Vrijdag 23/07/2021
Hotel Opera in Praag.

FotografieAccidentaly Wes Anderson

Deze plekken lijken wel ontsnapt uit Wes Andersons ultragestileerde films

Hotel Opera in Praag.Beeld Accidentally Wes Anderson

De Amerikaanse regisseur Wes Anderson heeft een uitgesproken, ultragestileerde esthetiek. Nu is er een schitterend koffietafelboek met échte plekken die zo uit zijn films hadden kunnen komen.

Ergens op Spitsbergen ligt het oude Russische mijnwerkersdorpje Pyramiden. Een spookstadje is het: in 1998, toen de mijn werd gesloten, moesten de 300 inwoners de plek verlaten. Omdat Pyramiden alleen te bereiken is met boot en sneeuwscooter is er veel achtergebleven: een schaakbord bijvoorbeeld, waarop twee laatste stukken staan. Het is een plek die is bevroren in de tijd.

Waarschijnlijk had ik nooit van Pyramiden gehoord zonder het fotoboek Accidentally Wes Anderson. En nu wil ik ernaartoe. Het liefst meteen. Zelf de sporthal zien bijvoorbeeld, met de houten vloer waarop de naam van de club is geschilderd en die gigantische bordkartonnen hand met olympische fakkel in de hoek.

 Glenorchy Wharf, Wakatipu-meer, Nieuw Zeeland. Beeld Accidentally Wes Anderson
Glenorchy Wharf, Wakatipu-meer, Nieuw Zeeland.Beeld Accidentally Wes Anderson

Reiszucht is de reden waarom marketingspecialist Wally Koval de foto’s vanaf 2017 begon te verzamelen op zijn Instagramaccount Accidentally Wes Anderson. Een “persoonlijke reisbucketlist voor mij en mijn echtgenote Amanda” vol met plekken die zo uit een van Wes Andersons ultragestileerde films hadden kunnen komen. Een Tsjechisch hotel, zo roze en protserig als dat in The Grand Budapest Hotel. Een loket in Sri Lanka waar de hoofdrolspelers uit The Darjeeling Limited hun treinkaartjes hadden kunnen kopen. Een boothuis in Australië, dat zo had gepast in Moonrise Kingdom. Het account sloeg aan en fans van over de hele wereld stuurden foto’s van hun eigen Wes Anderson-plekken in. Uit vijftienduizend foto’s koos Koval de tweehonderd beste voor zijn boek, die hij van achtergrondinformatie voorzag.

Een postkantoor in Alaska. Beeld Accidentally Wes Anderson
Een postkantoor in Alaska.Beeld Accidentally Wes Anderson

Wat is nu precies ‘toevallig Wes Anderson’? ‘Je weet het als je het ziet’, schrijft Koval, en zo is het. Maar probeer er maar eens de vinger op te leggen. Anderson houdt van rechte lijnen, roze en retro. Van verrekijkers, vuurtorens en visuele grapjes. Van klassieke schilderijen in krullerige lijsten en van door amateurs gemaakte, naïeve muurschilderingen. Van ‘instanties’ die niet meer zijn dan een klein huisje met daarop de naam ‘adventurous activity company’.

Het boothuis The Crawley Edge Boatshed in Australië. Beeld Accidentally Wes Anderson
Het boothuis The Crawley Edge Boatshed in Australië.Beeld Accidentally Wes Anderson

Mensen zijn op de foto's overwegend afwezig. Hooguit staat er ergens een man in een uniform met een imposante snor, of duiken twee zwemsters in rood badpak tegelijkertijd een art-decozwembad in. Want waar Anderson misschien het meest van houdt is symmetrie. In zijn decors brengt hij een ordening aan die contrasteert met de rommelige binnenwereld van zijn personages. Ze zijn esthetisch zo perfect dat je je niet kunt voorstellen dat ze in de werkelijke wereld bestaan.

Wel dus.

Accidentally Wes Anderson Beeld
Accidentally Wes Anderson

Door het boek bladeren heeft hetzelfde effect als kijken naar een van de ‘oddly satisfying video’s’ die de afgelopen twee jaar steeds populairder werden. Psychologische onderzoeken wijzen uit dat een mens op een of andere manier zingeving, positiviteit en geluk ervaart als hij naar symmetrie kijkt. Ervaring wijst uit dat al die theorie de mens worst zal wezen op het moment dat hij kijkt naar iets waarbij alles op zijn juiste plek valt. Zalig.

Anderson zelf schreef een kort voorwoord. “Ik begrijp nu hoe het is om per ongeluk mij te zijn. Dank. Ik heb nog steeds geen idee hoe het is om met opzet mij te zijn, als dat al is wat ik ben, maar dat doet er niet toe.” Zelf wil hij het liefst nu meteen naar een klein, onooglijk pannenkoekenhuisje in een park in Kroatië.

Een brandweerkazerne in Marfa in de Amerikaanse staat Texas. Beeld Accidentally Wes Anderson
Een brandweerkazerne in Marfa in de Amerikaanse staat Texas.Beeld Accidentally Wes Anderson

De vraag is of dat stalletje je was opgevallen als je er langs was gelopen. Een ‘accidental Wes Anderson’ valt en staat bij de juiste kadrering. Bewijs is de foto van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Anderson-esk? Verdomd. Zolang je de replica van het 18de-eeuwse schip dat ernaast ligt negeert. Als je het gebouw zó fotografeert, precies symmetrisch, en als de onderzeeër ervoor ligt die de compositie net even uit het lood trekt.

Dit alles maakt Accidentally Wes Anderson het ideale boek voor nu. Het is reizen zonder je stoel uit te komen. En het is troostrijk: alles mag misschien chaotisch lijken, maar er bestaat een pastelkleurige, overzichtelijke wereld waar alles zijn eigen plek heeft, een die kalmpjes ligt te wachten tot je hem ontdekt. Je hoeft het alleen maar te willen zien.

Wally Koval: Accidentally Wes Anderson. Orion Publishing Co; 368 pagina’s; 34,95 euro

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234