Zaterdag 24/07/2021

NieuwsDorian Dumont

Deze pianist bewerkte 10 composities van Aphex Twin. En dat is behoorlijk riskant

Pianist Dorian Dumont bewerkte tien composities van Aphex Twin voor piano. Beeld rv
Pianist Dorian Dumont bewerkte tien composities van Aphex Twin voor piano.Beeld rv

Weinig muziekgenres flirtten de voorbije decennia zo roekeloos met elkaar als klassieke muziek en elektronica, met alle twijfelachtige resultaten vandien. Aan een Brusselse pianist om nog eens te demonstreren hoe het wél moet.

Je zal maar het lef hebben om je aan klassieke pianoherintepretaties te wagen van de muziek van Aphex Twin. De Brusselse pianist Dorian Dumont - die vandaag vooral in de kijker loopt als groepslid van de hippe band ECHT! - zag er geen graten in en bewerkte tien composities van de voornoemde Richard D. James voor piano. Behoorlijk riskant. Want het Britse genie Aphex Twin wordt in de wereld van de popmuziek beschouwd als een roteigenzinnige vernieuwer van wiens werk je maar beter je tengels af houdt.

Maar kijk, op het album APHEXionS dwingt Dumont de Aphex-fanaten sporadisch naar het puntje van hun stoel door nu en dan radicaal de muziek open te trekken, om te buigen of genadeloos uit te hollen. Zo stript Dumonts ‘Alberto Balsam’ het dwarse elektronische ritme van het origineel weg en laat hij het creepy motiefje openbloeien tot het halverwege ontspoort in jazzy improvisatie. Verbijsterend is ‘Nannou’, vol twinkelende noten, dat de oorspronkelijke track van zijn manisch klingelende kinderspeelgoed berooft en bijgevolg van zijn dreiging. In de plaats waait unheimische onschuld door het Aphex-universum.

Nu is de keuze voor Aphex Twin natuurlijk niet zo heel erg vreemd. Richard D.James heeft nooit een geheim gemaakt van zijn liefde voor klassieke avantgardisten zoals Karlheinz Stockhausen en John Cage. Op zijn beruchte album Drukqs liet James bovendien complexe elektronische ritmes afwisselen met minimalistische pianocomposities à la Erik Satie. Elders in zijn oeuvre eerde hij zonder schroom het impressionisme van Claude Debussy. De muzikale rijkdom van Aphex Twin verleidde bijgevolg al meermaals muzikanten uit de klassieke muziek en uit de jazz tot covers of bewerkingen, denk aan The Bad Plus en aan Kelly Moran.

Real deal

Het zegt veel over de wederzijdse aantrekkingskracht tussen klassieke componisten en producers van elektronische muziek. Die wortelt goeddeels in het muzikale continuüm dat de hierboven genoemde pianominimalisten en avantgardisten verbindt met legendarische klankavonturiers zoals Philip Glass en dat uitmondt in de elektronicavarianten van vandaag, tot bij de postklassieke hybrides van Nils Frahm. “Richard James is een erg intelligente kerel, ik ben erg onder de indruk van hem”, zo vertelde de wereldberoemde minimalmusicveteraan Steve Reich ooit aan NME, nadat hij met Aphex Twin had samengewerkt. “Ik kan hem met geen enkele andere componist vergelijken, laat staan dat ik hem kan thuisbrengen bij iets wat ik eerder heb gehoord. He’s the real deal”. Eerder gebruikte Steve Reich al twee elektronische nummers van Radiohead als bronmateriaal voor zijn stuk Radio Rewrite.

Wie ook ooit Radiohead verklassiekte was het Brusselse ensemble Echo Collective dat eveneens de elektronische albums van die Britse band ontleedde en herinterpreteerde. Jeff Mills, één van de allergrootste pioniers uit de Detroit-techno, wist in de tweede helft van zijn carrière menig symfonisch en filharmonisch orkest te verleiden tot grootse live uitvoeringen van zijn elektronische dansmuziek. Andersom vierde het ooit trendsettende Franse elektrolabel Ed Banger zijn vijftiende verjaardag met een compilatie waarop zijn grootste culthits werden omgeturnd door het zeventigkoppige Orchestre Lamoureux uit Parijs. Dezelfde aanpak hing de superster Moby aan op zijn album Reprise waarop zijn grootste krakers nieuwe arrangementen aangemeten kregen door het Budapest Art Orchestra.

Liefhebbers van onversneden klassiek halen er wellicht hun neus bij op. Al gunnen zij iets als APHEXionS van Dorian Dumont misschien het voordeel van de twijfel omdat de vindingrijkheid er het concept overvleugelt. Ongestraft heilige huisjes slopen: het is niet iedereen gegund.

‘APHEXionS’ verschijnt op 18/6.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234