektrokanon. En nu zit je met twee problemen. Ten eerste denkt de politie dat jij de aanslagen hebt gepleegd. Je moet dus onder hun radar zien te blijven. Je tweede probleem: de terroristen willen hun pakje terug, want dat hebben ze dus per ongeluk met jou mee gegeven. Blijft er maar één optie over: mee lopen met alle anderen die voor de terroristen vluchten, om zo het pakje op tijd af te leveren en de wereld - of toch zeker Schotland - te redden.

De makers van The Walk zijn niet aan hun proefstuk toe. Wie het succesvolle Run, Zombies, Run kent, weet dat ze meer dan vier miljoen mensen op een aangename manier calorieën laten verbranden. Ook in The Walk proberen de makers een brug te slaan tussen games en podcasts door een goed verhaal te combineren met een (inter)actief element: lopen of wandelen.

Enthousiasme

Aan de kwaliteit van het verhaal en de personages twijfelen we alvast niet. De schrijver is de Britse Naomi Alderman, die vorig jaar nog de Baileys Women’s Prize for Fiction won. Ook het enthousiasme van de makers om ons aan het wandelen te krijgen werkt aanstekelijk. Ondergetekende ruilde enkele weken vol goede moed Evy Gruyaert in voor Run, Zombies, Run. En ook The Walk zet aan om de wandelschoenen boven te halen en de buurt te gaan verkennen met je koptelefoon op.

Waar wringt dan het schoentje? (pun intended!) Wel: de makers schrijven jou (de luisteraar) als centraal personage in het verhaal, net zoals games dat doen. In Run, Zombies, Run moet je medicijnen naar de overkant brengen terwijl je achterna gezeten wordt door zombies. In The Walk moet je een koffertje naar Edinburgh brengen met de politie én terroristen op je hielen. Maar omdat je in de werkelijkheid niks kan terugzeggen of geen enkele actie zelf kan sturen, valt het experiment helemaal in duigen. Je voelt je als luisteraar verlamd, onbetekenend en hulpeloos, terwijl net het omgekeerde de bedoeling is.

Het is sowieso verdienstelijk om in de podcastwereld meer fictie binnen te brengen: naast het in deze rubriek reeds besproken Welcome to Night Vale en het uitstekende oorlogsverhaal Homecoming van Gimlet Media is er nog niet veel om te bespreken. Het spelelement waarbij je als luisteraar zelf een cruciale rol in het verhaal speelt, werkt echter voor geen meter (pun alweer intended). Benieuwd wel wat de toekomst brengt met podcasts die je interactief met je stem bedient (zoals met de Amazon Echo). 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234