Dinsdag 03/08/2021

BoekenRecensies

Deze drie nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

Uit ‘Joop en Kornelis’ van J.M.A. Biesheuvel, uitgeverij Van Oorschot, 16 p., 8,50 euro, set van drie exemplaren 27,50 euro. Beeld RV
Uit ‘Joop en Kornelis’ van J.M.A. Biesheuvel, uitgeverij Van Oorschot, 16 p., 8,50 euro, set van drie exemplaren 27,50 euro.Beeld RV

De koe die eindigde als voetbal

Ideaal om de kater weg te spoelen na Italië-België, zo lijkt het wel, dit hebbeding. Een wonderlijk verhaal van J.M.A. Biesheuvel over voetbal, geput uit zijn ­Verzameld werk, krijgt een tweede leven onder de magistrale ­tekenpen van Joost Swarte, meester van de heldere lijn. Hij maakt er een leporello van: twaalf ­wervelende pagina’s in harmonicavorm. In Joop en Kornelis maken we kennis met twee koeien. ­Kornelis is nogal filosofisch ingesteld en ligt het liefst te herkauwen, Joop is ‘verschrikkelijk wild’ en verzot op spelletjes. Geen land is er met Joop te bezeilen.

Toch besluit de boer beide naar het slachthuis te draineren. Waarna het duo in het hiernamaals belandt. De ene koe eindigt als damesschoen, de andere als voetbal, maar dat laatste blijkt geen begerenswaardig lot. Heerlijk absurdisme, voorzien van ­vrolijke, trefzekere tekeningen van Swarte.

‘Joop en Kornelis’ van J.M.A. Biesheuvel, uitgeverij Van Oorschot, 16 p., 8,50 euro, set van drie exemplaren 27,50 euro.

Verhalen over liefde en verraad

De Duitser Bernhard Schlink. Beeld AFP
De Duitser Bernhard Schlink.Beeld AFP

De Duitse auteur Bernhard Schlink – wereldwijd doorgebroken met De voorlezer (1995) – heeft een portie goedkoop sentiment nooit geschuwd, al vinden sommigen dat net meeslepend. In Afscheidskleuren trilt de emotiemeter af en toe ook heftig, gelukkig weet hij te doseren. De negen goed gecomponeerde verhalen over liefde, verraad en afscheid in al hun gedaanten, lees je met gretigheid uit. Schlink schrijft over ‘herinneren en terugkijken’ en hoe opvallend vaak we afscheid namen, ‘bevrijdend of pijnlijk, gewenst of onbewust’. Schlink weet hoe hij zijn lezers bij het nekvel moet grijpen.

Bernhard Schlink, 'Afscheidskleuren', Cossee, 250 p., 24,99 euro. Vertaling Kees Wallis. Beeld RV
Bernhard Schlink, 'Afscheidskleuren', Cossee, 250 p., 24,99 euro. Vertaling Kees Wallis.Beeld RV

Uit elkaar gegroeide kinderen

De Deense auteur Caroline Albertine Minor. Beeld Lærke Posselt
De Deense auteur Caroline Albertine Minor.Beeld Lærke Posselt

Nog maar eens een familiegeschiedenis met rouw als middelpunt? De rijzende Deense ster Caroline Albertine Minor overtuigde ons met Zegeningen (2019). Nu volgt ze de levens van Ea, Sidsel en Niels, uit elkaar gegroeid na de dood van hun ouders. Ea is naar San Francisco verhuisd, Sidsel werkt als museumconservator in Kopenhagen, hun eigenzinnige broertje en ‘zwerfhond’ Niels kleeft flyers in diezelfde stad. Minor voert talrijke nevenpersonages op en laat de broer en zussen hun familiegeschiedenis opnieuw onder ogen nemen. Meanderend verteld, al schiet de plot er flink bij in.

Caroline Albertine Minor, 'Het pantser van de kreeft', Das Mag, 370 p., 23,50 euro. Vertaling Lammie Post-Oostenbrink.  Beeld RV
Caroline Albertine Minor, 'Het pantser van de kreeft', Das Mag, 370 p., 23,50 euro. Vertaling Lammie Post-Oostenbrink.Beeld RV