Woensdag 15/07/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze nieuwe boeken zijn de moeite waard

Françoise Sagan: uit haar nalatenschap werd vijftien jaar na haar dood nog een roman gevist.Beeld © ISOPRESS/UNIVERSAL PHOTO

Françoise Sagan, De hoeken van het hart, Meulenhoff, 216 p., 20 euro. Diverse vertalers.

Françoise Sagan, ‘le charmant petit monstre’, duikt nog een keer als een duiveltje uit een doosje op. Uit de nalatenschap van de Franse societyschrijfster, wereldberoemd geworden met Bonjour tristesse, werd vijftien jaar na haar dood nog een onvoltooide roman gevist. De hoeken van het hart is vintage Sagan, met die enigszins ‘wrange humor en aan schaamteloosheid grenzende lef’, aldus haar zoon en bezorger Denis Westhoff. Het verhaal speelt alweer in de betere kringen, waar Ludovic Cresson herstelt van een zwaar verkeersongeval én in een spinnenweb van liefdes- en familiale intriges terechtkomt. Wuftheid is nooit veraf.

Jente Posthuma, Waar ik liever niet aan denk, Pluim, 240 p., 21,99 euro.

Met haar debuut Mensen zonder uitstraling (2016) verzamelde Jente Posthuma (°1974) een rist nominaties. En lof voor haar laconieke en ingehouden verteltoon. Die is opnieuw prominent aanwezig in haar tweede roman Waar ik liever niet aan denk, waarin in korte fragmenten een broer-zusverhouding wordt uitgevlooid. De hoofdpersoon lijkt onafscheidelijk met haar tweelingbroer. Ze zouden samen op hun 28ste naar New York verhuizen. Maar opeens ontstaat er verwijdering én raken ze niet meer wijs uit elkaars stemmingspatronen. ‘Mijn broer zei dat hij stuk was en niet meer te repareren.’

Jo Baker, Het lichaam zwijgt, Borgerhoff & Lamberigts, 318 p., 24,99 euro. Diverse vertalers.

De Britse schrijfster Jo Baker (°1973) heeft diverse bestsellers op haar naam, maar brak bij ons nog niet echt door. Daar komt wellicht verandering in met haar gewiekst gecomponeerde #MeToo-roman Het lichaam zwijgt, waarin ze een campusverhaal combineert met een psychologische thriller, niet zonder humor. Wanneer een jonge schrijfster Londen verlaat en met haar zoontje naar Noord-Engeland verhuist om er creatief schrijven te doceren, ontvlucht ze ook de herinnering aan een gewelddadige aanranding, drie jaar eerder. Tot er in haar klas een verhit debat uitbreekt en alles op scherp komt te staan. Haalt het verleden haar in?

Ronald Giphart, Wie waarlijk leeft, De Bezige Bij, 104 p., 14,99 euro.

Ronald Giphart (°1965) houdt zijn joligheid al een poosje in toom. Nu komt hij met een gloedvol portret van zijn 25 jaar geleden gestorven moeder Wijnie Jabaaij. Zij was een bevlogen socialistisch politica en Tweede Kamerlid, die besloot tot actieve euthanasie toen multiple sclerose haar het leven ondraaglijk maakte. Giphart, ‘overmand door zoontrots’, zet in Wie waarlijk leeft haar ongekunstelde directheid in de verf, net als haar inzet voor minderheden en vrouwenrechten. Hij schrijft ook over de scheiding van zijn ouders. Het bondige boekje over het ‘weerbarstige pad dat Wijnie heeft afgelegd, smaakt naar meer.

F.T. Marinetti, Futuristische manifesten, Letterwerk, 174 p., 21,99 euro.

Met grote retorische stemverheffing uitten ze hun bewondering voor raceauto’s, sportmannen, opstandige volksmassa’s en sierlijke fabrieksschoorstenen. Het waren provocateurs die de traditionele kunstvormen in puin sloegen. De Italiaan-se futuristen (boegbeeld F.T. Marinetti) goten tussen 1909 en 1914 hun avant-gardistische denkbeelden in ‘bewust choquerende’ manifesten. Thomas Crombez schenkt deze merkwaardige teksten een nieuwe vertaling en verzamelde ze in een knap vormgegeven uitgave. Hoelang zinderde deze revolutionaire beweging – later vervaarlijk flirtend met Mussolini’s fascisme – artistiek na?

Albert Cossery, De luiaards in de vruchtbare vallei, Jurgen Maas, 240 p., 19,99 euro. Vertaling Mirjam de Veth.

‘Ik kan zes maanden niets schrijven, en denken aan één zin. Noem dat luiheid, ik noem het reflectie’, zo liet de Frans-Egyptische dandyschrijver Albert Cossery (1913-2008) zich ooit ontvallen. Cossery, die vanaf 1945 tot aan zijn dood een kamer betrok in het Parijse hotel La Louisiane, was in zijn kleine, hoogkaraats oeuvre een ware pleitbezorger van de indolentie. In het nu heruitgebrachte De luiaards in de vruchtbare vallei sijpelt opnieuw dat verregaande je-m’en-foutisme door, die cultus van het nietsdoen, in een klassieke taal vol humoristische, plotsklapse contrapunten. Lees Cossery en je tempo vertraagt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234