Dinsdag 25/06/2019

Games

Deze geweldige console-avonturen lokken u terug binnenshuis – ja, zelfs met dit weer

Met het gratis downloadbare 'The Awesome Adventures of Captain Spirit' komt een nieuw verhaal in het magisch-realistische universum van 'Life is Strange' naar uw console. Beeld Square Enix

Het moet altijd weer lukken: uitgerekend wanneer het zomert, komt er een resem ijzersterke videogames op de markt. Als u binnenshuis verkoeling zoekt, weet u dus dat het game-aanbod van deze week u een paar verrassende toppers serveert.

The Awesome Adventures of Captain Spirit (★★★★☆)

Wat is de Franse gamestudio Dontnod Entertainment hàrd aan het gaan. Nog maar twee weken geleden brachten ze nog een verrassend krasse (zij het hier en daar wat rommelige) actie-roleplayer uit met het duistere Vampyr, en hier zijn ze er alweer met een gratis downloadbare proloog voor Life is Strange 2, het vervolg op hun bijtende coming-of-ageverhaal uit 2015. Het is een heel korte game – speelduur ongeveer twee uur, en het verhaal wordt min of meer zonder uw tussenkomst afgeklokt – maar weet op zijn summiere speelduur op meer knopjes in uw hart te drukken dan heel wat andere games waarin u tientallen uren rondhost.

De fantasiewereld van de negenjarige Chris wordt soms doorprikt door de bitse werkelijkheid. Beeld Square Enix

The Awesome Adventures of Captain Spirit heeft een nieuw hoofdpersonage: niet meer de twee door Weltschmerz gekwelde tienermeiden uit de eerste Life is Strange, maar de negenjarige Chris, die alleen samenwoont met zijn vader, een beetje in zijn eigen wereld van superhelden en imaginaire superschurken leeft, en – natuurlijk, want we zitten hier in hetzelfde magisch-realistische universum als Life is Strange – telekinetische gaven heeft. Maar hier is het dingetje: de jongen is zo vereenzaamd, en zodanig aan zijn lot overgelaten door zijn alleenstaande vader, dat niemand daar iets van merkt, en zijn paranormale interventies gewoon opgaan in zijn fantasiewereld.

Soms wordt de speler een observator in de game. Beeld Square Enix

Die laatste wordt in The Awesome Adventures of Captain Spirit geregeld doorprikt door een bitse realiteit. Want vaderlief bedoelt het allemaal goed met zijn kind (u krijgt niét de lichtjes overtrokken taferelen van kindermishandeling uit het recente Detroit: Become Human), maar hij is wél het soort vent die al drie biertjes achterover hijst tijdens het ontbijt.

Er is geen behendigheid vereist in The Awesome Adventures of Captain Spirit: gewoon exploreren en een paar logische puzzels oplossen. Soms wordt dat allemaal wat doorprikt door een paar sequenties waarin er een songtage wordt afgespeeld, of waarin de camera wat afstand neemt en de jongen samen met u observeert. Bij momenten weerklinkt er een nummer van Sufjan Stevens, om de emotionele toon van de game wat extra in de verf te zetten. The Awesome Adventures of Captain Spirit is een game die uw ouderlijke hart zal doen bloeden. Ook als u geen kinderen hebt.

Uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Hollow Knight (★★★☆☆)

Wéér een tweedimensionale platformgame op de Switch, zegt u? Jazeker, maar Hollow Knight halen we toch maar even naar voren omdat hij stevig boven de rest van de meuk uitsteekt. Niet onterecht gooide Nintendo zelf deze door de Australische studio Team Cherry ontwikkelde game in zijn E3-mediaconferentie: het is bij uitstek het soort game die schittert op de Switch. Alles in deze symfonie van vloeiende spelmechanieken, klarelijngraphics, donkere kleuren en enorme gangenstelsels is perfect op elkaar ingesteld.

'Hollow Knight' is zo'n game waarin alles – van de spelmechanieken tot de visuele stijl – klopt. Beeld Team Cherry

U doorkruist een enorme wereld, waarin gevaar achter iedere hoek schuilt en de baasmonsters ontzettend taai kunnen zijn, maar de minutieus ontworpen speelsystemen zorgen ervoor dat u ook snel beter en beter wordt in de game. Tot u het nodige millimeterwerk beheerst in uw sprongen en aanvallen, en u dieper en dieper doordringt in die donkere ondergrondse wereld, wiens millennia oude geschiedenis en verlaten lagen van beschaving zich eveneens stilaan aan u ontvouwen.

In tegenstelling tot de meeste 2D-platformers, òòk die in het vandaag nogal een comeback vierende, weidsere Metroidvania-subgenre, biedt Hollow Knight een constant open buffet van nieuwere en diepere gewelven, waarin u met plezier verloren blijft lopen. Doodeenvoudige klasse.

Nu uit voor Nintendo Switch, eerder al voor pc.

