Zaterdag 19/10/2019

Cannes

“Deze film gaat naar de Oscars”: ‘Girl’ laaiend onthaald in Cannes

Still uit 'Girl' Beeld RV

Tranen van geluk bij de regisseur en een eindeloze staande ovatie: de wereldpremière van Girl in Cannes was een daverend succes. Dat vertaalt zich in laaiende recensies – en ja, zelfs het woord “Oscars” is al gevallen.

Het is zaterdagmiddag, tien voor een. Terwijl de generiek van Girl nog loopt, zijn meer dan duizend mensen uit hun bioscoopzetel rechtgeveerd om een stormachtig applaus te geven aan Lukas Dhont en zijn ploeg. De 26-jarige regisseur huilt tranen van geluk. Zelfs in zijn stoutste dromen had hij zich niet zo’n warme ontvangst voor zijn debuutfilm kunnen inbeelden.

Girl is het pakkende en ongelooflijk trefzeker vertelde verhaal van de 15-jarige Lara (schitterend vertolkt door Victor Polster), een meisje dat een carrière als ballerina beoogt. Daarmee legt ze de lat sowieso erg hoog voor zichzelf, maar wat de zaak nog complexer maakt, is dat Lara geboren is als jongen.

Hevige strijd

Lukas Dhont benadert haar transitie niet als een maatschappelijke issue: de gewoonlijke pest- en ruziescènes blijven uit. Lara groeit op in een warm nest, met een uiterst begripvolle vader (Arieh Wolthalter), en ook haar klasgenootjes respecteren (meestal) wie ze is. Maar Lara voert wel een hevige strijd met zichzelf, en dan vooral met haar lichaam, dat naar haar zin veel te traag verandert. Het levert een prachtige, visueel ingestelde film op die je zelf bijna aan den lijve doet ervaren wat Lara meemaakt. Dhont regisseert met zo’n sprekend gemak dat het nauwelijks te geloven valt dat dit nog maar zijn eerste langspeelfilm is.

“De reviews ga ik pas morgen lezen”, zegt een overweldigde Dhont na afloop van zijn première. “Eerst ga ik samen met de ploeg genieten van deze dag, en vanavond vieren we samen feest. Morgen zal ik rustig douchen, en daarna zet ik me aan de recensies”. Dan wacht hem een aangename verrassing, want de staande ovatie na de première vertaalt zich in laaiende kritieken in de internationale pers.

Indrukwekkend visitekaartje

De grote Amerikaanse entertainmentwebsite The Wrap vindt dat Lukas Dhont met Girl “een ferme entree op het internationale toneel” maakt, en noemt de film “een van dé ontdekking van het Festival van Cannes”. Vakblad Screen spreekt dan weer van “een markant en zelfverzekerd debuut”, waarmee Dhont en hoofdacteur Victor Polster “een indrukwekkend visitekaartje afleveren”. “Zij zullen in de toekomst zeker werk genoeg krijgen”, besluit recensente Wendy Ide.

Ook het gerenommeerde vakblad The Hollywood Reporter steekt de loftrompet af over Girl, dat er “geweldig uitziet, en de moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat.” Lukas Dhont krijgt complimenten voor zijn “opmerkelijke regisseursinstinct”, omdat hij “beelden en montage verkiest boven dialoog”.

Hilary Swank achterna

De meest enthousiaste reactie komt misschien wel van Variety, een van de belangrijkste filmbladen ter wereld. Recensent Peter Debruge noemt Girl “verbluffend”, en vindt het acteerdebuut van de inmiddels 16-jarige Victor Polster – die ook in het echte leven danst in producties van Ballet Vlaanderen – even indrukwekkend als de vertolking van Hilary Swank in transgenderdrama Boys Don’t Cry. Op sociale media laat de Variety-recensent zich nog enthousiaster uit: “Dit is de geboorte van een grote regisseur, die wellicht de Camera d’Or (prijs voor de beste debuutfilm in Cannes, LT) zal winnen en mogelijks zelfs een Oscarnominatie zal krijgen.”

Lukas Dhont zal Cannes niet met lege handen verlaten, zoveel lijkt nu al zeker. En anders eten wij onze balletschoen op.

‘Girl’ komt later dit jaar in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234