Zaterdag 19/09/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

'Wereldkinderen': portretten van vijftig jonge wereldverbeteraars.Beeld RV

Voor kinderen met dromen en ambitie

‘Vergeet nooit om nieuwsgierig, dapper en jezelf te zijn, want niemand is te klein om het verschil te maken’, dat bewijst het educatieve kinderboek Wereldkinderen, met portretten van vijftig jonge wereldverbeteraars. Van Greta Thunberg en Boyan Slat (The Ocean Cleanup), tot Anne Frank en Malala Yousafzai. Van Pablo Picasso en Emma Watson tot Wolfgang Amadeus Mozart en Björk. Maar ook minder bekende helden komen aan bod. William Kamkwamba bijvoorbeeld, een Malawische uitvinder die zijn dorp met zelf getimmerde windmolens van elektriciteit voorzag. En computerwonder Jordan Casey, die educatieve games voor kinderen ontwikkelt. Auteur Tom Adams verdeelde de portretten in vijf categorieën: knappe koplopers, creatieve geesten, hoopvolle helden, sterke overwinnaars en dappere strijders. Gewone kinderen die buitengewone dingen doen, en elke dag de wereld een beetje mooier maken. Ideaal leesvoer voor ambitieuze jongeren met als levensmotto: willen is kunnen. Illustratrice Sarah Walsh voorzag het boek van portretten en sfeerbeelden.

Tom Adams en Sarah Walsh, Wereldkinderen, Gottmer, 112 p., 18,99 euro, vanaf 9 jaar.

De kracht van woorden

Oxford, eind 19de eeuw. Esme spendeert het merendeel van haar tijd onder de tafel in de scriptorij, waar haar vader de allereerste Oxford English Dictionary samenstelt. Af en toe dwarrelt er een papiertje met een genegeerd woord op de grond. Niet zelden hebben die een vrouwelijke connotatie, zoals bondmaid. Sommige woorden zijn belangrijker dan andere, beseft Esme, en ze verzamelt de vergeten woorden in haar eigen woordenboek. In haar debuutroman schrijft de Brits-Australische Pip Williams over de kracht van woorden, tegen de achtergrond van de Britse Suffragettes, voorvechters van de vrouwenrechten, die toen het hoogtepunt van hun strijd beleefden.

Pip Williams, 'Het boek van vergeten woorden', The House of Books, 464 p., 22,99 euro. Verschijnt op 4/8. Vertaald door Marjet Schumacher.Beeld rv

Slapen? Vergeet het!

De Amerikaanse acteur en auteur Max Brooks verwierf zeven jaar geleden internationale faam met de apocalyptische horrorstory World War Z, meteen ook verfilmd met Brad Pitt in de hoofdrol. Nu is er In de val, evenmin een romantisch stationsromannetje. Een ecogemeenschap wordt na een vulkaanuitbarsting compleet van de buitenwereld afgesloten, maar de vuurhaarden en asregens zijn niet de enige bedreigingen voor het dorp. Iets roert zich ’s nachts, wakker geschud uit een lange winterslaap. Aan de hand van interviews en dagboekverslagen komt de gruwelijke waarheid naar boven.

Max Brooks, ‘In de val’, Devolution, 277 p., 20,99 euro. Beeld rv