Maandag 30/03/2020

interview

Deze babyvogel steelt de show in Pixar-kortfilm voor 'Finding Dory'

Piper.Beeld Pixar/Piper

Naar goede gewoonte wordt de nieuwste Pixarfilm Finding Dory vooraf gegaan door een kortfilm. Piper gaat over een schattige babyvogel. Misschien wel schattiger dan Dory zelf.

Waarom wou u een filmpje maken over een baby-oeverloper?
Alan Barillaro, regisseur: "De Pixar-studio ligt vlak aan het water, en daar ga ik regelmatig lopen op de strand. Vaak zag ik zo'n kleine vogeltjes op en af lopen, op zoek naar eten, telkens vluchtend voor het water dat opkwam. En zoals elke animator heb ik altijd een schetsboekje op zak, waar ik ook dit tafereel in getekend heb. Ik vond het een aantrekkelijk personage, maar dat is misschien voer voor de psycholoog." (lacht)

"Voor de film Brave had ik een kraai geanimeerd. Toen het werk klaar was, wou ik eens proberen of ik die vogel digitaal makkelijk kon veranderen in een oeverloper. Voor mij was het dus een test."

Maar een test is nog geen verhaal.
"Nee, het was Andrew Stanton (regisseur van Finding Dory, rb.) die mijn test zag en me stimuleerde om er een kortfilm van te maken. Toen ik over die babyvogel aan het nadenken was, kwam ik al snel bij mijn eigen gevoel als ouder van drie kinderen. Je moet je kinderen durven loslaten, niet altijd over hun schouders meekijken. En hen fouten laten maken."

Pixar gebruikt haar kortfilms vaak als technische test. Welke moeilijke animatie heeft u met Piper verfijnd?
"We hadden natuurlijk al water en zand geanimeerd, maar in Piper komt het wel erg gedetailleerd aan bod. Voor het zand is haast elke korrel apart vormgegeven. En hebben we goed nagedacht over de vorm of de kleur. In een kortfilm is er ook meer vrijheid om creatieve risico's te nemen, om dat fotorealistische te benaderen dat ik hier graag wou instoppen."

Beeld Pixar/Piper

Piper heeft een heel atypische soundtrack. Waarom?
"De muziek moest perfect zijn. Want ook al duurt Piper maar zes minuten, er wordt geen woord in gezegd. De score is geschreven door Adrian Belew (speelde hij Frank Zappa en King Crimson, rb.), een legendarische rockster. Maar niet die status interesseerde me, wel dat hij altijd karakter in zijn muziek legt. In welke stijl hij ook schrijft. Het verbaast me dat hij nog nooit eerder was gevraagd om muziek voor een animatiefilm te schrijven."

Hoe is het om uw kortfilm voor Finding Dory te hebben, een film van de man die u aanspoorde om Piper te maken?
"Ik ben heel trots, maar het is ook intimiderend. Andrew is als een mentor voor mij, ik was supervisor voor zijn film Wall-E. Ik heb veel van hem geleerd."

Regisseur Alan BarillaroBeeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234