Salary Man Escape VR (★★★☆☆)

Van first person shooters in VR wordt u misselijk, sportspelletjes zijn te onnozel om al die dure hardware voor te kopen, en horror hebt u al genoeg gehad de afgelopen twee jaar. Waarom dus niet eens een puzzelgame proberen? 

Salary Man Escape, een PlayStation VR-game van de Chinese studio Red Accent, is een soort mix tussen de meer dan een kwarteeuw oude puzzelgame Lemmings en het fysieke blokkenspel Jenga. Het is te zeggen: uw loonslaaf moet een geblokkeerde doorgang zien te bereiken, en u moet het obstakel wegwerken (die Lemmings-factor dus). Dat laatste gaat door het manipuleren van de omgeving: meestal gewoon een blok of een plank wegnemen uit een stapel, zodat hij zijn weg kan voortzetten. 

Een satirisch VR-blokkenspel in het idioom van management- en zelfhulpboeken: maak kennis met 'Salary Man VR'. Beeld Sony PlayStation

Natuurlijk wordt dat lastiger en lastiger: in het begin draait het gewoon om elementaire fysica, naarmate de levels vorderen komen er communicerende vaten en bewegende constructies in het spel. En dan is er de satirische component: het 'pad' dat uw salarisman moet afleggen, en de 'doelen' die hij moet bereiken, werden in de game geparkeerd in het idioom van management- en zelfhulpboeken.

Uit voor PlayStation 4 met PlayStation VR.

Pode (★★☆☆☆)

Een puzzelgame die best met tweeën wordt gespeeld, ontwikkeld door een Scandinavische studio, en waarin fysica en natuur een belangrijke rol spelen in de puzzels en obstakels die u tegenkomt: misschien denkt u nu dat we het wéér over Unravel Two willen hebben, dat kleine pareltje dat twee weken geleden onder de vleugels van megagroep EA verscheen. Maar nee: toevallig was er nòg een game in ontwikkeling die ongeveer aan dezelfde beschrijving voldoet.

Al zijn er natuurlijk wel een paar duidelijke verschillen tussen deze in Noorwegen vervaardigde Pode en de Unravel-games. Het is om te beginnen een driedimensionale game, en de spelmechanieken verlopen toch lichtjes anders. Het verhaal draait rond Bulder en Glo, een wandelende rots en een gevallen ster, die allebei hun unieke natuurlijke gaven moeten gebruiken om de ruïnes van een verloren beschaving te onderzoeken. De ene kan rotsen in beweging brengen, de andere kan dan weer dingen doen groeien, enzovoort.

In 'Pode' speelt de natuur een speciale rol in de puzzels. Beeld Henchman & Goon

Al snel moeten ze natuurlijk samen worden ingezet om bepaalde obstakels te ronden, waardoor de game beter met tweeën kan worden gespeeld. Maar in uw uppie kan ook door tussen de twee personages te switchen. Pode is een vermakelijke game, maar een aanrader is hij nèt niet. Daarvoor missen we inspiratie in de vormgeving, en ook de gebeurtenissen en obstakels geven net te weinig Aha!-Erlebnissen om u dieper en dieper in de wereld te duwen. Maar voor wie het machtige samenspel van recente 'co-op'-games als A Way Out en Unravel Two nog wat wilt verderzetten met een nieuwe of misschien herontdekte speelkameraad, past Pode zeker in het plaatje.

Uit voor Nintendo Switch.

Homo Machina (★★★☆☆)

Op de App Stores troffen we, tot slot, dit korte maar krachtige niemendalletje aan: Homo Machina, een mobiele game die zijn inspiratie vond in infografieken van de Duitse wetenschapper/kunstenaar Fritz Kahn. Die beeldde, aan het begin van de twintigste eeuw, lichamelijke functies uit in technologische beeldtaal, en dat is precies de dynamiek die ook in deze game zit.

Homo Machina brengt u doorheen de dag en avond van een mens, maar dan gezien van binnenin, waar een waarachtig bedrijf van mannetjes in zijn lijf en leden ervoor zorgen dat die metaforische machinerie draaiende blijft. Uw taak, als speler, is dan ook om de pompen, tandwielen en andere steampunk-achtige componenten aan te tikken, om te schakelen en weg te draaien.

In 'Homo Machina' kunt u binnenkijken in het menselijk lichaam, zoals wetenschapper/kunstenaar Fritz Kahn dat vooraan de twintigste eeuw uittekende in technologische metaforen. Beeld Darjeeling

Interacties die de game van u vergt zijn eerder vluchtig, en het puzzel-element vraagt niet teveel van uw eigen grijze massa. Homo Machina schittert eerder in zijn visuele presentatie en zijn animaties dan in de uitdagingen die het biedt. Het is ook een deksels korte game, maar voor minder dan 4 euro kunt u ook weer niet sukkelen. Puike investering voor tijdens een iets langere pendelrit.

Uit voor iOS en Android.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden