Woensdag 11/12/2019

wtFOCK

Deze jongerenreeks maakt komaf met het klassieke kijkmodel

‘wtFOCK’ Beeld VIER

De jeugd? Die kijkt geen tv meer, meneer. Of toch? De razend populaire jongerenreeks wtFOCK is de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt. Net voor het derde seizoen uit de startblokken schiet verklaren de makers het succes.

Jongeren. Een doelgroep die voor televisiemakers even ongrijpbaar is als een paling in een emmer snot. Ze spenderen hun schermtijd op Instagram, TikTok of YouTube en degusteren het traditionele televisieaanbod enkel in hapklare, uitgesteld bekeken brokken. Net daarom springt wtFOCK zo in het oog. De fictiereeks werd op poten gezet door Telenet, VIER en productiehuis Sputnik Media en volgt het leven en werk van een handvol middelbare scholieren. 

Hun avonturen zijn in real time te volgen in kleine videofragmenten die enkel op Instagram en de website van het programma te zien zijn. Aan het eind van de week volgt dan een compilatieaflevering die al die kleine clips aan elkaar kleeft. De cijfers spreken boekdelen. Aan het eind van seizoen twee wist wtFOCK 400.000 kijkers onder de 35 jaar te lokken en was de wtFOCK-site wekelijks goed voor meer dan 1.000.000 views. Het bijhorende Instagram-profiel klokt af op net geen 100.000 volgers. En dus komt er ook een derde seizoen dat in de loop van deze week wordt gelanceerd. 

‘Fornite’

“Met wtFOCK wilden we laten zien dat lokale programma’s ook bij die moeilijk te bereiken doelgroep succes kunnen hebben”, zegt Ils Neuts, hoofd entertainment bij Telenet. “Zolang je het maar op de juiste manier aanpakt.” Die juiste aanpak begint bij luisteren naar de doelgroep, zo blijkt. “We zijn begonnen met diepte-interviews bij 200 jongeren”, legt Rutger Beckers van Sputnik Media uit. “Daarbij ging het over oppervlakkige zaken zoals hun favoriete muziek, of de Instagram-accounts die ze volgen. Maar ook serieuzere onderwerpen zoals drugs, alcohol of seksualiteit en de manier waarop zij daarmee omgaan kwamen aan bod.” 

De scenario’s die uit die gesprekken voortvloeiden kwamen nadien nog eens bij een jongerenpanel terecht. “Kwestie van ze up-to-date te houden", zegt Beckers. “We kunnen het niet maken om de personages in wtFOCK allemaal World of Warcraft te laten spelen, terwijl jongeren ondertussen en masse op Fortnite zijn overgestapt.” Een laatste filter zijn de acteurs zelf. Beckers: “Die leunen qua leeftijd zelf nog heel dicht bij de doelgroep aan. Daarom geven we hen de vrijheid om zelf nog aan hun dialogen te sleutelen. Die scenario’s blijven aftoetsen bij de mensen voor wie je ze schrijft is de enige manier om echt onder de huid van die jongeren te kruipen.” 

Beeld uit seizoen 2 van ‘wtFOCK’. Beeld VIER

Niet alleen over de scenario’s, maar ook over de marketingcampagne rond de hele reeks is goed nagedacht. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen die gewoon te schrappen. Beckers: “We wilden wtFOCK niet willens nillens in het gezicht van die jongeren duwen. Ik heb thuis een puber in de zetel zitten. Als ik hem zeg dat hij naar een bepaald programma moet kijken, kan je er zeker van zijn dat hij er met een wijde boog omheen zapt.”  En dus kreeg wtFOCK een lancering in de luwte. De personages maakten hun intrede op Instagram, gingen op de foto met een aantal influencers en zagen zo gestaag hun fanbase groeien. 

Inkomsten?

Volgers die er op hun beurt voor zorgden dat de clips van wtFOCK steeds vlotter hun weg naar de jonge kijkers vonden. Neuts: “De reeks is op een heel natuurlijke manier opgepikt. Uit onderzoek dat we na het tweede seizoen hebben uitgevoerd blijkt dat één op de vier kijkers de reeks via vrienden leerde kennen. De talkability, zoals dat dan heet, onder jongeren is enorm. WtFOCK is hét gespreksonderwerp op de speelplaats. We zien aan de kijkcijferpieken op de site wanneer het speeltijd is in de Vlaamse scholen.”

Nog zo’n modetrend waar marketeers wild van worden is het engagement. En ook op dat vlak scoort wtFOCK  heel hoog. “We hebben een engagement van 20 procent”, legt Neuts uit. “Een cijfer waar de meeste merken enkel van kunnen dromen. Concreet betekent het dat één op de vijf kijkers op één of andere manier reageert op de posts die we via onze socialemedia-accounts de wereld in sturen. Ze voelen zich dus heel erg betrokken bij de reeks en de personages.” 

De cijfers mogen dan al indrukwekkend zijn, dat betekent niet dat met wtFOCK nu plots het wondermiddel gevonden is dat de slabakkende televisie-industrie er bovenop zal helpen. Er zit immers nog één belangrijk hiaat in het model: de inkomsten die wtFOCK genereert zijn voorlopig beperkt. “Wij zien het als een experiment”, legt Neuts uit. “Een manier om te onderzoeken hoe je die jongere doelgroepen best bereikt. Voor een bedrijf als Telenet is het belangrijk om het contact met die nieuwe generatie kijkers niet te verliezen. We zouden kunnen werken met advertenties, productplacement bijvoorbeeld, of een abonnementssysteem. Maar het inkomstenmodel is op dit moment van secundair belang.”

De invoering van zo’n verdienmodel is een moeilijke evenwichtsoefening. “We willen met wtFOCK ook bepaalde onderwerpen aankaarten waar jongeren mee worstelen”, zegt Beckers. “Dingen als sexting, groepsdruk of de schoonheidsidealen die hen via sociale media worden opgelegd. Het mag geen schooltelevisie worden, maar we proberen hen wel de juiste richting te tonen. We merken aan de reacties dat onze kijkers die boodschappen ook echt oppikken.” Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Beckers: “Je kan niet zomaar gelijk welk merk in zo’n reeks injecteren. Bovendien zijn jongeren daar heel kritisch over. Klassieke productplacement waarbij je personages een flesje Duvel uit de koelkast halen om dat daarna opzichtig op te drinken, dat werkt bij hen niet meer.”

wtFOCK is onder meer te volgen via wtFOCK.be of Instagram. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234