Dinsdag 12/11/2019

Grimes

Deze excentrieke 'popmuzikante' speelt morgen in uitverkochte AB

Beeld rv

Met Art Angels heeft de Canadese Grimes een fantastische popplaat gemaakt, al mag je dat van haar niet zeggen. Onafhankelijkheid is voor haar het hoogste goed, zonder vies te zijn van een glamoureuze celebritybehandeling.

"Pop, ik?" Grimes trekt een grimas. "Nee, popmuziek wordt gemaakt door een team van soms tientallen mannen, die weten wat goed is voor de zanger of zangeres door wie ze zijn ingehuurd. Zij bepalen alles, de ster hoeft de liedjes alleen maar in te zingen. Zo werkt pop. Maar ik niet."

Claire Boucher (27), die sinds haar 19de werkt onder de naam Grimes, heeft met haar vierde plaat Art Angels een ijzersterke plaat afgeleverd waarop ongeveer de hele vrouwenpopgeschiedenis is terug te horen. Maar noem haar muziek vooral geen pop. Dat roept verkeerde associaties op. "Ik doe alles alleen. Alles. Ik ben een echte independent, maar noem me ook geen indie. Want dan denkt iedereen aan trieste jongetjes die een beetje lawaai op hun gitaren willen maken."

Grimes is een onafhankelijke muzikant die precies weet wat ze wil: popliedjes zingen. Want al zegt ze het zelf niet te maken, ze houdt wel van pop, gaande van Katy Perry over Taylor Swift tot Madonna.

Die liefde hoor je terug in haar muziek. Waar Grimes de liedjes op haar vorige, alom bejubelde plaat Visions (2012) liet begeleiden door donkere beats en elektronica, is het geluid van Art Angels kleurrijker, voller en energieker.

Hysterischer wereldje

Maar wie warme, menselijke songs wil horen, moet niet bij Grimes aankloppen. Zij bevindt zich in een ander, druk en gejaagd universum, waar alles er net een tandje hysterischer aan toe gaat.

"Ik hou van excentrieke kunst. Ik begon ooit als illustrator en maakte ook altijd een beetje schreeuwerige affiches. Madonna en Lady Gaga zijn voorbeelden omdat zij zich oprichtten uit de grauwe omgeving en van zichzelf een soort kunstwerk maakten. Ze lieten de hele wereld zien dat ze er waren. Maar wie ze precies waren, dat lieten ze ongewis."

En wie is Claire Boucher, oftewel Grimes zelf precies? "Iemand die thuis nooit naar de tv mocht kijken en geen radio luisterde. Ik hoorde Britney Spears en Mariah Carey voor het eerst toen ik al volwassen was."

Bepaald ongelukkig was haar jeugd niet. "Ik had het prima naar mijn zin. Tekende en schreef veel en trok opgewekt naar Montreal om psychologie te gaan studeren."

Daar ontmoette Boucher precies de juiste mensen. "Iedereen die iets artistiekerigs in zich had, trok begin deze eeuw naar Montreal. Het was er goedkoop en wie muziek wilde maken, kon kiezen uit talloze oefenruimtes en podia."

Zelf kwam Grimes terecht in een alternatieve noise-achtige muzikantengroep. Ze viel meteen op tussen alle herrie makende jongens. Haar stem was bijzonder en haar uit gemakzucht gekozen elektronische begeleiding paste daar goed bij.

"Ik kon niks, maar wist me snel te redden met computers. Als ik nu terugluister, dan hoor ik echt dat alle liedjes begonnen met een bepaalde sound of beat, waarbij ik later de liedjes bedacht. Dat is nu andersom. Voor Art Angels had ik eerst de liedjes klaar, daarna ging ik er muziek omheen bouwen. Dit is eigenlijk mijn eerste geslaagde plaat. Ik weet nu pas hoe het echt moet."

Visions en de ervan afkomstige single 'Oblivion' prijkten eind 2012 hoog op de jaarlijsten van internationaal toonaangevende (indierock)media als Pitchfork, Spin en de NME. Grimes was veel onderweg en schrok zich een hoedje toen ze terugkwam in het ooit zo hartelijke Montreal.

"Ik werd er gewoon weggekeken. De jongens die mijn eerste werk hadden uitgebracht, vonden dat ik artistiek uitverkoop had gedaan door bij 4AD te tekenen. Nota bene een van de langst bestaande echt onafhankelijke labels. Ik begreep er niks van."

En dus vertrok Grimes. Eerst naar het piepkleine Squamish in British Columbia. Maar beter verging het haar toen ze naar Los Angeles verhuisde, waar ze nu een paar jaar woont. "Ik zit er ook dichter bij de glamourwereld, die me op een bepaalde manier altijd ook wel aanspreekt."

Want hoe graag ze zichzelf ook als indie-artiest ziet, ze is niet vies van een beetje luxe en een celebritybehandeling op zijn tijd.

"Het is moeilijk voor een klein label als 4AD om grote hits te scoren. En dan nog: wat levert het op? Geld verdien je in de muziek nu met optreden. Dat is nog altijd iets waaraan ik moet wennen. Dus moest ik wat anders gaan bedenken."

Beeld Getty Images
Grimes. Beeld © alex vanhee

Op kosten van Vuitton

Zo kwam Grimes in 2013 in contact met Roc Nation, het managementbedrijf van Jay-Z. Dat was het niet ontgaan dat Grimes' album Visions wereldwijd aansloeg en dat Claire Boucher een veelzijdig artiest was met grote interesse voor mode en kunst.

"Ineens kreeg ik te maken met allerlei merken en fabrikanten die iets met me wilden. Louis Vuitton bijvoorbeeld." Ze pendelt op kosten van de tassen- en modegigant wat tussen Londen en Parijs. "Ja, als Grimes. Niet de zangeres, maar de dj Grimes. Ze regelen het ene na het andere celebrityfeestje voor me. Ik kijk mijn ogen uit."

Een echte dj wil Grimes zichzelf niet noemen. Maar er zijn nu eenmaal veel rijken in de mode- en designwereld die het cool vinden als een hippe muzikant als Grimes de dj op hun feestje is.

"Iedereen zou worden uitgejoeld als hij of zij in augustus Mariah Careys 'All I Want for Christmas' draait, en dat is mij op Ibiza ook overkomen. Maar als ik het op dit soort feestjes doe, staan ze te springen van enthousiasme."

Dus het luxeleventje dat Grimes nu kan leiden, heeft ze niet te danken aan haar muziek? "Welnee. Ik ben nog geen Madonna, hoor. Maar het verschil tussen de mode- en de muziekwereld is voor mij dat ik bij mode maar beter voor de hoogst biedende kan gaan, terwijl ik in de muziek altijd voor de grootste onafhankelijkheid zal kiezen."

Dus maakt Grimes muziek die ze niet zomaar 'pop' wil noemen voor een klein platenlabel, en laat ze zich in de watten leggen door luxemerken als Louis Vuitton.

"Ach, dat laatste is tijdelijk, dat weet ik zelf ook wel. Uiteindelijk hoop ik dat mijn muziek me eenzelfde soort luxe kan permitteren. Nee, dat zeg ik verkeerd. Geen luxe, maar financiële onafhankelijkheid."

Beeld Grimes
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234