Donderdag 02/07/2020

DM ZaptEwoud Ceulemans

Deze olifanten hebben niet eens door dat ze een historisch hoogtepunt meemaken

Twee olifanten in de zoo van San Diego, VS. Het vormde het onderwerp voor het eerste YouTube-filmpje ooit, exact vijftien jaar geleden.Beeld AFP

Ewoud Ceulemans zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: het eerste YouTube-filmpje.

“All right, dus hier staan we voor de, euhm, olifanten, en het coole aan deze kerels is dat, is dat ze heel, heel, heel lange, euhm, slurfen hebben, en da’s, en da’s cool.”

Het is niet meteen een quote voor de eeuwigheid. Geen I have a dream (M. L. King). Geen “To be, or not to be, that is the question” (W. Shakespeare). Geen “Da gade gij ni bepalen” (J. Jambon). De jongeman die het uitspreekt, gehuld in een iets te grote jas en wakker geworden met een bad hair day, loopt ook niet over van charisma. Hij heeft bovendien een dag met grijs, slecht weer gekozen om naar de zoo van San Diego te trekken, een dag die me in de lente van Zuid-Californië eerder zeldzaam lijkt.

Maar volgens de Britse krant The Independent is die jongeman vandaag wel zo’n 140 miljoen dollar waard, of een kleine 130 miljoen euro.

Hij heet Jawed Karim. Het filmpje heet ‘Me at the zoo’. Vandaag is het dag op dag vijftien jaar geleden dat het filmpje online werd gezet. Op het pasgeboren YouTube, het onlinevideoplatform dat Karim mee boven de doopvont hield. Het allereerste filmpje dat ooit op YouTube werd gezet duurt achttien seconden, is van bedenkelijke kwaliteit en heeft een titel die begint met het woord ‘me’.

En het eindigt met het zinnetje: “And that’s pretty much all there is to say.

Het zijn achttien seconden, met andere woorden, die exemplarisch zijn voor het gros van de content die op het wereldwijde web te vinden is. Een tikkeltje egocentrisch en, op een nogal voor de hand liggende observatie over het reukorgaan van olifanten na, nietszeggend. Een beetje zoals de column van vandaag, dus.

Ik kan er alleen maar respect voor hebben (voor Karims filmpje, niet voor de column van vandaag). Het vergt een speciaal soort toeval om van de definitie van ‘banaliteit’ een mijlpaal in de menselijke geschiedenis te maken – het is mij alleszins nog nooit gelukt. Kijk naar die olifanten: die hebben niet eens door dat ze getuige zijn van een historisch hoogtepunt.

Dankzij ‘Me at the zoo’ bestaat YouTube inmiddels vijftien jaar. Dat vind ik verrassend jong. Het lijkt alsof ik al een eeuwigheid van mijn leven op YouTube doorbreng. Nu en dan weet ik de banaliteiten te omzeilen, maar even vaak glijden de uren voorbij in een immer groeiende piramide van nietszeggendheid. Hopla, weeral een slapeloze nacht doorgekomen.

Bedankt, Jawed Karim. Ik zou YouTube kunnen omschrijven als de uitgelezen manier om tijd te verschijten, maar daarmee doe ik het videoplatform tekort. Laat ik het hierbij houden: YouTube heeft heel, heel, heel veel video’s, en da’s, da’s cool.

Dat is zowat alles wat ik daarover te zeggen heb.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234