Woensdag 22/01/2020

Muziek

Deze dames kleurden de nieuwe plaat van Marble Sounds

De heren van Marble Sounds noemden hun plaat naar Audrey Tautou. "Het klinkt feeëriek." Beeld © Agathe Danon

Zo'n twee jaar geleden krikte Studio Brussel 'Leave a Light On' op tot campagnelied van Music For Life. Vandaag richt Marble Sounds datzelfde licht op majestueuze vrouwen. Frontman Pieter Van Dessel legt uit welke dames dubbel telden op Tautou, hun derde plaat.

1. Audrey Tautou

"Amélie Poulain kent iedereen natuurlijk, maar de naam van de actrice uit die film (Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, GVA) spreekt eigenlijk nog meer tot mijn verbeelding. Er zit nochtans geen zware inhoudelijke motivatie achter die titel. Het is gewoon poëzie, mysterie en magie die in haar naam en in de personages speelt. Woorden als feeëriek en naïef komen me ook spontaan voor de geest als ik Tautou hoor: niet toevallig de beschrijvingen die ik zelf aan Marble Sounds zou geven. Tautou bedacht ik al heel vroeg tijdens de opnames, en die titel bleef uiteindelijk ook plakken aan alle songs.

"Ik stelde het voor aan enkele mensen, vaak kreeg ik vreemde blikken als reactie. Toch wist ik zeker dat het een uitgemaakte zaak was. (lacht) Het is de eerste keer dat ik al een titel had voor de plaat af was. Ik vind het trouwens niet zo'n vreemde sprong tussen mijn platen. De titel van onze eerste plaat had ook betrekking op film: Nice is Good komt voor in Michel Gondry's Eternal Sunshine of the Spotless Mind."

Beeld Getty Images

2. Jacqueline Roque

"Een jaar geleden zag ik een hallucinante documentaire over Pablo Picasso. Eigenlijk had je deze platen helemaal kunnen ophangen aan de mensen uit zijn omgeving: zijn leven had soms iets weg van een Griekse tragedie... Heel wat mensen in zijn leven pleegden zelfmoord."

"Zo ook Jacqueline Roque, die veertig jaar jonger was dan Picasso. Ze moet de meest geschilderde vrouw in zijn oeuvre zijn geweest. Ik vond het intrigerend dat die vrouw welhaast onbekend bleef, maar legendarisch werd dankzij de doeken van de grootmeester."

"Het lied 'These Paintings Never Dry' verwijst naar die laatste muze van Picasso, en gaat over vereeuwigd worden, of in leven blijven door de kunst. Die romantiek spreekt me heel erg aan: ik wil mezelf nu niet vergelijken met Picasso, maar het is ergens wel fijn om te weten dat als ik volgende week kom te gaan, mijn liedjes nog gespeeld kunnen worden. Het is geen drijfveer, maar een geruststellende gedachte." (lacht)

Jacqueline Roque met Pablo Picasso. Beeld Getty Images

3. Kathrine V. Switzer

"In 'KV' zing ik 'What a perfect day for turning up to disobey / To slowly change the course of time'. De song verwijst naar Kathrine V. Switzer, een beroemde marathonloopster. Heel toevallig botste ik op haar bestaan. Ik zag een verkleurde foto uit de Boston Marathon die me intrigeerde. Tot in 1966 mochten vrouwen niet aan die wedstrijd deelnemen. Maar in 1967 schreef zij zich als K.V. in voor de Boston Marathon. Switzer liep mee, gekleed in een los trainingspak, om niet op te vallen. Na een kilometer of acht wilde een van de officials haar evenwel met geweld uit de race te verwijderen: 'Get the hell out of my race!' Gelukkig kon een mannelijke loper hem uit haar buurt weghouden. De andere lopers vonden immers dat Kathrine Switzer het volste recht had om daar te zijn. Dat is toch een mooi verhaal? Sport heeft dankzij haar een genderkloof kunnen overbruggen. Daarom vind ik Switzer een van de moedigste voorvechtsters in de sport."

Beeld DM

4. Renée

"Het is beschamend, maar eigenlijk zochten we eerst naar een Franstalige zangeres om 'Tout et Partout' in te zingen. Via de vriendin van onze geluidsman kwamen we uit bij Jane Birkin. Zoals verwacht hebben we evenwel nooit antwoord gekregen op de vraag om mee te zingen (lacht). Maar om eerlijk te zijn? Wat geloofwaardigheid in Frankrijk betreft, hadden we misschien beter Birkin gekozen. Maar als het gaat om de schoonheid van de song, heeft Renée er alles uitgehaald wat moest. "

Beeld DM

5. Vrouw en dochter

"Niet iedereen hoort het, maar in 'Ten Seconds to Countdown' hoor je inderdaad een sample van mijn dochter die net een verse pamper krijgt. (lacht) Ik improviseerde op de piano en kwam toevallig op dat refrein uit, dat tegelijk de plaat heeft gehaald. Op de achtergrond hoor je mijn dochter een beetje jammeren, terwijl mijn vrouw haar sust en een nieuwe luier aandoet. Misschien moet ik het niet bekennen, maar ik ben mijn vrouw stomweg om toestemming vergeten te vragen." (lacht)

"Sowieso is het mooie couleur locale op de plaat: het gaat om de belangrijkste vrouwen in mijn leven. Mijn vrouw vraagt weleens lachend wanneer ik nu eindelijk eens een nummer over haar zou schrijven. Maar ik vind: als het gaat om delicate zaken, kun je het beter omfloerst aanpakken. Soms komt ze voor in een song, maar dan pak ik het in erg cryptische bewoordingen aan. Ik voel algauw gêne, ook als ik BV's hoor praten over hun ouders of relatie. Bij dat soort emotioneel exhibitionisme gaat onmiddellijk een alarm af. Ik vind dat je moet oppassen om je persoonlijke leven zomaar te grabbel te gooien."

Tautou is net verschenen bij Zeal. Marble Sounds speelt op 28/1 in Trix, Antwerpen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234