Zondag 21/04/2019

Beeldende kunst

Deze jonge, Belgische kunstenaar schiet pijlsnel naar succes

Werk uit Kasper Bosmans' expo 'Specimen Days'. Beeld RV

Er zijn van die jonge kunstenaars die pijlsnel richting succes schieten en Kasper Bosmans is er daar eentje van. Net terug van zijn debuut in New York, vertelt hij over de poëzie van roze sokken George IV, maritieme technologie en wreedaardige planten. 

Elke tentoonstelling probeert Kasper Bosmans zelf bezoekers rond te leiden. "Zo zie ik scherper: wat evolueert, wat blijft plakken en wat niet? En hoe vertel ik over mijn werk aan die toeschouwers? Ik werk met veel anekdotes, en in de vertaalslag, daar zit de poëzie."

Bosmans is net terug van een kleine Amerikaanse tournee. In New York maakte hij zijn debuut in de Gladstone, de oudste galerie van de stad, met zijn solotentoonstelling Chip Log. En in Los Angeles is hij te zien in een conceptuele groepsexpo over banale voorwerpen en verhalen die Stories of Almost Everyone heet en waarvoor hij een paar roze sokken liet maken. 

Kasper Bosmans. Beeld RV Sanne Delcroix

Dat zit zo: de Britse koning George IV ging in 1822 als eerste monarch in bijna twee eeuwen naar Schotland en bezocht daar een bal in traditionele klederdracht, met daaronder roze sokken. "De beschrijvingen daarover variëren van 'pink' tot 'flesh coloured", vertelt Bosmans, die ons meteen ook even het verhaal van de Napoleontische oorlogen, de hertekening van de Europese grenzen en Sir Walter Scott meegeeft. 

"De koning is daar toen zo mee uitgelachen, en ik heb in Schotland een bedrijf gevonden dat kousen op maat maakt. Grappig hoe zo'n stom paar kousen een hele geschiedenis kan oproepen. Ik ga graag terug in de geschiedenis om, ja, specimen te zoeken van gevoelige momenten. En net toen ik daarmee bezig was, werd de Brexit en het Schotse referendum gestemd." 

Visuele opera's

Bosmans werd in 1990 geboren in Lommel en wist al van kleins af aan dat hij kunstenaar wilde worden. Hij studeerde aan de Academie in Antwerpen en het HISK in Gent, en was al te zien in het SMAK, maar ook in Sao Paulo en Londen. Wat hij doet, laat zich misschien omschrijven als verhalen opdiepen en die dan aan elkaar verbinden. En die lijntjes vertaalt hij in een object. Lachend: "Ik maak visuele opera's."

Daarbij maakt hij ook kleine schilderijen die dienen als een legendes om het werk uit te leggen. "Ik zie ze als snoepgoed: aantrekkelijk en kleurrijk, zodat ze zelfs kinderen bekoren. Maar ze zitten wel vol complexiteit." 

Beeld RV Kasper Bosmans

Op dit moment werkt hij aan een project rond bulbsteven, die bulten die ze vooraan schepen bevestigen om de snelheid op te voeren. "Blijkt dat het Scheepvaartmuseum in Amsterdam een fantastisch archief heeft en dan beland ik toevallig in de maritieme technologie." En zo meandert Bosmans verder, op zoek naar bruggetjes, verbanden en associaties.  

"Het interessante is dat ik als objectmaker niet op rechte paadjes loop. Ik verbuig en verdraai mijn verhalen. Ik verzamel cafépraat, anekdotes die gerieflijk te vertellen zijn", vertelt hij. In die zoektocht, daarin kruipt het grootste werk. "Ik heb heel veel te danken aan het internet, aan uitstelgedrag en afleiding." 

Of onlangs in California, toen hij tijdens een wandeling een plant ontdekte die bij watertekort de bodem vergiftigt voor andere planten. "Zo'n vondst verbind ik met nationalisme of migratie, en hoe ze daar in het oude Rome of bij de Vikings mee omgingen. Kleine trivia, die onthoud ik goed. Ik babbel ook heel graag, haal mensen de pieren uit de neus. Er blijft altijd wel iets plakken. " 

Het is misschien een vorm van hoarding (verzamelwoede, LB.) zegt Bosmans over zijn kennishonger. "Ik geloof in grote hoeveelheden. Het is zoals etymologie: ik kan geen Spaans maar ik herken wel woorden omdat ik Frans spreek en van andere woorden de herkomst weet. Dat vind ik heel bevredigend." 

Zijstapjes

Vaak laat hij zich leiden door de plek waar hij tentoonstelt. Zo toont hij in New York onder meer een reproductie van de Mappa Mundi van Ebstorf, een van oudste wereldkaarten waar de Verenigde Staten niet op staan. 

"Je kan niet eender wat eender waar tonen. Maar ik probeer daar niet te dogmatisch in te zijn. Ik hou er ook van om soms een heel specifieke vraag te krijgen en die dan gewoon uit te voeren." 

Zo ontwierp hij de hoes voor Jungle Eyes, de laatste plaat van Absynthe Minded, en onlangs maakte hij ook een campagnebeeld voor Walter Van Beirendonck. "Die zijstapjes heb ik nodig. Af en toe moet ik mijn eigen systeem kunnen ondermijnen. Het moet grappig blijven." 

Beeld RV Kasper Bosmans

Met zijn succes is hij naar eigen zeggen niet zo erg bezig. Het zijn de curatoren en critici die steeds weer vragen waar hij naartoe wil. "Ik heb me vooral in bochten gewrongen om mijn zin te kunnen doen. Maar wat ik nu meemaak, de mensen die ik ontmoet en de archieven die plots voor mij open gaan: dat zijn privileges. Dat voedt mij." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.