Donderdag 29/10/2020

DM Zapt

Deze K-popsterren praten niet in clichés, maar in mensentaal

Beeld AP

Elmo Lê van zet de blik op oneindig. Vandaag: Netflix-documentaire Blackpink: Light Up the Sky.

België heeft De Romeo’s en K3. Zuid-Korea heeft BTS en Blackpink. De markt voor Nederlandstalige hoempapa is kleiner dan die voor blitse Koreaanse popmuziek. Een simpel voorbeeld: van de recentste single van boysband BTS werden op twee weken tijd 153.000 exemplaren verkocht. Het weinige dat De Romeo’s teweegbrengen, is een lichte stijging in de verkoop van lederhosen en budgetbier.

K3 is het enige Belgische voorbeeld van een vakkundig geassembleerde (girl)band die de tand des tijds heeft doorstaan. In Zuid-Korea wéten ze dat marketing en muziek succesvol in het huwelijk kunnen treden.  Ze benaderen popgroepen als een Olympische selectie: er wordt naar persoonlijkheid, individueel talent en groepsgevoel gekeken alvorens individuen samen te smelten tot een geoliede machine.

Eerder deze maand maakte Big Hit Entertainment, de organisatie achter de K-popsensatie BTS, zijn intrede op de Zuid-Koreaanse beurs. De koers verdubbelde bijna in waarde. K-pop is geen uitsluitend Aziatisch fenomeen. Ter illustratie: BTS kan sneller het Sportpaleis uitverkopen dan dat Elodie Ouédraogo in haar topdagen de 400 meter horden liep. Een andere succesvolle Koreaanse organisatie is YG Entertainment, het team achter PSY. Oppan Gangnam style. Op-op-op-op. Oppan Gagnam style. Die kerel.

Het laatste paradepaardje van YG Entertainment is Blackpink, de succesvolste Zuid-Koreaanse girlband uit de geschiedenis. Ze mixen Engels en Koreaans. Twee leden zijn geboren in Zuid-Korea, één in Nieuw-Zeeland, één in Thailand. Die laatste twee zijn letterlijk geïmporteerd om dit succesverhaal te kunnen schrijven. Dat is te zien in de nieuwe Netflix-documentaire Blackpink: Light Up the Sky.

Vóór de lancering van Blackpink – een evenement dat niet moest onderdoen voor de launch van een nieuwe Tesla – deden Jisoo, Jennie, Rosé en Lisa auditie om te kunnen toetreden tot de school van YG Entertainment, een soort van militaire opleiding waar je gedrild wordt om een popster te worden. Eén keer om de 14 dagen hadden ze een dag vrij.

“Veel jongeren hebben herinneringen aan hun schooljaren. Die heb ik niet”, schokschoudert Jennie halverwege de documentaire. Blackpink: Light Up the Sky schetst een menselijk beeld van de vier twintigers die alles hebben opgegeven – familie, vrienden, liefde – om een Koreaans exportproduct te worden. Ze praten openlijk over de ups en downs. Ze praten niet in clichés, maar in mensentaal.

Netflix heeft er geen propagandafilm van gemaakt. “The thing is, you can never tell how long it will last”, verzucht Rosé. Je zou verwachten dat ze gebrainwasht zijn na een onmenselijk trainingskamp, maar uiteindelijk leer je twintigers kennen die net als u en ik hopen nog lang hun passie te kunnen uitoefenen.

Blackpink: Light Up the Sky is te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234